Clinical Competence in the Treatment of a Cancer Patient (5 cr)
Code: 7321014-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2019 - 30.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 20
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Cancer treatment process
Cancer treatments; Surgical treatment, Radiation therapy, Medication therapies,Isotope treatments
Adverse effects and side effects related to cancer treatment and their alleviation
Follow-up after cancer treatment (Late effect care)
Special groups in cancer treatment (e.g. the elderly/children/multiple medication patients)
Oncologic emergencies
Comprehensive health assessment of cancer patient
Patient and occupational safety in cancer treatment
Objective
The student is able tocare for a cancer patient in a comprehensive and patient-centered manner at different phases of the cancer treatment pathway (cancer diagnosis, treatment and its implementation, palliative and end of life care, post-treatment phase) according to the treatment protocol and their own area of responsibilityconduct a comprehensive anamnesis of a cancer patient using valid evaluation methods, conduct a physical examination of a cancer patient using relevant techniques and identify normal and most common abnormal findings related to cancer, treatments and psychosocial well-being and document and consult a cancer treatment expert groupconnect cancer related information, health promotion and preventative information with the evaluation, planning and implementation process of a patient’s treatment needscritically evaluate the evidence for methods used for treating cancer and alleviating the adverse effects of cancer treatmentrecognize the significance of information produced by cross-disciplinary research in the development of cancer treatmenttake responsibility for implementation of evidence-informed treatment methodsidentify and prevent risks to patient and occupational safety caused by methods used in cancer treatment
Content
Cancer treatment processCancer treatmentSurgical treatmentRadiation therapyMedication therapiesIsotope treatmentsAdverse effects and side effects related to cancer treatment and their alleviationFollow-up after cancer treatmentSpecial groups in cancer treatment (e.g. the elderly/children/multiple medication patients)Oncologic emergenciesAssessing the condition of a cancer patient (physical examination)Patient and occupational safety in cancer treatment
Materials
Ahonen ym. 2019. Kliininen hoitotyö. Syöpäpotilaan hoitotyön osiot. Sanomapro (Saatavilla myös eKirjana) Tenttimateriaali, lisäksi tenttimateriaali lasten syövän hoidon osalta ilmoitetaan erikseen
Bickley, L.S. 2009. Bate's Guide to Physical Examination and History Taking. Philadelphia: Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins.
Bickley, L.S. 2009. Bate's pocket guide to physical examination and history taking / Lynn S. Bickley, Peter G Szilagyi. Philadelphia: Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins.
EONS 2018. Cancer Nursing Education framework. https://www.cancernurse.eu/education/cancernursingeducationframework.html
Joensuu ym. 2013. Syöpätaudit. Kustannus Oy Duodecim. (Saatavilla myös Oppiportin kautta) Kappaleet: Syövän synty, kasvu ja leviäminen, Syövän yleisyys, syyt ja ehkäisy, Kliininen diagnostiikka ja levinneisyysluokittelu, Syövän hoidon yleiset periaatteet, Hoidon tulosten mittaaminen ja ennusteelliset tekijät
Porkka ym. 2015. Veritaudit Kustannus Oy Duodecim. (Saatavilla myös Oppiportin kautta). Kappaleet: Johdatus hematologiaan, Pahanlaatuiset veritaudit, Hematopoieettisten kantasolujen siirrot, Tukihoidot
Saha, H., Salonen, T. & Sane, T. (toim.) 2015/-2018. Potilaan tutkiminen. Helsinki: Duodecim.
Teaching methods
Contact learning: Lectures, seminar and exercises
Independent learning: online lectures, preparation of the seminar work, preparation for exercises and exam
Exam schedules
Week 42 14-20.10.2019
Student workload
Contact learning 45 hours, pair/group work 40h, independent studies50h
Evaluation methods and criteria
Participation to contact learning Failed/Approved
Exam Failed/Approved
Seminar Failed/5
Physical examination osce Failed/Approved
Failed (0)
Opiskelija ei ole kyennyt suorittamaan opintojaksolle kuuluvia tehtäviä ohjeiden mukaisesti ja lähiopetukseen osallistumisessa on puutteita. Opiskelija ei kykenee osoittamaan opintojakson keskeisten teoreettisten perusteiden tuntemusta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija kykenee tarkastelemaan annettujen ohjeiden mukaisesti pohtien opintojaksoon liittyviä kysymyksiä. Opiskelija pyrkii analysoivaan tarkasteluun ja pohtivaan otteeseen suhteessa omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin, mutta se jää pinnalliseksi. Opiskelija osaa soveltaa teoriatietoa eri tehtäväksiantoihin ja lähiopetuksessa tapahtuvaan työskentelyyn. Valittuja ratkaisujen perusteleminen kaipaa kuitenkin vahvempaa teoreettista tietoperustaa.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija kykenee tarkastelemaan syvällisesti pohtien opintojaksoon liittyviä kysymyksiä. Opiskelija pyrkii analysoivaan tarkasteluun sekä tutkivaan ja pohtivaan otteeseen suhteessa omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin. Hän soveltaa teoriatietoa eri tehtäväksiantoihin ja lähiopetuksessa tapahtuvaan työskentelyyn ja kykenee perustelemaan valittuja ratkaisuja teoreettisella tiedolla. Tarkastelu voisi kuitenkin olla syvällisempää ja monipuolisempaa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija kykenee tarkastelemaan syvällisesti, analysoivasti ja kattavasti opintojaksoon liittyviä kysymyksiä. Hänen osoittaa ammatillisuutta ja ammatillista kasvua kuvaavaa teoreettista tietoperustan syventymistä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksia ja kehittymiskohteita kliinisessä asiantuntijatyössä sekä kykenee tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen itsensä kehittämiseen teoreettista tietoainesta hyödyntäen. Hän soveltaa teoriatietoa eri tehtäväksiantoihin ja lähiopetuksessa tapahtuvaan työskentelyyn sekä kykenee perustelemaan valittuja ratkaisuja monipuolisestinteoreettisella tiedolla. Työskentelyssä välittyy tutkiva ja pohtiva ote tietoon, omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin sekä monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään asiaan. Opiskelija kykenee hyödyntämään, mutta myös kyseenalaistamaan / problematisoimaan erilaista tietoa, asioita ja ilmiöitä, esittelemään valintojen taustalla oleva tieto sekä perustelemaan valittuja ratkaisuja ja näkökulmia teoreettisella tiedolla.