Sähkötekniikan perusteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: 5011105-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2018 - 30.11.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.11.2018 - 14.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 60
- Koulutus
- Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
- Opettajat
- Jani Viinikka
- Vastuuopettaja
- Jani Viinikka
- Ryhmät
-
LIPATMODValmennusAmmattiopintoihinIIMOD Valmennus ammattiopintoihin II
- Opintojakso
- 5011105
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käsiteltävät sisällöt, oppikirjan otsikoiden mukaisesti, seuraavassa järjestyksessä:
- Tasavirta: Tasavirta. Resistanssi ja Ohmin laki. Sähkövirran teho. Tasavirtapiirit.
- Sähkömagneettinen induktio: Magneettivuo. Faradayn induktiolaki ja Lenzin laki. Induktanssi. Vastus ja käämi tasavirtapiirissä. Magneettikentän energia.
- Vaihtovirta: Tehollisarvot. Vastus vaihtovirtapiirissä. Kondensaattori vaihtovirtapiirissä. Käämi vaihtovirtapiirissä. RLC-sarjapiiri. Vaihtovirtapiirin teho.
Tavoitteet
Sähkötekniikan perusteet käsittelee sähkötekniikan keskeisiä perusteita. Opiskelija osaa tulkita oikein sähkötekniikan peruskäsitteitä. Hän osaa kuvailla sekä tasasähkötekniikan että vaihtosähkötekniikan perusasioita.
Sisältö
- Sähkötekniikan peruskäsitteet
- Tasasähkötekniikan perusteet
- Vaihtosähkötekniikan perusteet
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018, Sepänkadun toimipiste.
Oppimateriaalit
INKINEN, Pentti, Reijo Manninen, Jukka Tuohi. Momentti 2, insinöörifysiikka. Kustannusosakeyhtiö Otava.
Lisäksi suositellaan: Kaavasto- ja taulukkokirjat, SFS Online.
Opetusmenetelmät
Lähiopetuksessa käsitellään opintojakson sisältöön liittyviä keskeisiä perusteita ja toimintatapoja sekä tavoitteisiin liittyviä tiimitehtäviä ja niiden esityksiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, tiimitehtävät, Optima.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Arvosanan korottaminen tapahtuu uusintatentillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus ECTS mukaisesti. Opiskelija käyttää aikaa sisällön läpikäyntiin sekä tiimitehtävien ratkaisuun ja esittämiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan osaamista arvioidaan opiskelijatiimien saamien tiimitehtävien avulla. Tiimitehtävistä tehdään yksilö- ja tiimiarviointi. Opiskelijan yksilöarviointi tapahtuu vertaisarviointina ja opiskelijatiimin tiimiarvioinnin tekee opettaja. Opiskelija saa tiimiarvioinnin, kun opiskelijan saama yksilöarvioinnin arvosana on hyväksytty.
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan saaman yksilöarvosanan ja opiskelijatiimin saaman tiimiarvosanan painotettuna keskiarvona.