Myynnin ja markkinoinnin johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS07-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2020 - 15.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.01.2021 - 20.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Myynnin ja Markkinoinnin Johtaminen
Kurssin aikana käsittelemme niin Leadership (ihmisten johtaminen) kuin Management (asioiden järjestely) asioita.
Perehdymme myynnin ja markkinoinnin johtamisen erityispiirteisiin - olemme siirtymässä "SMARKET"ing ajatteluun, jossa myynti ja markkinointi eivät enää toimi erillisissä siiloissa omien kuvitelmiensa ja ajatustensa perusteella, vaan muodostavat saumattoman kokonaisuuden keskiössä asiakas - etu ja hyöty!
Valokeilassa ainakin:
-millaista M&M yhteistyön tulisi olla?
-millä keinoin johdat ihmisiä menestykseen ja saat tähän johtavia oikeita asioita tapahtumaan?
-miten yhteistyötä johdetaan - annat palautetta suoritusta auttavasti?
-miten tuottaa sisältöä markkinoinnin työkalujen avulla - millainen on asiakkaan myönteiseen ratkaisuun johtava "ostopolku"?
Opintojaksot Digitaalinen markkinointi, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen sekä Myynnin ja markkinoinnin kehittämistehtävä 2 toteutuvat keväällä 2021 seuraavasti:
to 21.1. klo 9-16 Digitaalinen Markkinointi (Merikallio).
pe 19.2. klo 9-12. Digitaalinen markkinointi jatkuu. (Merikallio): klo 13-16 Myynnin ja markkinoinnin johtaminen: Itsensäjohtaminen, johtaminen eli Leadership, markkinoinnin ja viestinnän johtamisen erityispiirteet (Broman).
to 25.3. klo 9-16 Myynnin ja markkinoinnin johtaminen (Broman, Merikallio). Vierailijaluento.
pe 23.4. klo 9-16 Katsaus My ja Ma johtamiseen palautus, Kehittämistehtävän briiffi. (Broman, Merikallio)
to 27.5. klo 9-16 Myynnin ja markkinoinnin kehittämistehtävä 2 (Broman, Merikallio)
Tavoitteet
Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla
Sisältö
- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman
Oppimateriaalit
Järvinen, Rantala, Ruotsalainen: Johda suoritusta. (Talentum 2014).
Keki R. Bothe: Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty (American Management Association AMA1996)
Jobber & Lancaster: Selling and Sales Management (Pearson Education Ltd 2015)
Roger E. Allen: Nalle Puh ja Johtamisen Taito (WSOY 1997)
Harvard Business review: "10 must reads on Leadership" (2011)
Johtaja järjestykseen -videosarja.
Opetusmenetelmät
Luennot.
Kukin opiskelija tekee opitun perusteella katsauksen valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin (Smarketing) johtamisen periaatteisiin niin asioiden kuin ihmistenkin johtamisen osalta - yhteenvetona: mikä myynnin ja markkinoinnin yhteistyössä toimii, mikä ei? (1-3 PPT).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin alettua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot.
Kirjallisuus.
Videot.
Tilannekatsaus.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä (hyv./hyl.)
Yrityskohtainen edellä määritelty tilannekatsaus (hyväksytty/hylätty).
Hylätty (0)
Ei osallistu opetuskerroille.
Ei tee etätehtävää.
Ei tee tilannekatsausta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On vain toisella kerralla paikalla.
Etätehtävä hyväksytty
Tilannekatsaus sisällöltään suppea
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Molemmat kerrat paikalla.
Etätehtävä ohjeen mukainen
Esittää edellä kuvatun yhteenvedon kohdeyrityksensä myynnin ja markkinoinnin johtamisesta riittävän laajasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Molemmat kerrat paikalla. Kysyy ja keskustelee tapaamiskerroillamme. Haastaa esitettyjä näkemyksiä oppimisen kannalta osallistujia hyödyttävästi.
Etätehtävä ohjeen mukainen ja sisältää ideointia laajasti.
Esittää edellä kuvatun yhteenvedon sisältäen jo mahdollisia ratkaisuja havaitsemiinsa epäkohtiin - esitys on siis kattava ja ideoiva - alustaa jo kehittämistehtävää mukavasti.
Lisätiedot
Ole paikalla. Se kannattaa. Näillä kursseilla opittu tukee kehitystäsi kaupallisella urallasi matkalla merkittäviin saavutuksiisi!