Accounting in Social Services and Health Care Management (5 cr)
Code: MS00BR53-3001
General information
- Enrollment
- 01.12.2020 - 25.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 15.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 35
- Degree programmes
- Master of Business Administration, Management of Social and Health Services and Business
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Laskentatoimen keinoja mitata toimintaprosesseja
- Analyyttisesti arvioida sote-palvelun kustannuksia, tuottoja, kannattavuutta
- Laskentatoimen tarjoamat mahdollisuudet sote-palvelun hallinnassa
Objective
After completing the course, the student knows:
- Accounting tools to measure operational processes
- Evaluating the cost, income, profitability of Social Services and Health Care
- The potential of accounting for managing Social Services and Health Care
Content
- Accounting for activity-based management
- Analytical decision making
- Performance measurement with accounting metrics
- Profitability calculation
- Controlling costs by using cost elements, cost centers, performance-specific costs
Materials
TEAMS-linkki ja muut materiaalit ovat kurssin oppimisalustan resursseissa. Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Laskentatoimi johtamisen tukena (Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen. Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettavat raportit, joita esitetään kurssin aikana ja jotka antavat erilaisia näkökulmia SOTE-alan nykytilanteeseen ja kehityssuuntauksiin.
Teaching methods
Ennakkotehtävä ja kurssitehtävät. Etätapaamiset kurssin alussa ja lopussa. Opiskelijakeskeinen oppiminen. Työelämään soveltava oppiminen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Innopeda.
Completion alternatives
Etätapaamiset lukujärjestyksen mukaisina aikoina. Ei lähiopetusta.
Student workload
Kurssin aikana yksilö- tai ryhmätyönä tehdään tehtäviä, joissa laskentatoimen teoriaa sovelletaan SOTE-alan johtamisen tukena:
- Laskentatoimi toiminnanohjauksessa
- Analyyttinen päätöksenteko
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
- Kustannuslaji, -paikka ja suoritekohtainen laskenta
Soveltavat tehtävät voivat liittyä esimerkiksi oman työpaikan prosessien analysointiin ja kehittämiseen tai valitun SOTE-alan yhtiön toiminnan analysointiin.
Evaluation methods and criteria
Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Viimeisellä kurssikerralla voi esittää muille kurssin opiskelijoille kurssitehtäväänsä, jotta muutkin voivat siitä oppia. Opettaja arvoi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena.
Failed (0)
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on melko heikko.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.
Further information
Koska SOTE-ala on muutostilassa, on tärkeää tutustua mahdollisimman tuoreisiin lähdeaineistoihin. Esimerkiksi tilinpäätöksissä SOTE-alan yritykset kertovat näkymistään ja tieto on tuoreempaa kuin oppikirjoissa.