Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus simulaatiotilanteissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7191085-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 31.07.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 01.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
- Opettajat
- Milla Lahdenperä
- Opintojakso
- 7191085
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää hammastekniikan näkökulmasta
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• osaproteesien teossa tarvittavat preproteettiset hoidot
• osaproteesien suunnittelun perusperiaatteet
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• akryyli- ja metallirunkoisten osaproteesien suunnittelun
• purennan määrityksen periaatteet osittain hampaattomalla potilaalla
• proteesien korjauksien yhteydessä tehtävät toimenpiteet
25.9-30.10
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella metallirunkoisia osaproteeseja yhteistyössä hammaslääkärin kanssa
- ymmärtää työn prosessiluonteen
- metallirunkoisten osaproteesien teknisen toteutuksen
Sisältö
- metallirunkoiset rankaproteesit
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
Oppimateriaalit
Henning Wulfes: Precision Milling and partial denture constructions.
Dentaurum: Remanium kompendium, Chapter 2: Cast Partial Denture
Johnson, Patrick, Stokes, Wildgoose & Wood: Basics of Dental Technology. Step By step approach.
Opetusmenetelmät
Osan opintojaksosta toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
• Irrotettavat osaproteesit
Luento-opetus
Harjoitustyöt
Simulaatioharjoittelu (Rangat)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisiä luentoja ja suunnitteluharjoituksia hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa (tiimityö ja tiimioppiminen, korkeakoulujen välinen yhteistyö)
Demo-opetus, simulaatioharjoittelu työelämälähtöisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luento-opetus 16h + itsenäinen 4h (kirjallisuuteen tutustuminen)
Harjoitustyöt 6h + itsenäinen 4h (osaproteesisuunnittelu kipsimalleille, eri potilascaset)
Simulaatioharjoittelu 106h (valumassamallit, vahatyöt, valutyöt, krkb-työstö, asettelu, akrylointi, viimeistely)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Työskentelytavat ja lopputulos
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo, työskentely, materiaalien ja laitteiden käyttö, vaadittavien töiden loppuun saattaminen.
Aktiivisuus ja innovatiivisuus.
Vaadittavat työt:
7 x rankasuunnittelu kirjallisena sekä kipsimallille piirrettynä
2 x kirjallinen tehtävä
1 x kisko (harjoitellaan koko prosessi / workflow kertaalleen läpi)
1 x yläranka
1 x alaranka
Hylätty (0)
- ei läsnäoloa
- ei palautettuja töitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- kirjalliset työt tehty
- ainakin osa suunnitteluista tehty paperille / kipsimalleilla
- työt on saatu vähintään runkovaluun saakka tehtyä
- suunnittelussa, materiaalien käytössä, toteutuksessa ja/tai viimeistelyssä jonkin verran puutteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- kirjalliset työt tehty hyvin
- suunnittelut paperille ja kipsimallille tehty
- työt saatu vähintään asetteluvaiheeseen saakka valmiiksi, akryloitu
- opiskelija on aktiivinen, osoittaa kiinnostusta ja yritystä aihetta kohtaan
- suunnittelu ja toteutus kehityskelpoinen / hyvä
- lopputuote on palautettu arvioitavaksi mahdollisimman hyvin viimeisteltynä
- mahdolliset työprosessin aikana tapahtuneet virheet hyvin perusteltu sekä virheistä oppiminen analysoitu
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- kirjalliset työt tehty hyvin
- suunnittelut paperille ja kipsimallille tehty
- työt saatu täysin valmiiksi
- opiskelija on aktiivinen, osoittaa kiinnostusta ja yritystä aihetta kohtaan
- suunnittelu ja toteutus erinomainen
- lopputuote on palautettu arvioitavaksi täysin viimeisteltynä joka sektorilta
- opiskelijan työprosessista ei löydy virheitä
- opiskelijalla on itsenäistä kykyä havaita sekä kehittää omaa prosessiaan vielä paremmaksi
Esitietovaatimukset
osia perus- ja ammattiopinnoista suoritettuna