Counselling Process (5 cr)
Code: 7081168-3006
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 28.04.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.04.2020 - 26.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija toteuttaa kevään aikana oman yksilöohjausprosessin.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset.
Tehtävän tarkempi ohjeistus Optimassa.
14.4.2020 klo 16.30-18.30 Jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti kaikkiin pienryhmätapaamisiin./ LP, AM
21.4.2020 klo 16.30-18.30 Pienryhmäohjaus /LP,AM
28.4.2020 klo 16.30-18.30 Pienryhmohjaus / LP, AM
5.5.2020 klo 16.30-18.30 Pienryhmäohjaus / LP, AM
12.5.2020 klo 16.30-18.30 Pienryhmäohjaus / LP, AM
19.5.2020 Opintojakson päätösseminaari / LP, AM
Aikuissosiaalityön 2 moduulin päättäminen.
Objective
Student
- is able to create professional interaction and collaboration supporting the client’s participation
the client’s participation.
- is able to guide and support different clients and client groups in their
everyday life.
- is able to evaluate and describe different phases of the client process and develop his/her work based on it.
Content
Content
- Implementation and reflection of the counselling process of the student’s own client work
- work methods which help the client survive in the everyday life
Materials
Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.
Teaching methods
Lähiopetus
Opiskelijan tekemä yksilöohjaus
Työnohjaustyöskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta.
Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen. Opiskelija äänittää kolme ja videoi yhden ohjaustilanteen joita käsitellään työnohjauksessa.
Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti, joka palautetaan 29.5.2020.
Completion alternatives
Ei
Student workload
Lähiopetus, työnohjaustyöskentely (aktiivinen osallistuminen) ja työskentelyn esittely (pakollinen läsnäolo) 1op
Oman ohjaustyön tarkastelu reflektiotehtävässä 4op (tarkempi ohjeistus Optimassa); raportin palautus 29.5.2020.
Evaluation methods and criteria
Osallistuminen työnohjaukseen 1op (hyväksytty)
Oman oahjaustyön prosessin raportointi 4 op (hyl, T1-K5)
Failed (0)
Opiskelija ei ole osallistunut työnohjauksen prosessiin.
Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan.
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.
Assessment criteria, good (3-4)
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan.
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.
Assessment criteria, excellent (5)
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan.
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.