Oma ohjaustyön prosessi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081168-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 28.04.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.04.2020 - 26.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija toteuttaa kevään aikana oman yksilöohjausprosessin.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset.
Tehtävän tarkempi ohjeistus Optimassa.
14.4.2020 klo 16.30-18.30 Jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti kaikkiin pienryhmätapaamisiin./ LP, AM
21.4.2020 klo 16.30-18.30 Pienryhmäohjaus /LP,AM
28.4.2020 klo 16.30-18.30 Pienryhmohjaus / LP, AM
5.5.2020 klo 16.30-18.30 Pienryhmäohjaus / LP, AM
12.5.2020 klo 16.30-18.30 Pienryhmäohjaus / LP, AM
19.5.2020 Opintojakson päätösseminaari / LP, AM
Aikuissosiaalityön 2 moduulin päättäminen.
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan.
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.
Sisältö
- opiskelijan oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
- työmenetelmät, joilla asiakasta tuetaan arjessa selviytymisessä (erilaiset ohjausmenetelmät, lääkehoito)
Oppimateriaalit
Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Opiskelijan tekemä yksilöohjaus
Työnohjaustyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta.
Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen. Opiskelija äänittää kolme ja videoi yhden ohjaustilanteen joita käsitellään työnohjauksessa.
Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti, joka palautetaan 29.5.2020.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus, työnohjaustyöskentely (aktiivinen osallistuminen) ja työskentelyn esittely (pakollinen läsnäolo) 1op
Oman ohjaustyön tarkastelu reflektiotehtävässä 4op (tarkempi ohjeistus Optimassa); raportin palautus 29.5.2020.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen työnohjaukseen 1op (hyväksytty)
Oman oahjaustyön prosessin raportointi 4 op (hyl, T1-K5)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut työnohjauksen prosessiin.
Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan.
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan.
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan.
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.