Skip to main content

Research Methods (5 cr)

Code: 7011132-3002

General information


Enrollment
13.05.2019 - 13.06.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.02.2019 - 30.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Esa Bärlund
Teacher in charge
Esa Bärlund
Course
7011132
No reservations found for realization 7011132-3002!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Optimassa vuonna 2019: 1.2.-30.4., 1.6-31.8 ja 2.9-5.12.
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita

Objective

Opiskelija osaatunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteettunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita.

Content

Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.

Materials

Oppimateriaali ilmoitetaan Optima-verkko-alustan välilehdillä.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
•Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
•Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
•Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy

Teaching methods

Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi

Exam schedules

Tentti tehdään Optimassa. Tentti on aina auki klo 08-23, tenttialue sulkeutuu klo 23.
Kevät 2019 (1.2-30.4) toteutuksen tenttipäivät: to 28.2. ke 27.3. ja ti 16.4.
Kesä 2019 toteutuksen tenttipäivät: to 27.6, ke 31.7 ja ti 13.8.
Syksy 2019 toteutuksen tenttipäivät: ke 2.10, to 31.10 ja ti 19.11.

Pedagogic approaches and sustainable development

Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.

Student workload

Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
5op = 135h opiskelijan työtä sisältäen Optima -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on palauttanut ja hyväksytysti suorittanut kaikki Optiman verkkotehtävät.
PFYSIS17-ryhmällä arviointi tapahtuu OPS:n mukaan H-5 asteikolla
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan. Tentti arvioidaan T1- K5
35-41 pistettä= T1 (50-59 %)
42-48 pistettä =T2 (60-69 %)
49-56 pistettä= H3 (70 -79 %)
57-62 pistettä = H4 (80-89 %)
63-70 pistettä= K5 (90-100 %)
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on palauttanut ja hyväksytysti suorittanut kaikki Optiman verkkotehtävät sekä antanut opintojaksosta palautteen.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty -periaatteella.

Further information

Käytettävä ohjelmistot MS Office 2016

Go back to top of page