Skip to main content

Feature writing and background news texts (5 cr)

Code: KU00BX46-3001

General information


Enrollment
02.12.2020 - 30.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 20
Degree programmes
Degree Programme in Media Arts
Teachers
Pia Oförsagd
Teacher in charge
Pia Oförsagd
Course
KU00BX46
No reservations found for realization KU00BX46-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kontaktiopetus järjestetään etäopetuksena.
Linkki tapaamisiin julkaistaan lukujärjestyksessä ja aikataulussa.

13.1. klo 9–12 Pitkät tekstit ja ideointi, https://turkuamk.zoom.us/j/62789924651

20.1. klo 12–16 Taustatyö ja epämukavuusalue, https://turkuamk.zoom.us/j/66020502502

27.1. klo 9–12 Julkaisukanavat ja freelancerius, https://turkuamk.zoom.us/j/68193322462

3.2. klo 12–16 Kirjoitusprosessi ja tekstin rakenne, https://turkuamk.zoom.us/j/63787734685

17.2. klo 12–16 Editointi ja oikoluku, https://turkuamk.zoom.us/j/62322886100

3.3. klo 9–12 Opponointi ja palaute, https://turkuamk.zoom.us/j/64279234883

17.3. klo 9–12 Jutut Tutkaan, https://turkuamk.zoom.us/j/63515843149

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää pitkien feature-tekstien, kuten reportaasien ja henkilöhaastattelujen, sekä taustoittavien uutisten erityispiirteet
- osaa hankkia taustatietoa pitkän journalistisen tekstinsä aiheesta, etsiä haastateltavat ja palastella aineiston lukijaystävälliseksi kokonaisuudeksi, esimerkiksi pääjutuksi, kainaloksi ja faktaksi
- osaa aikatauluttaa työskentelynsä annettujen aikarajojen mukaan
- ymmärtää editoinnin ja oikoluvun merkityksen, osaa antaa palautetta muiden kirjoittamista teksteistä ja ottaa itse palautetta vastaan
- osaa antaa ehdotuksia jutun visuaalisista elementeistä, kuten verkon tai printin taittoratkaisuista, valokuvista, kuvituksesta ja/tai grafiikoista.

Content

Opiskelijat analysoivat pitkien journalististen tekstien rakennetta ja taustalla vaikuttavia journalistisia ratkaisuja. He harjoittelevat pitkän feature-tekstin tai taustoittavan uutisen ideoimista, taustatyöskentelyä, idean esittelyä ja myymistä, haastatteluja, aiheen palastelua, kirjoittamista sekä lopputuotteen editoimista julkaisukuntoon annettujen aikarajojen puitteissa.

Materials

Opettajan tuottama luentomateriaali sekä opiskelijoiden itsensä etsimät journalistiset tekstit, jotka toimivat juttujen rakenteen ja sisällön analyysin pohjana.

Teaching methods

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoitusten tekeminen sekä osallistuminen henkilökohtaisiin ohjaustapaamisiin.
Jokainen toteuttaa opintojakson aikana pitkän journalistisen jutun.
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen edellytetään 75-prosenttinen läsnäolo kontaktiopetuksessa. Jos poissaoloja tulee, opiskelijan on käytävä kurssimateriaalit itsenäisesti läpi.

Pedagogic approaches and sustainable development

- luento-opetus ja ryhmäkeskustelu
- vertaisopponointi
- itsenäinen tiedonhankinta
- henkilökohtainen ohjaus ja palaute opiskelijan tuottaman journalistisen tekstikokonaisuuden osalta

Student workload

- itsenäinen tiedonhankinta ja analyysi pitkistä journalistisista teksteistä
- oman pitkän journalistisen tekstin toteutus ja julkaiseminen

Evaluation methods and criteria

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija on läsnä vähintään 75 prosenttia kontaktiopetuksesta. Jos poissaoloja tulee, opiskelijan on käytävä kurssimateriaalit itsenäisesti läpi. Tehtävien palauttaminen myöhässä alentaa arvosanaa, samoin kuin tehtävien toteuttaminen muuten kuin tehtävänannossa määritellyllä tavalla.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset ajallaan tehtävänantoa vastaavalla tavalla, osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon sekä suorittaa osuutensa pari- ja ryhmätehtävistä. Lopputyön tekninen toteutus ja kirjallinen ilmaisu on julkaisukelpoista.

Assessment criteria, good (3-4)

Ylläolevan lisäksi opiskelijan panos keskusteluun, palautteenantoon ja pari- ja ryhmätehtäviin on rakentavaa ja analyyttistä. Opiskelijan lopputyö on journalistisesti mielenkiintoisesta aiheesta ja perehtyminen aiheeseen on hyvällä tasolla. Toteutus on lukijan kannalta houkutteleva ja kieli sujuvaa.

Assessment criteria, excellent (5)

Ylläolevan lisäksi opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on erittäin aktiivista ja rakentavaa. Lopputyön toteuttaminen osoittaa erityistä journalistista kunnianhimoa ja perehtymistä aiheeseen ja sen sisältö on toimiva sekä teknisesti ja kielellisesti moitteeton kokonaisuus.

Go back to top of page