Ennakointi ja tavoitteellinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10108-YAMK240-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 28.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
30.10.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Lapin ammattikorkeakoulu, Viikko 44 Torstai 30.10 17:00 - 21:00 Viikko 47 Tiistai 18.11.2025 17:00 19:00 Viikko 49 Tiistai 2.12. klo 17:00 -21:00
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-10108-YAMK240
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan arvioida ja soveltaa olemassa olevaa tietoa käytännön ongelmien ratkomisessa ja uudenlaisten ratkaisujen kehittämisessä. Hän osaa ennakoida oman alansa tulevaisuutta, toimintaympäristöjen muutoksia sekä globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia eri tasoille. Hän kykenee perustelemaan kehittämistoimintojen tarpeita ja määrittelemään niille kestäviin ratkaisuihin perustuvia tavoitteita. Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys. Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompetenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt: • Kehittämistoiminnan ennakoiva viitekehys • Tutkimuksen, kehittämisen ja projektin tunnuspiirteet • Rahoitusinstrumentit • Kehittämistoiminnan lähestymistavat ja menetelmiä
Aika ja paikka
Viikko 44 Torstai 30.10 17:00 - 21:00 Viikko 47 Tiistai 18.11.2025 17:00 19:00 Viikko 49 Tiistai 2.12. klo 17:00 -21:00
Oppimateriaalit
Tarkentuu opintojakson alussa, mm. seuraavat: Aalto ym. 2022. Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä (kirja) Ahvenharju et al. 2021. Individual futures consciousness: Psychology behind the five-dimensional Futures Consciousness scale Börjeson et al. 2006. Scenario types and techniques: Towards a user’s guide Dufva M. 2019. Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina. Sitran selvityksiä 142. Megatrendit, Sitra. TOPI, tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaaleja Suomen aluekehityksen skenaariot 2040. Alueelliset kehitysnäkymät TEM 2022.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu virtuaalikontakteja annetun aikataulun mukaisesti. Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä.