Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA65-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 26 - 35
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Katri Viippo
- Tiina Laakso
- Ryhmät
-
PSOSLS24ESosionomi (AMK), Loimaa, erillishaku, S24
- Opintojakso
- TH00CA65
Toteutukselle Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tämä toteutus on tarkoitettu vain Loimaan ryhmälle PSOSLS24E ja toteutuu lähiopetuksena Loimaalla.
Opetus tiistaisin, viikot 3-9.
Opiskelija toteuttaa opintojakson aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) oman harjoittelupaikan asiakkaan kanssa. Yksilönohjausharjoitukset toteutuvat pääosin harjoitteluaikana.
Ohjauksen tukena toteutuvat työnohjaukset pienryhmissä Loimaalla 3 kertaa.
Huomaathan, että yksilöohjaustapaamisiin ja niiden suunnitteluun sekä raportin kirjoittamiseen opiskelijan tulee varata aikaa itsenäisesti!
13.1.2026 klo 12.30-15.30 Opintojakson aloitus. Pienryhmäjako, aikataulu.
20.1.2026 klo 9 -15.30 Ohjausprosessi ja ohjausharjoitukset
27.1.2026 klo 9-15.30 Työnohjaus pienryhmissä
3.2.2026 klo 9-15.30 Työnohjaus pienryhmissä
10.2.2026 klo 9-15.30 Työnohjaus pienryhmissä ja opintojakson lopetus
3.3.2026 klo 9-15.30 Raportin kirjoittamista ja viimeistely itsenäisesti. Raportin palautuspäivä.
Tavoitteet
· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa
Sisältö
· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena
Oppimateriaalit
Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0.
Opetusmenetelmät
tekemällä oppiminen
kontruktivistinen oppiminen
reflektiivinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Opintojakson numeerinen arviointi perustuu kirjalliseen raporttiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
pienryhmäopiskelu
itsenäinen opiskelu
käytännön harjoittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Raportti yksilöohjauksen toteuttamisprosessista, omaa ohjausta tulee perustella teoreettisesti 3 op. Raportin palautuspäivä 3.3.2026.
Ohjauksen suunnittelu ja toteuttaminen sekä ohjausprosessin reflektointi lähiopetuksessa ja työnohjauksissa 2 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osallistuminen ohjausprosessiin ja työnohjauksiin (hyv/hyl). Opintojakson numeerinen arviointi perustuu kirjalliseen raporttiin. Raportin viimeinen palautuspäivä 3.3.2026.
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, kun:
- Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin tai
- opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa ja
- raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, miten ammatillinen vuorovaikutussuhde luodaan ja
- osaa kertoa työnohjauksissa ja raportissa toteuttamastaan ohjausprosessista ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti ja
- osaa jonkin verran arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja nimetä ohjauksessaan jonkin kehittämiskohteen ja
- on osallistunut työnohjauksiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, mistä asiakkaan osallisuus, ammatillisuus ja luottamus syntyvät ja
- osaa kuvata ja analysoida toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja tapaansa käyttää menetelmiä ohjauksessaan teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita selkeästi ja loogisesti
- osaa kehittää työtään reflektointinsa pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa ja
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta konkreettisesti ja kriittisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja työvälineitä sekä perustella niitä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta sekä tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa moniulotteisesti ja
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Lisätiedot
Yhteydenpito tarvittaessa opettajiin sähköpostitse.