Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuolto (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031481-1017
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
08.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 60
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Jaana Tomppo
- Opintojakso
- 7031481
Tavoitteet
Asiakaslähtöinen sosiaali-ja terveydenhuolto 5 op ASTE
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvoperustan, lainsäädännön, organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan Suomessa
- Tietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön ja keskeiset toimijatTietää näyttöön perustuvan toiminnan - käsitteen ja sen merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Tietää ja osaa seurata sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisiä toimenpideohjelmiaosaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteita
- Tietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossaTietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluita
- Tietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteet
- Osaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasolla
- Tietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.
- Tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.
- Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.
- Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.
Sisältö
Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ja sähköiset terveydenhuollon palvelut 3 op SOTE
- Käsitteet asiakas ja potilas
- Yksilö, perhe ja yhteisö asiakkaana
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen lainsäädäntö, järjestämisvastuut, organisointi, ohjaus ja valvonta
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet: julkinen, yksityinen ja kolmas sektori
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö, valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset
- Terveydenhuollon asiakassuhteen erityispiirteet
- Asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmien valinnassa ja kehittämisessäsuositukset
- Yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä
- Sähköiset terveyspalvelut ja teknologia, niiden erityispiirteet ja kyky vastata väestön terveystarpeisiin
- Tietosuoja ja -turvallisuus
- Terveydenhuollon turvallisuutta koskevat lakisääteiset velvoitteet
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2op TETO
- Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)
- Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat
- Kansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.
- Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmat
- Terveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)
- Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmät
- Sairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisy
- Riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- Muutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksi
- Terveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteetVaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät