Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen viestintä, OPINNOLLISTAEN, NONSTOP, kevät (3 op)

Toteutuksen tunnus: C-02507-SY220300-3100

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK kampus Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Opintojakso
C-02507-SY220300
Toteutukselle C-02507-SY220300-3100 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Ei ole.

Osaamistavoitteet

Opiskelun ja työelämän tyypillisissä suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa kehittyminen, asiantuntijana viestiminen, viestinnän merkityksen tunnistaminen verkottuneessa työyhteisössä, opiskeluun liittyvien tekstien ja tiedonhaun perusteiden hallinta.

Sisältö

Viestintä- ja argumentointitaidot osana asiantuntijan ammattitaitoa, opiskelun ja työelämän keskeisten tekstien ja asiakirjojen laadinta, tekstilajit ja kielenkäyttösuositukset, työelämän suulliset vuorovaikutustilanteet, ryhmätoiminnan dynamiikka, tiedonhaun ja lähteiden käytön perusteet

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan nonstop-toteutustapana HILLissä. Tehtäväohjeet, tehtävien palautukset ja yhteydenpito Moodle-alustalla. Opiskelija voi itse valita opintojakson aloitusajankohdan sekä suoritustahdin. Tehtäväpalautusten jälkeen opintojakso arvioidaan 15 työpäivän kuluessa opettajan vapaajaksot huomioiden.

Oppimateriaalit

Omalle alalle suunnattu viestinnän oppikirja, esim. Kortetjärvi-Nurmi, S. ja Murtola, K. (2016). Areena: Yritysviestinnän käsikirja. Edita. (e-kirja) TAI Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. (2012). Tekniikan viestintä. Edita. TAI Roivas, M. & Karjalainen, A.L. (2013). Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Edita. Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. Kotus. www.kotus.fi luentomateriaali SAMKin opinnäytetyöohjeen lähteiden merkintätavat ja tekstin asettelumalli

Opetusmenetelmät

Tämä opintojakso toteutetaan itsenäisesti verkko-opintoina työn opinnollistaminen -menetelmää hyödyntäen. Opinnollistaminen tarkoittaa työssä syntyvän osaamisen tunnustamista opintopisteinä. Toteutustavassa työelämän asiateksteistä kootaan ammattiviestinnän portfolio ohjeiden mukaan. Portfolion kokoamisessa otetaan huomioon tietosuojakysymykset. Tehtäväsuorituksiin kuuluu lisäksi suullinen näyttö, joka pidetään HILL-verkko-oppimisympäristössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työpaikan esihenkilö tai muu vastuuhenkilö sopii yhdessä opiskelijan kanssa tämän työn opinnollistamisesta. Esihenkilö allekirjoittaa sopimuslomakkeen ja auttaa asiakirjojen valinnassa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintosuoritteiden palautusajankohdat Moodlessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Office: Word, PowerPoint

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja (esim. AHOT) ei ole tässä toteutuksessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontakti verkossa noin 6 h (osin vapaaehtoisesti) Itsenäinen työskentely ja Moodle-tehtävien tekeminen 74 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammattiviestinnän portfolio (0–5) - työelämätekstien kokoelma, joka sisältää kirjallisten tehtävien, omien viestintätaitojen ja oppimisen arviointia. Suullinen näyttö + posteri (0 - 5) Tarkemmat tehtäväohjeet Moodlessa. Kokonaisarviointi: 0–5 Opettaja arvioi opintojakson numeerisesti. Arviointiin kuuluu myös opiskelijan itsearviointia ja suullisessa näytössä ryhmän vertaispalautetta. Esihenkilö antaa vapaamuotoista palautetta työntekijän viestintäosaamisesta. Arvioinnissa käytetään SAMKin yleistä arviointikehikkoa soveltuvin osin. Arviointikehikko toimii myös itsearvioinnin tukena opintojaksolla.

Siirry alkuun