Business Design (nonstop) (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-LT00CH40-3047
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.05.2024 - 16.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02467-LT00CH40
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Opinnot on jaksotettu tuplasilmukka prosessin vaiheiden mukaisesti: 1. valmistautuminen liiketoimintamuotoilun prosessiin 2. näkökulman valinta, ymmärryksen rakentaminen 3. ratkaisuideoiden luominen ja valinta 4. prototyypin muotoilu ja toteutus 5. liiketoimintakokeilun tekeminen liiketoimintahaasteen ja ratkaisun validoimiseksi
Osaamistavoitteet
Oppija osaa muotoilla parempaa liiketoimintaa ja osaa tunnistaa ja hankkia liiketoimintahaasteita, hallitsee liiketoimintamuotoilun fasilitoinnin, osaa luoda tulevaisuuden visioita, osaa havainnoida ja kyseenalaistaa, osaa rakentaa ymmärrystä ja tietoperustaa liiketoimintahaasteeseen liittyen, osaa luoda ideoita, suunnitella ja toteuttaa prototyyppejä ja validioida väittämiä liiketoiminnan kokeiluissa.
Aika ja paikka
Opintojakso on käynnissä 6.5.-31.7.2024. Opintojakson tehtävät tulee suorittaa ja palauttaa oppimisympäristöön viimeistään 31.7.2024 mennessä. Opinnot toteutetaan täysin verkossa (learn.hamk.fi). Etenet opintojaksolla itsenäisesti ja omaan tahtiisi opintojakson toteutusajan puitteissa.
Oppimateriaalit
Business Design keskeistä opiskelumateriaalia ovat opiskelijan ideaan ja toimeksiantoon liittyvät materiaalit ja teokset: Hassi, L., Paju, S. ja Maila, R. Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja. Helsinki: Talentum Pro. Knapp, J., Zeratsky, J., and Kowitz, B. (2016). Sprint. How to solve big problems and test new ideas in just five days. Google Ventures. Lewrick, M., Link, P., and Leifer, L. (2018). The design thinking playbook. Mindful digital transformation for teams, products, services, businesses and ecosystems. New Jersey; John Wiley & sons. Osterwalder, A. and Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. A Handbook for visionaries, game changers and challengers. New Jersey: John Wiley & Sons. Inc. Osterwalder, A., Pigneur Y., Brenarda, G. and Smith, A. (2014). Value proposition design. How to create products and services cusmtoer wants. Get started with value proposition design. New Jersey: John Wiley & Sons. Inc. Sarvas, R., Nevanlinna H. ja Pesonen J. (2016). Lean service creation. leanservicecreation.com. The handbook V1.7. Futurice. van der Pijl, P., Lokitz, J., and Solomon, L. (2016). Design a better business. New tools, skills, and mindset for strategy and innovaton. New Jersey: John Wiley & Sons
Opetusmenetelmät
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Saat palautetta oppimistehtäviisi kanssaoppijoilta ja annat palautetta kanssaoppijoiden oppimistehtäviin. Business Design opinnoissa opit soveltamaan palvelu- ja liiketoiminnan muotoilun prosesseja ja menetelmiä valitsemassasi liiketoimintahaasteessa ja luomaan haasteisiin ratkaisuja. Opintojaksolla tutustut seuraaviin teemoihin ja menetelmiin: - kehittämisen käsikirjoitus ja tiimiytyminen, - visioiminen ja tarinan kerronta, - kehittämisen kriteerien asettaminen, - asiakkaan matka ja arvolupaus, - liiketoimintaympäristö ja liiketoimintamalli, - ideaseinä, innovaatiomatriisi, - prototyyppi, riskianalyysi, liiketoimintakokeilu, validiointi ja investointivalmiuksien arviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat valitsevat kohdeorganisaation omalle projektilleen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä ja sen laskennallinen kuormitus on 135 tuntia opiskelua. Etenet oppimisympäristössä itsenäisesti ja omaan tahtiisi, joten pystyt vaikuttamaan opintojakson kuormittavuuteen suunnittelemalla itse omaa ajankäyttöäsi.