Aikuisen asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081241-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2019 - 10.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2020 - 14.02.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
10.1.2020 12.30-15.45 Opintojakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Aikuistyön asiakasryhmät ja niiden haasteet (MR,SK).
17.1.2020 8.15-15.45 Rikosseuraamustyö (MR).
24.1.2020 12.30-15.45 Mielenterveys- ja päihdetyö (SK).
31.1.2020 8.15-15.45. Seniorityö (MR)
7.2.2020 12.30-15.45. Elämänkaari ja identiteetin kehittyminen (SK ja opetusharjoittelija). HUOM! MUUTTUNUT AIKA!
14.2.2020 8.15-9.45 Nuorten aikuisten elämäntilanteet ja identiteetti (MR ja opetusharjoittelija/SK). 10.15-11.45 Optima-tentti. HUOM! MUUTTUNUT AIKA!
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee ihmisen elämänkaaren eri vaiheita ja identiteetin kehittymisen prosessin
- oppii erilaisia tapoja työskennellä nuorten ja aikuisten kanssa
Sisältö
Sisällöt:
- elämänkaari ja identiteetin kehittyminen
- kriisi ja mielenterveystyö
- päihdetyö
- rikosseuraamusalan työ
- seniorityö
Oppimateriaalit
Kirjatentti:
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Oheismateriaalia:
Nurmi, J.E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös verkossa.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOY.
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely; kirjallisuusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
14.2.20 klo 14-15.45 Optima-tentti koululla.
.
Uusintatentti yleisenä tenttipäivänä 18.3.2020 kello 16.00-18.99
Uusintatentti: uusintatenttipäivä 6.5.2020 kello 16.00-18.00
(ilmoittautuminen sähköpostilla 2 viikkoa ennen)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 2 op.
Tentti kirjallisuudesta ja lähiopiskelumateriaalista 2 op.
Lähiopiskelu 1 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (kirjat + lähiopiskelussa opiskeltu) T1 - K5 / hylätty.
Oppimistehtävä hyväksytty / hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita.