Psychophysical Approach of Physiotherapy to Support Ability to Function (3 cr)
Code: TH00BE11-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Satu Takala
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
- PFYSIS18A (Size: 14 . Open UAS : 0.)
- PFYSIS18B (Size: 14 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- PFYSIS18A
- PFYSIS18B
- Course
- TH00BE11
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
3op = 3x27h=81h, joista
14h lähitunteja,
8h oman oppimisen prosessointia casetapauksen perusteella ennen ensimmäistä tutoriaalia,
21 h tiedonhakua itsenäisesti ja pienryhmän kanssa
21h raportin työstämistä pienryhmän kanssa
13h keskustelua pienryhmän kanssa
2h pienryhmätyöskentelyn reflektointia
2h oman oppimisen reflektointia
Vko 36
03.09.2020 14.00 - 16.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
PFYSIS18B
2x45 Perehdytys opintojaksoon ja PBL menetelmään yhteisesti koko ryhmänä. Kertaus kurssin 1.osion asoista (valmistaudu lukemalla ryhmäsi kirjoittama raportti).
Vko 38
18.09.2020 14.00 - 16.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
Pienryhmä 1, PFYSIS18B
1 x 30 Tapausesimerkin 1 esittely
1 x 60 Aloitustutoriaali kolmessa-neljässä pienryhmässä erikseen -> keskustelua.
Vko 39
25.09.2020 08.00 - 10.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
Pienryhmä 1, PFYSIS18B
2x45 Tapausesimerkin 1 yhteenveto pienryhmissä
Vko 40
02.10.2020 10.00 - 12.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
Pienryhmä 1, PFYSIS18B
1 x 30 Tapausesimerkin 2 aloitus: esittely ja yhteistä keskustelua
1 x 60 Aloitustutoriaali kolmessa-neljässä pienryhmässä erikseen
Vko 41
09.10.2020 08.00 - 10.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
Pienryhmä 1, PFYSIS18B
2x45 Tapausesimerkin 2 yhteenveto pienryhmissä
Vko 42
16.10.2020 08.00 - 10.00
Pyritään pitämään lähituntina, tila selviää lähempänä.
Pienryhmä 1, PFYSIS18B
2t Simulaatio, eli käytännön harjoitukset lähitunnilla, jos mahdollista (muutoin verkossa)
Vko 44
30.10.2020 08.00 - 10.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
Pienryhmä 2, PFYSIS18B
1 x 30 Tapausesimerkin 1 esittely
1 x 60 Aloitustutoriaali kolmessa-neljässä pienryhmässä erikseen
Vko 45
06.11.2020 08.00 - 10.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
Pienryhmä 2, PFYSIS18B
2x45 Tapausesimerkin 1 yhteenveto pienryhmissä
Vko 46
13.11.2020 08.00 - 10.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
Pienryhmä 2, PFYSIS18B
1 x 30 Tapausesimerkin 2 aloitus: esittely ja yhteistä keskustelua
1 x 60 Aloitustutoriaali kolmessa-neljässä pienryhmässä erikseen
Vko 47
20.11.2020 08.00 - 10.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
Pienryhmä 2, PFYSIS18B
2x45 Tapausesimerkin 2 yhteenveto pienryhmissä
Vko 48
27.11.2020 08.00 - 10.00
ICT_B2033
Pienryhmä 2, PFYSIS18B
2t Simulaatio, eli käytännön harjoitukset lähitunnilla, jos mahdollista (muutoin verkossa)
011.12.2020 10.00 - 12.00
Ulkopuolinen tila : Etätoteutus
PFYSIS18B
Opintojakson viimeisellä kerralla on yhteenvetotunti etänä, jolloin valmistautukaa keskustelemaan aktiivisesti case-tapauksista.
Objective
The student is able to
• identify the developmental crises , traumatic crises and their connections with client’s ability to function,
• describe testers to evaluate client’s resources,
• evaluate the psychophysical entity of human at different ages by using physiotherapeutic examination methods,
• implement physiotherapy using a psycho-physical approach,
• support the client and his/her relatives to maintain and promote the ability to function.
Content
Psycho-physical approach in physiotherapy, development crises, traumatic crises and their phases, levels of motivation, solution centered model, analysis of resources, depression, constriction, chronic pain, eating disorders, panic disorders, addition as phenomena.
Materials
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:
Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.
Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan PBL menetelmää soveltaen viidessä pienryhmässä. Opiskelijan osallistuminen PBL tutoriaaleihin on välttämätöntä jokaisella kerralla sekä ryhmän itsenäisen työskentelyn aikana.
Student workload
Opetuksen mitoitus: 3op = 81 h opiskelijan työtä sisältäen luennot, itsenäisen työskentelyn/kirjallisen työn ja case-työskentelyn pienryhmissä.
Evaluation methods and criteria
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta: Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä, voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
Qualifications
The student is able to explain the entity of human in the point of physiotherapy view.