Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CY66-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 50
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
- Opettajat
- Anu Vaihekoski
- Mervi Vuolas
- Ryhmät
-
YGEROK26VGerontologinen asiantuntijuus, K26 (verkko)
- Opintojakso
- TH00CY66
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ma 19.01.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3003 |
|
|
Ma 09.02.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3003 |
|
|
Ma 02.03.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3003 |
|
|
Ma 30.03.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3003 |
|
|
Ma 20.04.2026 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen TH00CY66-3003 |
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Ajoitus: kevät 2026
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää vanhuspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· hallitsee asiakaslähtöisen palveluohjauksen
· parantaa vanhusasiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua vanhuspalveluiden kehittämisessä
Opintojakson sisältö:
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä - Jakson painotus palvelumuotoilussa
Aikataulu:
Ennakkotehtävä (Itsissä ohjeistus). (Tarkentuu joulukuussa)
20.1. 9-12 verkko-opetus
10.2. 9-12 verkko-opetus
3.3. 9-12 verkko-opetus
31.3. 9-12 verkko-opetus
21.4. 9-12 verkko-opetus
Linkki Zoom-verkko-opetukseen löytyy Peppi-lukujärjestyksestä.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· osaa kriittisesti ja näyttöön perustuen ratkaista ja kehittää sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteita asiakaslähtöisesti
· parantaa asiakkaiden ja heidän läheistensä palvelukokemusta
· soveltaa ja arvioida palvelumuotoilua sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä
Sisältö
· asiakaslähtöinen palveluiden kehittäminen
· palvelumuotoilu kehittämismenetelmänä
Oppimateriaalit
Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.
Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.
Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.
Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.
Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.
Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false
Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.
Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.
Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.
Opinnäytetöitä:
Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186
Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590
Artikkeleita
Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P
Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423
Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks
Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design
Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users
Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068
Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2
www.innovationtool.fi
Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely, oppimistehtävät ja projektityö.
itsLearning toimii oppimisalustana.
Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Harjoitustehtäviä voi korjata saadun palautteen perusteella kerran.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiikka, jossa tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, ja vertaisoppiminen ovat keskeisessä roolissa.
Työelämälähtöinen projektityö (opiskelijat ehdottavat aiheet ja toimeksiantajat)
Muut oppimista aktivoivat menetelmät
Ekologinen kestävyys: Kaikessa kehittämistyössä ja innovaatiotoiminnassa on pyrittävä huomiomaan myös ympäristön ja resurssien kestävä käyttö. Kestävä kehitys voi olla liittyä mm. projektiaiheisiin. Kestävä kehitys ilmenee mm. etäopiskelumahdollisuutena, jolloin päästöjä matkustamisesta ei synny.
Sosiaalinen kestävyys ilmenee avoimen AMK:n opinnoissa mm. parantamalla nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla.
5 op = 135 h on opiskelijan työtä ml. lähiopetus, tiimityö ja itsenäinen opiskelu.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Projekti- ja yksilötöiden tekeminen hyväksytysti, aktiivinen osallistuminen opetukseen, vastuunotto projektista ja aikataulussa pysyminen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistyöhön osallistuminen jakson aikana, aktiivinen osallisuus ja aikataulussa pysyminen, ennakko- ja välitehtävät sekä kirjallinen loppuraportti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).
Hylätty (0)
Projekti- ja/tai yksilötöissä puutteita. Yli 50% poissaoloja verkkotapaamisissa. Ei ole osallistunut riittävästi tiimityöskentelyyn (vertaispalaute).
Lisätiedot
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Pääasiallisesti itsLearningin kautta, mutta myös sähköposti (Turun AMK:n sposti) ja puhelin ovat mahdollisia.