Siirry suoraan sisältöön

Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus simulaatiotilanteissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7191085-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 31.07.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 01.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Hammasteknikon koulutus
Opettajat
Milla Lahdenperä
Opintojakso
7191085
Toteutukselle 7191085-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opiskelija ymmärtää hammastekniikan näkökulmasta
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• osaproteesien teossa tarvittavat preproteettiset hoidot
• osaproteesien suunnittelun perusperiaatteet
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• akryyli- ja metallirunkoisten osaproteesien suunnittelun
• purennan määrityksen periaatteet osittain hampaattomalla potilaalla
• proteesien korjauksien yhteydessä tehtävät toimenpiteet
25.9-30.10

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella metallirunkoisia osaproteeseja yhteistyössä hammaslääkärin kanssa
- ymmärtää työn prosessiluonteen
- metallirunkoisten osaproteesien teknisen toteutuksen

Sisältö

- metallirunkoiset rankaproteesit
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos

Oppimateriaalit

Henning Wulfes: Precision Milling and partial denture constructions.
Dentaurum: Remanium kompendium, Chapter 2: Cast Partial Denture
Johnson, Patrick, Stokes, Wildgoose & Wood: Basics of Dental Technology. Step By step approach.

Opetusmenetelmät

Osan opintojaksosta toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
• Irrotettavat osaproteesit
Luento-opetus
Harjoitustyöt
Simulaatioharjoittelu (Rangat)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisiä luentoja ja suunnitteluharjoituksia hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa (tiimityö ja tiimioppiminen, korkeakoulujen välinen yhteistyö)
Demo-opetus, simulaatioharjoittelu työelämälähtöisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luento-opetus 16h + itsenäinen 4h (kirjallisuuteen tutustuminen)
Harjoitustyöt 6h + itsenäinen 4h (osaproteesisuunnittelu kipsimalleille, eri potilascaset)
Simulaatioharjoittelu 106h (valumassamallit, vahatyöt, valutyöt, krkb-työstö, asettelu, akrylointi, viimeistely)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Työskentelytavat ja lopputulos

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo, työskentely, materiaalien ja laitteiden käyttö, vaadittavien töiden loppuun saattaminen.
Aktiivisuus ja innovatiivisuus.
Vaadittavat työt:
7 x rankasuunnittelu kirjallisena sekä kipsimallille piirrettynä
2 x kirjallinen tehtävä
1 x kisko (harjoitellaan koko prosessi / workflow kertaalleen läpi)
1 x yläranka
1 x alaranka

Hylätty (0)

- ei läsnäoloa
- ei palautettuja töitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- kirjalliset työt tehty
- ainakin osa suunnitteluista tehty paperille / kipsimalleilla
- työt on saatu vähintään runkovaluun saakka tehtyä
- suunnittelussa, materiaalien käytössä, toteutuksessa ja/tai viimeistelyssä jonkin verran puutteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- kirjalliset työt tehty hyvin
- suunnittelut paperille ja kipsimallille tehty
- työt saatu vähintään asetteluvaiheeseen saakka valmiiksi, akryloitu
- opiskelija on aktiivinen, osoittaa kiinnostusta ja yritystä aihetta kohtaan
- suunnittelu ja toteutus kehityskelpoinen / hyvä
- lopputuote on palautettu arvioitavaksi mahdollisimman hyvin viimeisteltynä
- mahdolliset työprosessin aikana tapahtuneet virheet hyvin perusteltu sekä virheistä oppiminen analysoitu

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- kirjalliset työt tehty hyvin
- suunnittelut paperille ja kipsimallille tehty
- työt saatu täysin valmiiksi
- opiskelija on aktiivinen, osoittaa kiinnostusta ja yritystä aihetta kohtaan
- suunnittelu ja toteutus erinomainen
- lopputuote on palautettu arvioitavaksi täysin viimeisteltynä joka sektorilta
- opiskelijan työprosessista ei löydy virheitä
- opiskelijalla on itsenäistä kykyä havaita sekä kehittää omaa prosessiaan vielä paremmaksi

Esitietovaatimukset

osia perus- ja ammattiopinnoista suoritettuna

Siirry alkuun