Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10108-R504TL90-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2023 - 30.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 31.12.2026
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Lapin ammattikorkeakoulu, Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube, Zoom)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 780
- Opintojakso
- C-10108-R504TL90
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä pelimoottorin keskeiset toimintaperiaatteet ja käyttää pelimoottoria toteuttaessaan toimintoja virtuaalimailmaan. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin toiminnallisuuksia. -
Sisältö
- Unreal Enginen ominaisuudet ja hyödyt - Pelimekaniikan toteuttaminen Blueprinteillä - Käyttäjän interaktiot ja niiden käsittely Blueprinteillä - HUD/UI-ohjelmointi - Kenttäsuunnittelutyökalujen käyttäminen - AI ja reitinhakualgoritmit - Yksinkertaiset NPC-hahmot - Pelianimaatioiden käyttöönotto Unreal Enginessä
Aika ja paikka
Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube, Zoom)
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot. McCaffrey, M. (2017). Unreal engine VR cookbook: Developing virtual reality with UE4. Boston: Addison-Wesley. Sanders, A. (2017). An introduction to Unreal Engine 4. Boca Raton, FL: CRC Press.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot, joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan. Opiskelijoilla on käytössään Moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa. Opintojaksolla ei ole esitietovaatimuksia. Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena. -