Terveydenhoitotyön syventävä harjoittelu simulaatiotilanteissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031217-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 03.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Jaana Tomppo
- Anu Puodinketo-Wahlsten
- Hanna Ollikkala
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 12 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 12 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- 7031217
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
30.4. - 28.5.2019
Erilaisten terveydenhoitajan työhön liittyvien toimintojen simulointi.
- Äitiys- ja lastenneuvola
- Kouluterveydenhuolto
- Työterveyshuolto
- Moniammatillinen yhteistyö
- Monikulttuurisuus
Tavoitteet
Tavoitteet: Opiskelija -osaa toimia perustellusti erilaisissa terveydenhoitotyön tehtävissä
Sisältö
Sisällöt: Erilaisten terveydenhoitajan työhön liittyvien toimintojen simulointi.
Oppimateriaalit
Haarala P. ym. (2015)Terveydenhoitajan osaaminen. Helsinki, Edita.
THL - sivut: http://www.thl.fi/fi/aiheet
http://www.thl.fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
http://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola
Työterveyslaitoksen sivut http://www.ttl.fi/fi/sivut/default.aspx
Terveysportti http://www.terveysportti.fi/
Sosiaaliportti http://www.thl.fi/fi/julkaisut/sahkoiset-kasikirjat/sosiaaliportti
http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hakulinen-Viitanen T, Hietanen-Peltola M, Hastrup A, Wallin M & Pelkonen M. (2012) Laaja terveystarkastus - Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (pdf 895,9 kt). Opas 22/2012. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere
Klemetti R, Hakulinen-Viitanen T. (2013)Äitiysneuvolaopas - Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Opas 29/2013. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere
Mäki P, Wikström K, Hakulinen-Viitanen T ja Laatikainen T (toim.) (2011)Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa - Menetelmäkäsikirja (pdf, 2,34 Mt). Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen oppaita 14. Tampere. 2. uudistettu painos THL Kirjakauppa
Sosiaali- ja terveysministeriö (2004)Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille (pdf, 335 kt).Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 14. Helsinki.
Sosiaali- ja terveysministeriö (2009)Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet.Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2009:20. Helsinki.
Työkyvyn tukemisen malli
Varma 2014. Saatavissa: https://www.varma.fi/fi/PdfDocuments/Anonymous/Julkaisut/tyohyvinvointi/HyvaTyokykyMalli.PDF
Työkyvyn tuki
Työterveyslaitos 2014. saatavissa:
http://www.ttl.fi/fi/tyoterveyshuolto/tyokyvyn_tuki/sivut/default.aspx
Opetusmenetelmät
tiimityöskentely työpajoissa, simulaatiopedagogiikka
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys: tilanteet simulaatiossa ovat työelämälähtöisiä työelämän asiantuntijuutta hyödyntäen.
Opettaja hyödyntävät osaamisen kehittymisen tukemisessa yhteisopettajuutta.
Opiskelijat harjaantuvat tiimioppimisessa.
Oppimisen keskeisenä ajatuksena on käänteinen oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Simulaatiotilanteet 16 tuntia, etukäteistehtävät ja työpajatyöskentely: 30h/työpaja yhteensä 120 tuntia.
Opiskelijan työtunnit yhteensä 135 tuntia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja simulaatiotilanteisiin, läsnäolo 100%. Poissaolot korvataan osallistumalla korvaavaan simulaatioon, tarkemmat ohjeet opintojakson alkaessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Etukäteistehtävät hyv-hyl
Työpajatuotos hyv-hyl
Simulaatio hyv-hyl.