Research Methods (5 cr)
Code: 7011132-3002
General information
- Enrollment
- 13.05.2019 - 13.06.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.02.2019 - 30.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Optimassa vuonna 2019: 1.2.-30.4., 1.6-31.8 ja 2.9-5.12.
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita
Objective
Opiskelija osaatunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteettunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita.
Content
Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
Materials
Oppimateriaali ilmoitetaan Optima-verkko-alustan välilehdillä.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
•Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
•Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
•Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy
Teaching methods
Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Exam schedules
Tentti tehdään Optimassa. Tentti on aina auki klo 08-23, tenttialue sulkeutuu klo 23.
Kevät 2019 (1.2-30.4) toteutuksen tenttipäivät: to 28.2. ke 27.3. ja ti 16.4.
Kesä 2019 toteutuksen tenttipäivät: to 27.6, ke 31.7 ja ti 13.8.
Syksy 2019 toteutuksen tenttipäivät: ke 2.10, to 31.10 ja ti 19.11.
Pedagogic approaches and sustainable development
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Student workload
Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
5op = 135h opiskelijan työtä sisältäen Optima -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on palauttanut ja hyväksytysti suorittanut kaikki Optiman verkkotehtävät.
PFYSIS17-ryhmällä arviointi tapahtuu OPS:n mukaan H-5 asteikolla
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan. Tentti arvioidaan T1- K5
35-41 pistettä= T1 (50-59 %)
42-48 pistettä =T2 (60-69 %)
49-56 pistettä= H3 (70 -79 %)
57-62 pistettä = H4 (80-89 %)
63-70 pistettä= K5 (90-100 %)
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on palauttanut ja hyväksytysti suorittanut kaikki Optiman verkkotehtävät sekä antanut opintojaksosta palautteen.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty -periaatteella.
Further information
Käytettävä ohjelmistot MS Office 2016