Siirry suoraan sisältöön

Feature-kirjoittaminen ja taustoittavat uutistekstit (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BX46-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 30.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
Media-alan koulutus
Opettajat
Pia Oförsagd
Vastuuopettaja
Pia Oförsagd
Ryhmät
PMEDIS18jour
PMEDIS18 journalismi
PMEDIS17jour
PMEDIS17 journalismi
PMEDIS19jour
PMEDIS19 journalismi
Opintojakso
KU00BX46
Toteutukselle KU00BX46-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kontaktiopetus järjestetään etäopetuksena.
Linkki tapaamisiin julkaistaan lukujärjestyksessä ja aikataulussa.

13.1. klo 9–12 Pitkät tekstit ja ideointi, https://turkuamk.zoom.us/j/62789924651

20.1. klo 12–16 Taustatyö ja epämukavuusalue, https://turkuamk.zoom.us/j/66020502502

27.1. klo 9–12 Julkaisukanavat ja freelancerius, https://turkuamk.zoom.us/j/68193322462

3.2. klo 12–16 Kirjoitusprosessi ja tekstin rakenne, https://turkuamk.zoom.us/j/63787734685

17.2. klo 12–16 Editointi ja oikoluku, https://turkuamk.zoom.us/j/62322886100

3.3. klo 9–12 Opponointi ja palaute, https://turkuamk.zoom.us/j/64279234883

17.3. klo 9–12 Jutut Tutkaan, https://turkuamk.zoom.us/j/63515843149

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää pitkien feature-tekstien, kuten reportaasien ja henkilöhaastattelujen, sekä taustoittavien uutisten erityispiirteet
- osaa hankkia taustatietoa pitkän journalistisen tekstinsä aiheesta, etsiä haastateltavat ja palastella aineiston lukijaystävälliseksi kokonaisuudeksi, esimerkiksi pääjutuksi, kainaloksi ja faktaksi
- osaa aikatauluttaa työskentelynsä annettujen aikarajojen mukaan
- ymmärtää editoinnin ja oikoluvun merkityksen, osaa antaa palautetta muiden kirjoittamista teksteistä ja ottaa itse palautetta vastaan
- osaa antaa ehdotuksia jutun visuaalisista elementeistä, kuten verkon tai printin taittoratkaisuista, valokuvista, kuvituksesta ja/tai grafiikoista.

Sisältö

Opiskelijat analysoivat pitkien journalististen tekstien rakennetta ja taustalla vaikuttavia journalistisia ratkaisuja. He harjoittelevat pitkän feature-tekstin tai taustoittavan uutisen ideoimista, taustatyöskentelyä, idean esittelyä ja myymistä, haastatteluja, aiheen palastelua, kirjoittamista sekä lopputuotteen editoimista julkaisukuntoon annettujen aikarajojen puitteissa.

Oppimateriaalit

Opettajan tuottama luentomateriaali sekä opiskelijoiden itsensä etsimät journalistiset tekstit, jotka toimivat juttujen rakenteen ja sisällön analyysin pohjana.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoitusten tekeminen sekä osallistuminen henkilökohtaisiin ohjaustapaamisiin.
Jokainen toteuttaa opintojakson aikana pitkän journalistisen jutun.
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen edellytetään 75-prosenttinen läsnäolo kontaktiopetuksessa. Jos poissaoloja tulee, opiskelijan on käytävä kurssimateriaalit itsenäisesti läpi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- luento-opetus ja ryhmäkeskustelu
- vertaisopponointi
- itsenäinen tiedonhankinta
- henkilökohtainen ohjaus ja palaute opiskelijan tuottaman journalistisen tekstikokonaisuuden osalta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- itsenäinen tiedonhankinta ja analyysi pitkistä journalistisista teksteistä
- oman pitkän journalistisen tekstin toteutus ja julkaiseminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija on läsnä vähintään 75 prosenttia kontaktiopetuksesta. Jos poissaoloja tulee, opiskelijan on käytävä kurssimateriaalit itsenäisesti läpi. Tehtävien palauttaminen myöhässä alentaa arvosanaa, samoin kuin tehtävien toteuttaminen muuten kuin tehtävänannossa määritellyllä tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset ajallaan tehtävänantoa vastaavalla tavalla, osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon sekä suorittaa osuutensa pari- ja ryhmätehtävistä. Lopputyön tekninen toteutus ja kirjallinen ilmaisu on julkaisukelpoista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ylläolevan lisäksi opiskelijan panos keskusteluun, palautteenantoon ja pari- ja ryhmätehtäviin on rakentavaa ja analyyttistä. Opiskelijan lopputyö on journalistisesti mielenkiintoisesta aiheesta ja perehtyminen aiheeseen on hyvällä tasolla. Toteutus on lukijan kannalta houkutteleva ja kieli sujuvaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ylläolevan lisäksi opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on erittäin aktiivista ja rakentavaa. Lopputyön toteuttaminen osoittaa erityistä journalistista kunnianhimoa ja perehtymistä aiheeseen ja sen sisältö on toimiva sekä teknisesti ja kielellisesti moitteeton kokonaisuus.

Siirry alkuun