Skip to main content

Strategy, Quality and Assessment (5cr)

Code: 7321007-3003

General information


Enrollment
14.05.2019 - 26.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 70
Teachers
Kari Salonen
Raija Nurminen
Course
7321007

Unfortunately, no reservations were found for the realization Strategy, Quality and Assessment 7321007-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Lähipäivät:
YSOTEK19 (KEJO)
TEHTÄVIEN 1, 2 JA 3 LÄHIPÄIVÄT (PAKOLLISET)
Ti 27.8 kello 8.15 - 11.30, oj osaamisvaatimukset ja asiantuntijaluento Strateginen ajattelu ja perusprosessi analyysimenetelmineen.
Ma 18.11 kello 10.00 - 14.00, osallistava seminaari (erillinen ohjeistus Optima - oppimisympäristössä)
Ke 4.12 kello 8.15 - 11.30 Seminaari (erillinen ohjeistus Optima - oppimisympäristössä)
TENTTI
Ke 4.12 kello 8.15 - 11.30 Kirjallinn koe (tentti)

Objective

Students will learn to
- Apply strategy processes and related methods as well as assess and develop the quality of operations
- Make decisions in different service system contexts

Content

- Future operating environments and services in the social welfare and health care sector
- Decision-making in the service system
- The role of strategic thinking, decision-making, management and leadership in the work community and service provision
- Strategy process steps, related approaches and tools (analyses, BSC, knowledge-based management)
- Ethics, assessment, quality and effectiveness of strategic operations and decision-making
- Managed strategy and change process

Location and time

Ke 29.8.2018 kello 10.00 - 14.00, tila LEM A306 (Lemminkäisenkatu)
Ti 27.11.2018 kello 12.30 - 14.00, tila SEP C15 (Sepänkatu)
Ti 4.12.2018 kello 10.00 - 14.00, tila C1035 (ICT) - Seminaari

Materials

TEHTÄVIEN 1, 2 JA 3 MATERIAALIT:
Kaplan, R. S. & Norton D. P. (2002). Strategialähtöinen organisaatio. Tehokkaan strategiaprosessin toteutus. Jyväskylä: Talentum Media Oy.
Esimiehen opas muutokseen – sivustojen sisältöön ja työvälineisiin. Linkki sivustoon: http://esimiehenopasmuutokseen.fi/esimiehena_muutoksessa/miten_johdan_muutosta
Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla. Yhteinen arviointimalli - The Common Assessment Framework (CAF). Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla 2013. Linkki:
http://vm.fi/documents/10623/307561/CAF+2013+%28suomeksi%29.pdf/a986fa41-f952-47ef-9c59-be4b619af8ce
Kaplan & Norton: Strategialähtöinen organisaatio (OPH), linkki:
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/laadunhallinnan_tuki/leonardo_quality_in_vet_schools/balanced_scorecard/bsc_prosessi/kaplan_ja_norton
Balanced Scorecard (OPH), linkki:
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/laadunhallinnan_tuki/leonardo_quality_in_vet_schools/balanced_scorecard
BSC - prosessi (OPH), linkki:
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/laadunhallinnan_tuki/leonardo_quality_in_vet_schools/balanced_scorecard/bsc_prosessi
Tuloskortin rakentaminen (OPH), linkki:
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/laadunhallinnan_tuki/leonardo_quality_in_vet_schools/balanced_scorecard/bsc_prosessi/tuloskortin_rakentaminen
TENTIN MATERIAALI
1) Kaplan, R. S. & Norton D. P. (2002). Strategialähtöinen organisaatio. Tehokkaan strategiaprosessin toteutus. Jyväskylä: Talentum Media Oy.
Katso tarvittaessa (ei pakollinen):
Kaplan & Norton: Strategialähtöinen organisaatio. Linkki:
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/laadunhallinnan_tuki/leonardo_quality_in_vet_schools/balanced_scorecard/bsc_prosessi/kaplan_ja_norton
2) Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla. Yhteinen arviointimalli - The Common Assessment Framework (CAF). Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla 2013. Linkki:
http://vm.fi/documents/10623/307561/CAF+2013+%28suomeksi%29.pdf/a986fa41-f952-47ef-9c59-be4b619af8ce
3) Balanced Scorecard (OPH), linkki:
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/laadunhallinnan_tuki/leonardo_quality_in_vet_schools/balanced_scorecard
4) BSC - prosessi (OPH), linkki:
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/laadunhallinnan_tuki/leonardo_quality_in_vet_schools/balanced_scorecard/bsc_prosessi
5) Tuloskortin rakentaminen (OPH), linkki:
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/laadunhallinnan_tuki/leonardo_quality_in_vet_schools/balanced_scorecard/bsc_prosessi/tuloskortin_rakentaminen

Teaching methods

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opintojakso integroidaan palvelemaan kehittämisprojektia ja se perustuu Innopeda - oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima -oppimisympäristön materiaaleissa.

Exam schedules

Suoritusvaihtoehdon 3 ELI Tentti - valinneet: ke 4.12.2019 kello 8.15 - 11.30

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojaksossa oppiminen ja soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda - pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.

Completion alternatives

Kuvattu oppimistehtävät - kohdassa

Student workload

Opintojakson suoritusvaihtoehdot ovat:
1) Teoriatietoa soveltavat tehtävät. Kaikki tehtävät eli tehtävät 1 a ja b, 2 ja 3. Toteutus on kahden - neljän hengen työryhmässä. Lähipäiviin osallistuminen on pakollinen (ei korvaavia tehtäviä). Seminaariin osallistuminen ja asiantuntijana toimiminen.
Tehtävä 1 a ja b ovat seuraavat:
1a) Kuvaa/kuvatkaa strategia ja strategiaprosessin vaiheet sekä eri lähestymistavat ja välineet (analyysit) – olennainen ja tiivis esitys.
1b) Kuvaa/kuvatkaa strategista johtamista muutoksen johtamisen näkökulmasta.
Tehtävistä a ja b kirjoitetaan artikkeli.
Tehtävä 2
Strategisen toiminnan ja päätöksenteon laatu ja vaikuttavuus CAF – yhteisen arviointimallin mukaisesti arvioituna. Tehtävästä kirjoitetaan artikkeli.
Tehtävä 3
Strategian toiminnallistaminen ja BSC – tuloskortti osana toiminnan suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Tehtävästä kirjoitetaan BSC - tuloskortti.
TAI
2) Teoriatietoa soveltavat tehtävät - yksilötyö. Valitse tehtävistä 1 a ja b, 2 ja 3 kaksi tehtävää – tehtävä 1a ja b on yksi tehtävä. Lähipäiviin osallistuminen on pakollinen (ei korvaavia tehtäviä). Seminaariin osallistuminen ja asiantuntijana toimiminen. Tehtävä kuvattu yllä.
TAI
3) Kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perustuva yksilötentti (kirjallinen kuulustelu).
Valitse toteutusvaihtoehto ja ilmoita valitsemasi toteutusvaihtoehto ma 9.9 mennessä Word-tallenteena (nimi/nimet ja suoritusvaihtoehto). Palautus Suunnitelman palautuslaatikkoon (Optima). Tehkää työryhmä palautuslaatikkoon, jos teette suoritusvaihtoehdon 1 mukaan eli työryhmänä. Kysymykset ja ohajus prosessin eri vaiheissa sähköpostilla raija.nurminen@turkuamk.fi tai kari.salonen@turkuamk.fi
..................................................................................................
Itsenäinen työskentely ja/tai pienryhmässä, tehtävien laadinta 100h ja Work-shop- ja seminaarityöskentelyt 35h TAI tenttiin valmistautuminen 130h.

Evaluation methods and criteria

Arviointimateriaali muodostuu suoritusvaihtoehdon 1 ja 2 osalta:
Arviointimateriaali muodostuu työryhmän osallistavasta työskentelystä, suunnitelman laadinnasta, tehtävän annon linjassa julkaistusta kirjallisesta raportista sekä seminaariesityksestä/posteriesityksestä ja siihen liittyvän esitysmateriaalin laadinnasta.
Arviointimateriaali muodostuu suoritusvaihtoehdon 3 osalta: Kirjallisen kuulustelun (tentin) vastaus.

Failed (0)

Valitussa suoritusvaihtoehdossa kuvaus on yleisellä tasolla, on epäloogista ja puutteellista tehtäväksi antoon nähden: 1) strategia ja strategiaprosessin vaiheet sekä eri lähestymistavat ja välineet (analyysit), 2) strategista johtamista muutoksen johtamisen näkökulmasta - vaadittavat kuvausnäkökulmat ja esimerkit ovat puutteelliset, 3) strategisen toiminnan ja päätöksenteon laatua ja vaikuttavuutta CAF – yhteisen arviointimallin mukaisesti arvioituna sekä 4) strategian toiminnallistaminen ja BSC – tuloskortti osana toiminnan suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Tekijällä/tekijöillä on toteava ja ulkokohtainen tarkastelutapa, ajattelu- ja toimintatapoja tunnistetaan, mutta pidättäydytään vanhoissa toteutustavoissa, tunnistetaan kokemusten merkityksiä kehittymisessä, toiminnan kehittäminen ja tiedon hyödyntäminen ovat orastavaa, mutta toteavaa. Työn laadinnassa on käytetty osittain pakollisia lähteitä. Tehtävässä on sovellettu teoreettista tietoa, mutta toteavasti. Työssä ei tule esille tekijän/tekijöiden omaleimaisuutta, joka ilmentäisi soveltamisosaamista. Sovellus on tehty palvelemaan tehtävien mukaisia strategiaprosessien osia ja johtamista. Teoreettinen tieto ja sovellus kuvataan toisistaan erillään, ei integroiden. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Suunnitelmavaiheen esitykseen ja seminaarityöskentelyyn sekä kirjalliseen raporttiin ja havainnollistamiseen on valmistauduttu ja toteutuksessa ilmenee asiantuntijuudessa kehittyminen (selkeys, jäsentyneisyys, mutta olennaiseen keskittyminen, asiakokonaisuuksien teoreettinen hallinta sekä sovellusosaaminen eivät tule selkeästi esille).

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Valitussa suoritusvaihtoehdossa on kuvattu 1) strategia ja strategiaprosessin vaiheet sekä eri lähestymistavat ja välineet (analyysit), 2) strategista johtamista muutoksen johtamisen näkökulmasta, 3) strategisen toiminnan ja päätöksenteon laatua ja vaikuttavuutta CAF – yhteisen arviointimallin mukaisesti arvioituna sekä 4) strategian toiminnallistaminen ja BSC – tuloskortti osana toiminnan suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Tekijällä/tekijöillä on toteava ja ulkokohtainen tarkastelutapa, ajattelu- ja toimintatapoja tunnistetaan, mutta pidättäydytään vanhoissa toteutustavoissa, tunnistetaan kokemusten merkityksiä kehittymisessä, toiminnan kehittäminen ja tiedon hyödyntäminen ovat orastavaa, mutta toteavaa. Työn laadinnassa on käytetty osittain pakollisia lähteitä. Tehtävässä on sovellettu teoreettista tietoa, mutta toteavasti. Työssä ei tule esille tekijän/tekijöiden omaleimaisuutta, joka ilmentäisi soveltamisosaamista. Sovellus on tehty palvelemaan tehtävien mukaisia strategiaprosessien osia ja johtamista. Teoreettinen tieto ja sovellus kuvataan toisistaan erillään, ei integroiden. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Suunnitelmavaiheen esitykseen ja seminaarityöskentelyyn sekä kirjalliseen raporttiin ja havainnollistamiseen on valmistauduttu ja toteutuksessa ilmenee asiantuntijuudessa kehittyminen (selkeys, jäsentyneisyys, mutta olennaiseen keskittyminen, asiakokonaisuuksien teoreettinen hallinta sekä sovellusosaaminen eivät tule selkeästi esille).

Assessment criteria, good (3-4)

Valitussa suoritusvaihtoehdossa on analyyttisesti kuvattu 1) strategia ja strategiaprosessin vaiheet sekä eri lähestymistavat ja välineet (analyysit), 2) strategista johtamista muutoksen johtamisen näkökulmasta, 3) strategisen toiminnan ja päätöksenteon laatua ja vaikuttavuutta CAF – yhteisen arviointimallin mukaisesti arvioituna sekä 4) strategian toiminnallistaminen ja BSC – tuloskortti osana toiminnan suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Tekijällä/tekijöillä on kyky jäsentää ja perustella käytännön toimintaa, tunnistaa ja analysoida vanhoja toimintatapoja, löytää kehittämisalueita, analysoida kokemuksia ja tietoa hyödyntäen sitä kehittämisessä sekä kehittävä lähestymistapa. Työn laadinnassa on käytetty pakollisia lähteitä. Tehtävässä on sovellettu teoreettista tietoa. Työssä näkyy tekijän/tekijöiden omaleimaisuus, joka ilmentää soveltamisosaamista. Sovellus on tehty palvelemaan tehtävien määrittämää strategiaprosessin osaa ja johtamista. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Suunnitelmavaiheen esitykseen ja seminaarityöskentelyyn sekä kirjalliseen raporttiin ja havainnollistamiseen on valmistauduttu ja toteutuksessa ilmenee asiantuntijuudessa kehittyminen (selkeys, olennaiseen keskittyvä, asiakokonaisuuksien ajoittainen teoreettinen hallinta sekä sovellusosaaminen).

Assessment criteria, excellent (5)

Valitussa suoritusvaihtoehdossa 1 tai 2 on analyyttisesti ja synteesiä tehden kuvattu 1) strategia ja strategiaprosessin vaiheet sekä eri lähestymistavat ja välineet (analyysit), 2) strategista johtamista muutoksen johtamisen näkökulmasta, 3) strategisen toiminnan ja päätöksenteon laatua ja vaikuttavuutta CAF – yhteisen arviointimallin mukaisesti arvioituna sekä 4) strategian toiminnallistaminen ja BSC – tuloskortti osana toiminnan suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Tekijällä/tekijöillä on tutkiva ja pohtiva sekä kriittinen ote tietoon, kyky syventää uuden oppimista ja vanhojen toimintatapojen ymmärtämistä, kyvykäs kokemuksen ja tiedon jatkuva prosessointi sekä uudistava ja kehittävä lähestymistapa toimintaan.
Työn laadinnassa on käytetty pakollisia lähteitä osoitettujen vaatimusten mukaan. Tehtävässä on kriittisesti ja analyyttisesti sovellettu teoreettista tietoa. Työssä näkyy tekijän/tekijöiden omaleimaisuus ja innovatiivisuus, jotka ilmentävät soveltamisosaamista. Kokonaisuus on tehty palvelemaan tehtävien määrittämiä strategiaprosessien osa-alueita ja johtamista sekä sovellusta käytäntöön. Työssä noudatetaan Turun ammattikorkeakoulun kirjallisten töiden laadintaohjetta. Esitykset perustuvat kirjalliseen työhön. Suunnitelmavaiheen kuvaukseen ja seminaarityöskentelyyn sekä kirjalliseen raporttiin ja havainnollistamiseen on valmistauduttu ja toteutuksessa ilmenee asiantuntijuudessa kehittyminen (selkeys, jäsentyneisyys, olennaiseen keskittyvä, asiakokonaisuuksien teoreettinen hallinta sekä sovellusosaaminen).

Further information

Soveltuu YAMK - opintoihin, ei AMK - opintoihin

Go back to top of page