Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitotyön syventävä harjoittelu simulaatiotilanteissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031217-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 03.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Jaana Tomppo
Anu Puodinketo-Wahlsten
Hanna Ollikkala
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 12 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 12 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
7031217
Toteutukselle 7031217-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

30.4. - 28.5.2019
Erilaisten terveydenhoitajan työhön liittyvien toimintojen simulointi.
- Äitiys- ja lastenneuvola
- Kouluterveydenhuolto
- Työterveyshuolto
- Moniammatillinen yhteistyö
- Monikulttuurisuus

Tavoitteet

Tavoitteet: Opiskelija -osaa toimia perustellusti erilaisissa terveydenhoitotyön tehtävissä

Sisältö

Sisällöt: Erilaisten terveydenhoitajan työhön liittyvien toimintojen simulointi.

Oppimateriaalit

Haarala P. ym. (2015)Terveydenhoitajan osaaminen. Helsinki, Edita.
THL - sivut: http://www.thl.fi/fi/aiheet
http://www.thl.fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
http://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola
Työterveyslaitoksen sivut http://www.ttl.fi/fi/sivut/default.aspx
Terveysportti http://www.terveysportti.fi/
Sosiaaliportti http://www.thl.fi/fi/julkaisut/sahkoiset-kasikirjat/sosiaaliportti
http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hakulinen-Viitanen T, Hietanen-Peltola M, Hastrup A, Wallin M & Pelkonen M. (2012) Laaja terveystarkastus - Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (pdf 895,9 kt). Opas 22/2012. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere
Klemetti R, Hakulinen-Viitanen T. (2013)Äitiysneuvolaopas - Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Opas 29/2013. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere
Mäki P, Wikström K, Hakulinen-Viitanen T ja Laatikainen T (toim.) (2011)Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa - Menetelmäkäsikirja (pdf, 2,34 Mt). Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen oppaita 14. Tampere. 2. uudistettu painos THL Kirjakauppa
Sosiaali- ja terveysministeriö (2004)Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille (pdf, 335 kt).Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 14. Helsinki.
Sosiaali- ja terveysministeriö (2009)Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet.Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2009:20. Helsinki.
Työkyvyn tukemisen malli
Varma 2014. Saatavissa: https://www.varma.fi/fi/PdfDocuments/Anonymous/Julkaisut/tyohyvinvointi/HyvaTyokykyMalli.PDF
Työkyvyn tuki
Työterveyslaitos 2014. saatavissa:
http://www.ttl.fi/fi/tyoterveyshuolto/tyokyvyn_tuki/sivut/default.aspx

Opetusmenetelmät

tiimityöskentely työpajoissa, simulaatiopedagogiikka

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys: tilanteet simulaatiossa ovat työelämälähtöisiä työelämän asiantuntijuutta hyödyntäen.
Opettaja hyödyntävät osaamisen kehittymisen tukemisessa yhteisopettajuutta.
Opiskelijat harjaantuvat tiimioppimisessa.
Oppimisen keskeisenä ajatuksena on käänteinen oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Simulaatiotilanteet 16 tuntia, etukäteistehtävät ja työpajatyöskentely: 30h/työpaja yhteensä 120 tuntia.
Opiskelijan työtunnit yhteensä 135 tuntia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja simulaatiotilanteisiin, läsnäolo 100%. Poissaolot korvataan osallistumalla korvaavaan simulaatioon, tarkemmat ohjeet opintojakson alkaessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Etukäteistehtävät hyv-hyl
Työpajatuotos hyv-hyl
Simulaatio hyv-hyl.

Siirry alkuun