Terveydenhoitotyön erityiskysymykset (5op)
Toteutuksen tunnus: 7031394-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2018 - 31.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.08.2018 - 16.09.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Liisa Anttila
- Jaana Uuttu
- Opintojakso
- 7031394
Toteutukselle Terveydenhoitotyön erityiskysymykset 7031394-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
• Perehdyt kehitysvammaisuuteen ja tutustut Hakastaron kouluun ja sen toimintaan
• Olet osallistunut Ensi- ja turvakodin esittelykäyntiin viime lukukaudella
• Tutustut monikkoperheen elämään kokemusasiantuntijan johdolla
• Tutustut sosiaaliturvaan tehtävien avulla
• Osallistut aistipuutoskoulutukseen
• Perehdyt moniammatilliseen yhteistyöhön ja osallistut neuvola- ja lapsiperheen tukeminen teemapäivään
• Tutustut erityisäitiyspäivärahaan
• Neuvokasperhe ja Painokasperhe menetelmien käytön harjoittelua, lapsen lihavuus verkkokurssi Oppiportista
• Teet verkkokurssit Ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lasten hätätilanteet ja elvytys
• Osallistut ryhmässä Ihotautitehtävän tekemiseen
• Tutustut korva- ja silmätauteihin
• Saat kuulla kokemuskouluttajien kokemuksia
• Tutustut lastensuojeluun liittyviin asioihin ja erilaisiin perheisiin
• Osallistut projektiin
Tavoitteet
TERVEYDENHOITOTYÖN ERITYISKYSYMYKSET 5 op TERIOpiskelija-osaa arvioida ja tukea eri-ikäisten ihmisten ja perheiden voimavaroja ja ennaltaehkäistä terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä- osaa analysoida erilaisia asiakaslähtöisiä terveydenhoitotyön menetelmiä- syventää tietojaan puheeksi ottamisen ja varhaisen puuttumisen sekä neuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnissa- syventää tietojaan erilaisissa ryhmätyömenetelmissä ja osaa ohjata vertaisryhmiä- osaa toimia yhteisö- ja yksilötason erityiskysymysten hoitamisessa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa ja osaa käyttää tietojaan ympäristön vaikutuksesta yhteisön terveydelle- syventää tietojaan erityisryhmien terveydenhoitotyössä- syventää valmiuksiaan lääkehoidossa
Sisältö
-eri ikäryhmiin liittyvät erityiskysymykset-lapsiperheisiin ja nuoriin liittyvät erityiskysymykset esim. varhainen vuorovaikutus, sateenkaariperheet, lapsen puheenkehityksen häiriöt, lasten kaltoinkohtelu, varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, syömishä
Aika ja paikka
20.8.2018-16.9.2018
Salo
Oppimateriaalit
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Helsinki: EDITA. THL: 2017. Kansallinen rokotusohjelma
luennoilla ja opintokäynneillä esiin tulleet asiat
Lihavuus laskuun. Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta. Kansallinen lihavuusohjelma 2012-2018.
Muutos Liikkeellä! Valtakunnalliset yhteiset linjaukset terveyttä ja hyvinvointia tukevaan liikun-taa 2020. STM:n julkaisuja 2013:10
Eriksson, E. & Arnkil, T. E: (2012) Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. Opas 60 Stakes. 8. painos. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes)
Lisätietoa (tarvittavat välineet ja ohjelmistot ym
Opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetusta, case-työskentelyä, oppimiskeskustelua, ryhmätehtäviä, ryhmätentti, tutustumiskäynnit, projektioppimista
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätehtävissä hyödynnetään tiimioppimsen periaatteita ja yhteisopettajuutta, tutustumiskäyntejä työelämään
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 133 h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta on noin 30 t, projektityöskentelyä 30 h itsenäistä- ja ryhmätyöskentelyä sekä opintokäyntejä yhteensä noin 70 h.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektityöskentely (0-5)
Sosiaaliturvan tehtävä (hyv/hyl)
Ihotautien ryhmätyöt hyv/hyl)
Ryhmätentti (0-5)
Reflektiopäiväkirja (hyv/hyl)