Siirry suoraan sisältöön

Laskentatoimi sote-alan johtamisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BR53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 25.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 15.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettajat
Sami Nummela
Vastuuopettaja
Sami Nummela
Opintojakso
MS00BR53
Toteutukselle MS00BR53-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Laskentatoimen keinoja mitata toimintaprosesseja
- Analyyttisesti arvioida sote-palvelun kustannuksia, tuottoja, kannattavuutta
- Laskentatoimen tarjoamat mahdollisuudet sote-palvelun hallinnassa

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Laskentatoimen keinoja mitata toimintaprosesseja
- Analyyttisesti arvioida sote-palvelun kustannuksia, tuottoja, kannattavuutta
- Laskentatoimen tarjoamat mahdollisuudet sote-palvelun hallinnassa

Sisältö

- Laskentatoimi toiminnanohjauksessa
- Analyyttinen päätöksenteko
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
- Kustannuslaji, -paikka ja suoritekohtainen laskenta

Oppimateriaalit

TEAMS-linkki ja muut materiaalit ovat kurssin oppimisalustan resursseissa. Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Laskentatoimi johtamisen tukena (Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen. Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettavat raportit, joita esitetään kurssin aikana ja jotka antavat erilaisia näkökulmia SOTE-alan nykytilanteeseen ja kehityssuuntauksiin.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä ja kurssitehtävät. Etätapaamiset kurssin alussa ja lopussa. Opiskelijakeskeinen oppiminen. Työelämään soveltava oppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopeda.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Etätapaamiset lukujärjestyksen mukaisina aikoina. Ei lähiopetusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin aikana yksilö- tai ryhmätyönä tehdään tehtäviä, joissa laskentatoimen teoriaa sovelletaan SOTE-alan johtamisen tukena:

- Laskentatoimi toiminnanohjauksessa
- Analyyttinen päätöksenteko
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
- Kustannuslaji, -paikka ja suoritekohtainen laskenta

Soveltavat tehtävät voivat liittyä esimerkiksi oman työpaikan prosessien analysointiin ja kehittämiseen tai valitun SOTE-alan yhtiön toiminnan analysointiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Viimeisellä kurssikerralla voi esittää muille kurssin opiskelijoille kurssitehtäväänsä, jotta muutkin voivat siitä oppia. Opettaja arvoi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on melko heikko.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.

Lisätiedot

Koska SOTE-ala on muutostilassa, on tärkeää tutustua mahdollisimman tuoreisiin lähdeaineistoihin. Esimerkiksi tilinpäätöksissä SOTE-alan yritykset kertovat näkymistään ja tieto on tuoreempaa kuin oppikirjoissa.

Siirry alkuun