Johdatus kirjastoammattilaisuuteen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BR43-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.12.2019 - 20.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2020 - 01.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Kati Haanpää
- Opintojakso
- KH00BR43
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
vko 2-3 Kurssin aloitus, kirjastoalan toimintaympäristö & kansallinen kirjastoverkko
viko 4-5 Vierailuja kirjastoihin
vko 6-7 Tiedonhaun perusteet käytännönläheisesti
vko 8 Ei opetusta
vko 9-10 Asiakaspalvelu kirjastossa
vko 11 Tentti
Vierailujen ajankohdan varmistuminen saattaa muokata kurssin aikataulua
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata kansallisen kirjastoverkon toimintaa
- osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristöjä
- ymmärtää kirjastoalan käsitteistöä
- ymmärtää kirjaston asiakaspalvelun perusteet
Sisältö
- Kansallinen kirjastoverkko
- Kirjasto- ja tietopalvelualan toimintaympäristö
- Asiakaspalvelu ja moninaiset asiakasyhteisöt kirjastossa
Oppimateriaalit
Optimassa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, raportit, käytännön harjoittelu, ryhmätyöt ja keskustelut, lopputentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
13.3. klo 9-12
uusitatentti 27.3. klo 9-12
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op = 134h
- Itsenäinen työskentely (essee, lähitapaamisiin valmistautuminen) 103 h
- Viikoittaiset lähitapaamiset, työelämävierailut, ryhmätyöt ja keskustelut, tentti 27 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt ja tentti.
Arviointi:
Kirjastovierailuraportti 40 %, paritehtävä
Tiedonhakutehtävä 40 %, yksilötehtävä
Tentti 20 %, yksilötehtävä
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.