Projektit terveysteknologian toimintaympäristössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7331002-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.07.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso on yhteinen ryhmille YTERIS19 Terveysteknologia ja YTERSS19, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK koulutus,
Lähipäivillä käsitellään projektinhallintaa ja -johtamista perustuen kv. projektitoiminnan viiteryhmiin, suosituksiin ja standardeihin (mm. PMBoK ja IPMA).
Aihealueita: Projektitoiminnan yleispiirteet, terminologia, projektityypit, projektitoiminnan viiteryhmät, johtamismallit, projektimallit, mm. vesiputousmalli ja ketterät menetelmät.
Projektikolmio, projektin elinkaari ja kulku, projektiprosessi. Roolit projektissa. Sidosryhmät ja sidosryhmäanalyysi.
Toteutettavuusanalyysi, riskienhallinta. Projektitoiminnan kompetenssit.
Projektin valmistelu ja asetus, vaatimusmäärittely.
Projektin suunnittelu, ositus, aikataulu, resurssointi ja budjetti.
Projektiviestintä & viestinnän suunnittelu.
Projektin toteutus, hallinta, johtaminen, raportointi.
Projektin päättäminen. Projektitoiminnan kehittäminen organisaation näkökulmasta.
Projektit, ohjelmat, projeksisalkku.
Oppimistehtävien & ryhmätehtävän loppukeskustelu.
Opintojakson oppiminen, lessons learned
Lähipäivien aikana kuullaan myös esimerkkejä sote- ja/tai terveysteknologian alan projektitoiminnasta.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-tuntee erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
-ymmärtää TVT toimintasektorilla projektitoiminnan erityispiirteet ja eri toimijat
-osaa projektisalkun hallinnan periaatteet TVT-ympäristössä
-osaa ohjelman (program) johtamisen periaatteet
-tuntee kompleksisen projektin ja toimintaympäristön hallintamekanismit
-pystyy laskemaan ja arvioimaan projektien kannattavuutta investointina
Sisältö
Keskeiset osa-alueet
- Projektityypit: investointihanke, kehittämishanke, tutkimushanke, selvityshanke, producktiohanke
- Projektinhallinnan perusteet, projektikolmio, projektin vaatimusmäärittely, suunnittelu ja toteutus
- Projektisalkku hyvinvointiteknologian kehittämisessä
- Ohjelmajohtaminen ja kompleksiset projektit
- Investointilaskennan menetelmät
- Projektien kannattavuuden arviointi
- Projektinhallinnan viitekehykset ja työkalut
Oppimateriaalit
Risto Pelin, 2011. Projektihallinnan käsikirja, Otava
Kai Ruuska, 2007. Pidä projektit hallinnassa, Talentum
Karlos Artto et. al., Projektiliiketoiminta -2. painos
Joseph Heagney: Fundamentals of Project Management -Fourth Edition 2012
Turner, J. Rodney (2014), Gower Handbook of Project Management, Gower, ISBN 978-1-4724-2297-2 (epub)
Lisää kirjallisuutta ja materiaaleja lähitunneilla ja Optimassa.
Opetusmenetelmät
Toteutus muodostuu lähiopetuskerroista sekä yksilönä ja pienryhmässä tehtävistä oppimistehtävistä. Opiskelijalta edellytetään aktiivista osallistumista lähipäivien työskentelyyn, tehtävien laadinta yksin ja ryhmän aktiivisena osana erillisen ohjeen mukaan, esitykset ja palautteen anto ohjeen mukaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla käytetään konstruktivistista oppimista, jossa uusia opittuja teorioita ja käytäntöjä sovelletaan yksilön aiempaan tietoon ja kokemukseen. Luennoilla käsitellään nykyaikaista projektinhallintaa ja johtamista, sen teorioita, malleja ja niiden soveltamista organisaatioissa ja tiimeissä. Lähiopetus pyrkii olemaan keskustelevaa ja opiskelijoita osallistavaa. Opiskelijat soveltavat omia ammatillisia kokemuksiaan ja uuden oppimistaan opintojaksolla annettavien erilaisten tehtävien ongelmien ratkaisemiseksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa HOPS keskustelussa tutor opettajan kanssa tai opintojaksonopettajan kanssa ennen ensimmäisen lähipäivän alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähipäivät 16 h
Osatehtävät/oppimistehtävät 2x 32 h = 64 h
Ryhmätehtävä ja online työskentely 55 h.
Yhteensä n. 135 h opiskelijan työtä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimateriaali muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyyn osallistumisesta, oppimistehtävien laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta.
Osatehtävät 1 ja 2 arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0) ja ryhmätehtävä asteikolla 0-5. Ryhmätehtävän arvosana on koko opintojakson arvosana edellyttäen, että osatehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Jos opiskelija ei pääse osallistumaan lähipäivään hänen tulee tehdä annettu kirjallinen tehtävä päivän aiheista hyväksytysti.
Hylätty (0)
Annettuja tehtäviä ja raportteja ei ole palautetty hyväksyttävästi annetussa aikataulussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen perusteet ja käsitteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla. Kirjallisuuteen on viitattu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella. Oppimistettävät ovat kattavia, asiantuntevia ja soveltavat uutta tietoa. Kirjallisuuteen viitataan laajasti ja ammattimaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat proaktiivista syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.