Siirry suoraan sisältöön

Kliininen osaaminen syöpää sairastavan hoidossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7321014-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 20
Opettajat
Virpi Sulosaari
Marjo Salmela
Vastuuopettaja
Virpi Sulosaari
Opintojakso
7321014
Toteutukselle 7321014-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Syövän hoitoketju
Syövän hoidot; Leikkaushoito, sädehoito, lääkehoidot, isotooppihoidot
Syövän hoitoon liittyvät haitta- ja sivuvaikutukset ja niiden hoito
Syövän myöhäisseuranta
Erityisryhmät syöpähoidossa (esim. vanhus/lapsi/monilääkitys)
Onkologiset hätätilanteet
Syöpäpotilaan kokonaisvaltainen terveydentilanarviointi (kliininen tutkiminen)
Potilas - ja työturvallisuus syövän hoidossa

Tavoitteet

Opiskelija osaa hoitaa syöpää sairastavaa potilasta kokonaisvaltaisesti ja asiakaslähtöisesti syöpähoitopolun eri vaiheissa (syöpähoitopolun syöpädiagnoosin vaihe, hoito ja sen toteutus, hoidon päättymisvaihe, hoidon jälkeinen vaihe) hoitoprotokollan ja vastuualueensa mukaanosaa tehdä syöpää sairastavasta potilaasta kokonaisvaltaisen anamneesin valideja arviointimenetelmiä käyttäen, toteuttaa potilaan fyysisen tutkimisen tarkoituksenmukaisia tekniikoita käyttäen sekä tunnistaa normaalit ja tavallisimmat syöpäsairauteen ja hoitoihin sekä psykososiaaliseen hyvinvointiin liittyvät epänormaalit löydökset sekä dokumentoida ja konsultoida syöpähoidon asiantuntijaryhmääliittää syöpää koskevan tiedon sekä terveyttä edistävän ja ennaltaehkäisevän tiedon potilaan hoidon tarpeen arviointiin, suunnitteluun ja toteutukseenkriittisesti arvioida syövän hoidossa ja syövän hoidon haittavaikutusten lievittämisessä käytettävien menetelmien taustalla olevaa näyttöätunnistaa monitieteisen tutkimustiedon merkityksen syövän hoidon kehittämisessäottaa vastuuta näyttöön perustuvien hoitomenetelmien käyttöönottamisestatunnistaa syövän hoidossa käytettävien menetelmien potilas- ja työturvallisuuteen liittyvät riskit ja osaa ehkäistä niitä

Sisältö

Syövän hoitoketjuSyövän hoitoLeikkaushoitoSädehoitoLääkehoidotIsotooppihoidotSyövän hoitoon liittyvät haitta- ja sivuvaikutukset ja niiden hoitoSyövän myöhäisseurantaErityisryhmät syöpähoidossa (esim. vanhus/lapsi/monilääkitys)Onkologiset hätätilanteetSyöpäpotilaan tilan arviointi (kliininen tutkiminen)Potilas - ja työturvallisuus syövän hoidossa

Oppimateriaalit

Ahonen ym. 2019. Kliininen hoitotyö. Syöpäpotilaan hoitotyön osiot. Sanomapro (Saatavilla myös eKirjana) Tenttimateriaali, lisäksi tenttimateriaali lasten syövän hoidon osalta ilmoitetaan erikseen
Bickley, L.S. 2009. Bate's Guide to Physical Examination and History Taking. Philadelphia: Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins.
Bickley, L.S. 2009. Bate's pocket guide to physical examination and history taking / Lynn S. Bickley, Peter G Szilagyi. Philadelphia: Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins.
EONS 2018. Cancer Nursing Education framework. https://www.cancernurse.eu/education/cancernursingeducationframework.html
Joensuu ym. 2013. Syöpätaudit. Kustannus Oy Duodecim. (Saatavilla myös Oppiportin kautta) Kappaleet: Syövän synty, kasvu ja leviäminen, Syövän yleisyys, syyt ja ehkäisy, Kliininen diagnostiikka ja levinneisyysluokittelu, Syövän hoidon yleiset periaatteet, Hoidon tulosten mittaaminen ja ennusteelliset tekijät
Porkka ym. 2015. Veritaudit Kustannus Oy Duodecim. (Saatavilla myös Oppiportin kautta). Kappaleet: Johdatus hematologiaan, Pahanlaatuiset veritaudit, Hematopoieettisten kantasolujen siirrot, Tukihoidot
Saha, H., Salonen, T. & Sane, T. (toim.) 2015/-2018. Potilaan tutkiminen. Helsinki: Duodecim.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot, seminaari, harjoitukset
Itsenäinen opiskelu (sisältää verkkoluennot, seminaarityön valmistelun, valmistautumisen lähiopetukseen, tenttiin valmistautumisen)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viikko 42 14-20.10.2019 (optimatentti)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 45h, Pienryhmä/parityöskentely 40h ja Itsenäinen opiskelu 50h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen HYL/HKS
Optimatentti HYL/HKS
Seminaarityö ja - esitys HYL - K5
Potilaan tutkimisen näyttö HYL/HKS

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole kyennyt suorittamaan opintojaksolle kuuluvia tehtäviä ohjeiden mukaisesti ja lähiopetukseen osallistumisessa on puutteita. Opiskelija ei kykenee osoittamaan opintojakson keskeisten teoreettisten perusteiden tuntemusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kykenee tarkastelemaan annettujen ohjeiden mukaisesti pohtien opintojaksoon liittyviä kysymyksiä. Opiskelija pyrkii analysoivaan tarkasteluun ja pohtivaan otteeseen suhteessa omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin, mutta se jää pinnalliseksi. Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoa eri tehtäväksiantoihin ja lähiopetuksessa tapahtuvaan työskentelyyn. Valittuja ratkaisujen perusteleminen kaipaa kuitenkin vahvempaa teoreettista tietoperustaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija kykenee tarkastelemaan syvällisesti pohtien opintojaksoon liittyviä kysymyksiä. Opiskelija pyrkii analysoivaan tarkasteluun sekä tutkivaan ja pohtivaan otteeseen suhteessa omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin. Hän soveltaa teoriatietoa eri tehtäväksiantoihin ja lähiopetuksessa tapahtuvaan työskentelyyn ja kykenee perustelemaan valittuja ratkaisuja teoreettisella tiedolla. Tarkastelu voisi kuitenkin olla syvällisempää ja monipuolisempaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee tarkastelemaan syvällisesti, analysoivasti ja kattavasti opintojaksoon liittyviä kysymyksiä. Hänen osoittaa ammatillisuutta ja ammatillista kasvua kuvaavaa teoreettista tietoperustan syventymistä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksia ja kehittymiskohteita kliinisessä asiantuntijatyössä sekä kykenee tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen itsensä kehittämiseen teoreettista tietoainesta hyödyntäen. Hän soveltaa teoriatietoa eri tehtäväksiantoihin ja lähiopetuksessa tapahtuvaan työskentelyyn sekä kykenee perustelemaan valittuja ratkaisuja monipuolisestinteoreettisella tiedolla. Työskentelyssä välittyy tutkiva ja pohtiva ote tietoon, omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin sekä monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään asiaan. Opiskelija kykenee hyödyntämään, mutta myös kyseenalaistamaan / problematisoimaan erilaista tietoa, asioita ja ilmiöitä, esittelemään valintojen taustalla oleva tieto sekä perustelemaan valittuja ratkaisuja ja näkökulmia teoreettisella tiedolla.

Siirry alkuun