Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP16-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.05.2021 - 10.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.09.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Timo Tolmunen
- Sirpa Erkkilä-Häkkinen
- Ryhmät
-
YICTIK21Insinööri (ylempi AMK), Ohjelmistoteknikka ja ICT
- Opintojakso
- MS00BP16
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Aihealueet ovat mm. tieteellinen tutkimus, erilaiset tutkimus- ja kehittämisen menetelmät sekä kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen lähestymistapa sekä analyysimenetelmät.
Tavoitteena on opinnäytetyön käynnistäminen.
Kurssin materiaalit ja tehtävät (ennakkotehtävät) löytyvät ItsLearning-oppimisalustalta.
Toteutus syksyllä 2021.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· etsiä ja hyödyntää tieteellisiä julkaisuja
· kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät
· valita ja käyttää oikein omaan työhön soveltuvia tutkimusmenetelmiä
· kriittisesti arvioida tutkimuksen tuloksia
· raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
· ymmärtää tutkimustiedon merkityksen
Sisältö
Sisällön painotus voi vaihdella toteutuksen ja koulutusalan mukaan:
· tiedon haku ja tieteellisen lähdeaineiston käyttö
· tutkimussuunnitelman laatiminen
· tutkimuksen etiikka
· tutkimusmenetelmät, kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus
· tietojen analysointi
· tutkimuksen esittäminen ja raportointi
Oppimateriaalit
ItsLearning -oppimisympäristössä jaettu ja osoitettu materiaali.
Lähteitä:
• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha. (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino, 266 s.
• Hirsijärvi Sirkka, Remes Pirjo ja Sajavaara Paula. (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi, 465 s.
• Heikkilä Tarja, (2014), Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti ja Pulkkinen Pekka, (2013), Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Vilkki Hanna, (2014), Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakkotehtävät, tuntitehtävät, harjoitustehtävät sekä ryhmä- ja paritehtävät ja vertaisarvioinnit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
YHTEENSÄ 133 h, sisältäen annetut tehtävät ja harjoitukset sekä lähiopetus 16 h.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen, tehtävät ja harjoitustyöt sekä aikatauluissa pysyminen.
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja oppimistehtävät sekä harjoitustyöt asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona, yksilötehtäviä painottaen, edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Hylätty (0)
Annetut tehtävät tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen ja aihealueen sekä tiedon omaksuminen ja käyttö.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueen ja tiedon hallinta ja hyödyntäminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueiden ja tiedon soveltaminen sekä syventäminen lähteitä käyttäen.
Lisätiedot
Vastuuopettajat