Advanced Training in Public Health Nursing (5 cr)
Code: 7031217-3002
General information
- Enrollment
- 02.12.2018 - 03.05.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Jaana Tomppo
- Anu Puodinketo-Wahlsten
- Hanna Ollikkala
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 12 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 12 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Course
- 7031217
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
30.4. - 28.5.2019
Erilaisten terveydenhoitajan työhön liittyvien toimintojen simulointi.
- Äitiys- ja lastenneuvola
- Kouluterveydenhuolto
- Työterveyshuolto
- Moniammatillinen yhteistyö
- Monikulttuurisuus
Objective
The student shall be able to
- act justifiably in various duties in public health nursing
Content
Contents:
Simulation of different activities relating to the work of a public health nurse
Materials
Haarala P. ym. (2015)Terveydenhoitajan osaaminen. Helsinki, Edita.
THL - sivut: http://www.thl.fi/fi/aiheet
http://www.thl.fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
http://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola
Työterveyslaitoksen sivut http://www.ttl.fi/fi/sivut/default.aspx
Terveysportti http://www.terveysportti.fi/
Sosiaaliportti http://www.thl.fi/fi/julkaisut/sahkoiset-kasikirjat/sosiaaliportti
http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hakulinen-Viitanen T, Hietanen-Peltola M, Hastrup A, Wallin M & Pelkonen M. (2012) Laaja terveystarkastus - Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (pdf 895,9 kt). Opas 22/2012. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere
Klemetti R, Hakulinen-Viitanen T. (2013)Äitiysneuvolaopas - Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Opas 29/2013. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere
Mäki P, Wikström K, Hakulinen-Viitanen T ja Laatikainen T (toim.) (2011)Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa - Menetelmäkäsikirja (pdf, 2,34 Mt). Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen oppaita 14. Tampere. 2. uudistettu painos THL Kirjakauppa
Sosiaali- ja terveysministeriö (2004)Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille (pdf, 335 kt).Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 14. Helsinki.
Sosiaali- ja terveysministeriö (2009)Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet.Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2009:20. Helsinki.
Työkyvyn tukemisen malli
Varma 2014. Saatavissa: https://www.varma.fi/fi/PdfDocuments/Anonymous/Julkaisut/tyohyvinvointi/HyvaTyokykyMalli.PDF
Työkyvyn tuki
Työterveyslaitos 2014. saatavissa:
http://www.ttl.fi/fi/tyoterveyshuolto/tyokyvyn_tuki/sivut/default.aspx
Teaching methods
tiimityöskentely työpajoissa, simulaatiopedagogiikka
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöisyys: tilanteet simulaatiossa ovat työelämälähtöisiä työelämän asiantuntijuutta hyödyntäen.
Opettaja hyödyntävät osaamisen kehittymisen tukemisessa yhteisopettajuutta.
Opiskelijat harjaantuvat tiimioppimisessa.
Oppimisen keskeisenä ajatuksena on käänteinen oppiminen.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Simulaatiotilanteet 16 tuntia, etukäteistehtävät ja työpajatyöskentely: 30h/työpaja yhteensä 120 tuntia.
Opiskelijan työtunnit yhteensä 135 tuntia.
Assessment criteria, approved/failed
Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja simulaatiotilanteisiin, läsnäolo 100%. Poissaolot korvataan osallistumalla korvaavaan simulaatioon, tarkemmat ohjeet opintojakson alkaessa.
Evaluation methods and criteria
Etukäteistehtävät hyv-hyl
Työpajatuotos hyv-hyl
Simulaatio hyv-hyl.