Counselling and Support for Adult Clients (5 cr)
Code: 7081241-3009
General information
- Enrollment
- 01.11.2019 - 10.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2020 - 14.02.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
10.1.2020 12.30-15.45 Opintojakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Aikuistyön asiakasryhmät ja niiden haasteet (MR,SK).
17.1.2020 8.15-15.45 Rikosseuraamustyö (MR).
24.1.2020 12.30-15.45 Mielenterveys- ja päihdetyö (SK).
31.1.2020 8.15-15.45. Seniorityö (MR)
7.2.2020 12.30-15.45. Elämänkaari ja identiteetin kehittyminen (SK ja opetusharjoittelija). HUOM! MUUTTUNUT AIKA!
14.2.2020 8.15-9.45 Nuorten aikuisten elämäntilanteet ja identiteetti (MR ja opetusharjoittelija/SK). 10.15-11.45 Optima-tentti. HUOM! MUUTTUNUT AIKA!
Objective
Student
- knows the different phases of the life cycle and the identity development process
- learns different ways to work with the young and adults
Content
Content
- life cycle and identity development
- crisis and mental health work
- social work with substance abusers
- work in the criminal sanctions field
- work with the seniors
Materials
Kirjatentti:
Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita sekä
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Oheismateriaalia:
Nurmi, J.E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös verkossa.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Helsinki: WSOY.
Saarenheimo, M., Pietilä, M., Maununaho, S., Tiihonen, A. & Pohjolainen, P. 2014. Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa (myös verkossa).
Teaching methods
Yksilötyöskentely; kirjallisuusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen.
Exam schedules
14.2.20 klo 14-15.45 Optima-tentti koululla.
.
Uusintatentti yleisenä tenttipäivänä 18.3.2020 kello 16.00-18.99
Uusintatentti: uusintatenttipäivä 6.5.2020 kello 16.00-18.00
(ilmoittautuminen sähköpostilla 2 viikkoa ennen)
Student workload
Oppimistehtävä 2 op.
Tentti kirjallisuudesta ja lähiopiskelumateriaalista 2 op.
Lähiopiskelu 1 op.
Evaluation methods and criteria
Tentti (kirjat + lähiopiskelussa opiskeltu) T1 - K5 / hylätty.
Oppimistehtävä hyväksytty / hylätty.
Failed (0)
Opiskelija ei hahmota elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija ei hallitse kriisin vaiheita ja niihin liittyvää auttamistoimintaa. Opiskelija ei tunne mielenterveyden riskitekijöitä eikä suojaavia tekijöitä. Opiskelija ei tunne päihdetyön menetelmiä. Hän ei tunne rikosseuraamustyön peruskäsitteistöä eikä etiikkaa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija tietää joitakin elämänkaaren eri vaiheita niihin liittyviä kehitystehtäviä. Opiskelija osaa nimetä kriisin eri vaiheet. Opiskelija tietää joitakin mielenterveyden riskitekijöitä ja suojaavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä päihdetyön menetelmiä. Hän tietää rikosseuraamustyön eri muotoja.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoimintaa. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä mielenterveyden ensiavun perusteet. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja vapautumisen jälkeisen arkielämän haasteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tietää elämänkaaren eri vaiheet ja niihin liittyvät kehitystehtävät. Hän osaa arvioida eri työmenetelmien soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja eri elämäntilanteisiin. Opiskelija ymmärtää kriisin vaiheet ja niihin liittyvän auttamistoiminnan. Opiskelija tietää mielenterveyden keskeiset riskitekijät ja suojaavat tekijät sekä osaa kuvata mielenterveyden ensiavun käytäntöjä. Opiskelija tietää päihdetyön menetelmiä ja puheeksi ottamisen käytäntöjä. Hän tietää rikosseuraamustyön peruskäsitteistön, eettisiä kysymyksiä ja perheen haasteita.