Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi liiketoiminnan osana (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CA04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 08.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2021 - 30.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Marianne Renvall
Ryhmät
MLIITS21A
MLIITS21A
MLIITS21B
MLIITS21B
Opintojakso
KH00CA04
Toteutukselle KH00CA04-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Liiketoimintamallien analysointi (Business Model Generation, UN goals)
Yrityksen nykyisen liiketoiminnan analysointi ja uuden innovointi sekä näiden esittely (Business
Model Canvas, New Business Exploration Canvas)
Markkinointisuunnitelman teko pohjautuen liiketoimintaan (STDP-prosessi, marketing mix)
Messuständin suunnittelu ja esittely.
Ennakkotehtävä alkaa viikolla 35 +4 lähiopetuskertaa, itsenäiset tehtävät, ryhmätöitä.
Oppimisympäristö: It´s Learning.
Ryhmä A: 17.9. klo 13-16, 8.10. klo 13-16, 29.10. klo 9.15-12, 19.11. klo 9.15-12.
Ryhmä B: 17.9. klo 9.15-12, 8.10. klo 9.15-12, 29.10. klo 13-16, 19.11. klo 13-16.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida liiketoimintaa eri liiketoimintamallien avulla
- tehdä liiketoimintasuunnitelmaa tukevan markkinointisuunnitelman
- tehdä markkinointiviestintämateriaalin yrityksen valitulle palvelulle ja esittää sitä myyvästi

Sisältö

-Yrityksen liiketoiminnan analysointi
-Liiketoimintamallien analysointi
-Markkinointisuunnitelman teko pohjautuen liiketoimintaan
-Markkinointiviestintämateriaalin tekeminen valitulle palvelulle

Oppimateriaalit

Alexander Osterwalder &Yves Pigneur: Business Model Generation, sivut 1-125.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt
-vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt
-vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu
seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen ja arviointi
Lähiopetus: lukupiiri, opettajan tietoiskut, ryhmätöiden työstäminen ja esittelyt sekä näiden
vertaisarviointi.
Itsenäiset ryhmätyöt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavia kohteita on neljä. Jokainen kohde on 25% kokonaisarvosanasta.
Henkilökohtainen työ:
1. Kirjareflektion kirjoittaminen ja toisen opiskelijan kirjareflektion arviointi, opettajan arviointi
hyväksytty/hylätty.
Ryhmätyöt:
2. Yrityksen uuden liiketoiminnan innovointi ja esittely, vertaisarviointi ja opettajan arviointi 1-5
3. Kirjallinen markkinointisuunnitelma, opettajan arviointi 1-5
4. Uuden palvelun esittely messuilla, vertaisarviointi ja opettajan arviointi 1-5.

Hylätty (0)

Mikäli jokin arvioinnin kohde eli kirjareflektio, liiketoiminnan esittely, markkinointisuunnitelma tai
messuesittely hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Tuotokset eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esittelyt ovat rutiininomaisia.
Markkinointisuunnitelman oikeakielisyys ja taiteellinen vaikututelma ovat tyydyttäviä.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Liiketoiminnan esittely, markkinointisuunnitelma ja markkinointiviestintämateriaali/messuesiintyminen
ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopiva.
Esittelyt ovat selkeitä, myyviä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista.
Opiskelija osoittaa aktiivisuutta tunneilla.
Markkinointisuunnitelman oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja liiketoiminnan esittely, markkinointisuunnitelma ja
markkinointiviestintämateriaali/messuesitys ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä
sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esittelyt ovat inspiroivia ja innovatiivisia sekä myyviä/iskeviä.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiviteettia tunneilla.
Markkinointisuunnitelman oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on erinomaisella tasolla.

Siirry alkuun