Research and Development Methods (5 cr)
Code: MS00BP16-3005
General information
- Enrollment
- 01.05.2021 - 10.09.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.09.2021 - 31.12.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Timo Tolmunen
- Sirpa Erkkilä-Häkkinen
- Course
- MS00BP16
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Aihealueet ovat mm. tieteellinen tutkimus, erilaiset tutkimus- ja kehittämisen menetelmät sekä kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen lähestymistapa sekä analyysimenetelmät.
Tavoitteena on opinnäytetyön käynnistäminen.
Kurssin materiaalit ja tehtävät (ennakkotehtävät) löytyvät ItsLearning-oppimisalustalta.
Toteutus syksyllä 2021.
Objective
After completing the course, the student is able to:
· to search and utilize scientific literature
· to identify and describe the main research and development approaches and analysis methods
· to choose and apply an appropriate methodology for his/her work
· to evaluate the validation of the research and development
· to write a scientific report
· to understand the significance of research data
Content
The emphasis on content may vary depending on implementation and field of study:
· Introduction to research including ethics
· Literature search and review
· Developing a research plan
· Research Ethics and Research Integrity
· Survey research methods
· Data analysis, statistical methods
· Research presentation
Materials
ItsLearning -oppimisympäristössä jaettu ja osoitettu materiaali.
Lähteitä:
• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha. (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino, 266 s.
• Hirsijärvi Sirkka, Remes Pirjo ja Sajavaara Paula. (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi, 465 s.
• Heikkilä Tarja, (2014), Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti ja Pulkkinen Pekka, (2013), Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Vilkki Hanna, (2014), Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
Teaching methods
Lähiopetus, ennakkotehtävät, tuntitehtävät, harjoitustehtävät sekä ryhmä- ja paritehtävät ja vertaisarvioinnit.
Student workload
Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
YHTEENSÄ 133 h, sisältäen annetut tehtävät ja harjoitukset sekä lähiopetus 16 h.
Evaluation methods and criteria
Osallistuminen, tehtävät ja harjoitustyöt sekä aikatauluissa pysyminen.
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja oppimistehtävät sekä harjoitustyöt asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona, yksilötehtäviä painottaen, edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Failed (0)
Annetut tehtävät tekemättä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen ja aihealueen sekä tiedon omaksuminen ja käyttö.
Assessment criteria, good (3-4)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueen ja tiedon hallinta ja hyödyntäminen.
Assessment criteria, excellent (5)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueiden ja tiedon soveltaminen sekä syventäminen lähteitä käyttäen.
Further information
Vastuuopettajat