Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP16-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 10.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.09.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Timo Tolmunen
Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Ryhmät
YICTIK21
Insinööri (ylempi AMK), Ohjelmistoteknikka ja ICT
Opintojakso
MS00BP16
Toteutukselle MS00BP16-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Aihealueet ovat mm. tieteellinen tutkimus, erilaiset tutkimus- ja kehittämisen menetelmät sekä kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen lähestymistapa sekä analyysimenetelmät.
Tavoitteena on opinnäytetyön käynnistäminen.

Kurssin materiaalit ja tehtävät (ennakkotehtävät) löytyvät ItsLearning-oppimisalustalta.

Toteutus syksyllä 2021.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· etsiä ja hyödyntää tieteellisiä julkaisuja
· kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät
· valita ja käyttää oikein omaan työhön soveltuvia tutkimusmenetelmiä
· kriittisesti arvioida tutkimuksen tuloksia
· raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
· ymmärtää tutkimustiedon merkityksen

Sisältö

Sisällön painotus voi vaihdella toteutuksen ja koulutusalan mukaan:
· tiedon haku ja tieteellisen lähdeaineiston käyttö
· tutkimussuunnitelman laatiminen
· tutkimuksen etiikka
· tutkimusmenetelmät, kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus
· tietojen analysointi
· tutkimuksen esittäminen ja raportointi

Oppimateriaalit

ItsLearning -oppimisympäristössä jaettu ja osoitettu materiaali.

Lähteitä:
• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha. (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino, 266 s.
• Hirsijärvi Sirkka, Remes Pirjo ja Sajavaara Paula. (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi, 465 s.
• Heikkilä Tarja, (2014), Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti ja Pulkkinen Pekka, (2013), Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Vilkki Hanna, (2014), Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ennakkotehtävät, tuntitehtävät, harjoitustehtävät sekä ryhmä- ja paritehtävät ja vertaisarvioinnit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.

YHTEENSÄ 133 h, sisältäen annetut tehtävät ja harjoitukset sekä lähiopetus 16 h.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen, tehtävät ja harjoitustyöt sekä aikatauluissa pysyminen.
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja oppimistehtävät sekä harjoitustyöt asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona, yksilötehtäviä painottaen, edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Hylätty (0)

Annetut tehtävät tekemättä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen ja aihealueen sekä tiedon omaksuminen ja käyttö.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueen ja tiedon hallinta ja hyödyntäminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueiden ja tiedon soveltaminen sekä syventäminen lähteitä käyttäen.

Lisätiedot

Vastuuopettajat

Siirry alkuun