Skip to main content

Psychophysical Approach of Physiotherapy to Support Ability to Function (3 cr)

Code: TH00BE11-3001

General information


Enrollment
02.07.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Teachers
Satu Takala
FT1 Virtuaalihenkilö7
Pirjo Pennanen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
PFYSIS18A (Size: 14 . Open UAS : 0.)
PFYSIS18B (Size: 14 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
PFYSIS18A
PFYSIS18B
Course
TH00BE11
No reservations found for realization TH00BE11-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

3op = 3x27h=81h, joista
14h lähitunteja,
8h oman oppimisen prosessointia casetapauksen perusteella ennen ensimmäistä tutoriaalia,
21 h tiedonhakua itsenäisesti ja pienryhmän kanssa
21h raportin työstämistä pienryhmän kanssa
13h keskustelua pienryhmän kanssa
2h pienryhmätyöskentelyn reflektointia
2h oman oppimisen reflektointia


Vko 36
03.09.2020 14.00 - 16.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

PFYSIS18B

2x45 Perehdytys opintojaksoon ja PBL menetelmään yhteisesti koko ryhmänä. Kertaus kurssin 1.osion asoista (valmistaudu lukemalla ryhmäsi kirjoittama raportti).


Vko 38
18.09.2020 14.00 - 16.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

Pienryhmä 1, PFYSIS18B

1 x 30 Tapausesimerkin 1 esittely

1 x 60 Aloitustutoriaali kolmessa-neljässä pienryhmässä erikseen -> keskustelua.


Vko 39
25.09.2020 08.00 - 10.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

Pienryhmä 1, PFYSIS18B

2x45 Tapausesimerkin 1 yhteenveto pienryhmissä

Vko 40
02.10.2020 10.00 - 12.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

Pienryhmä 1, PFYSIS18B

1 x 30 Tapausesimerkin 2 aloitus: esittely ja yhteistä keskustelua

1 x 60 Aloitustutoriaali kolmessa-neljässä pienryhmässä erikseen


Vko 41
09.10.2020 08.00 - 10.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

Pienryhmä 1, PFYSIS18B

2x45 Tapausesimerkin 2 yhteenveto pienryhmissä


Vko 42
16.10.2020 08.00 - 10.00

Pyritään pitämään lähituntina, tila selviää lähempänä.

Pienryhmä 1, PFYSIS18B

2t Simulaatio, eli käytännön harjoitukset lähitunnilla, jos mahdollista (muutoin verkossa)

Vko 44
30.10.2020 08.00 - 10.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

Pienryhmä 2, PFYSIS18B

1 x 30 Tapausesimerkin 1 esittely

1 x 60 Aloitustutoriaali kolmessa-neljässä pienryhmässä erikseen


Vko 45
06.11.2020 08.00 - 10.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

Pienryhmä 2, PFYSIS18B

2x45 Tapausesimerkin 1 yhteenveto pienryhmissä



Vko 46
13.11.2020 08.00 - 10.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

Pienryhmä 2, PFYSIS18B

1 x 30 Tapausesimerkin 2 aloitus: esittely ja yhteistä keskustelua

1 x 60 Aloitustutoriaali kolmessa-neljässä pienryhmässä erikseen


Vko 47
20.11.2020 08.00 - 10.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

Pienryhmä 2, PFYSIS18B

2x45 Tapausesimerkin 2 yhteenveto pienryhmissä


Vko 48
27.11.2020 08.00 - 10.00

ICT_B2033

Pienryhmä 2, PFYSIS18B

2t Simulaatio, eli käytännön harjoitukset lähitunnilla, jos mahdollista (muutoin verkossa)

011.12.2020 10.00 - 12.00

Ulkopuolinen tila : Etätoteutus

PFYSIS18B

Opintojakson viimeisellä kerralla on yhteenvetotunti etänä, jolloin valmistautukaa keskustelemaan aktiivisesti case-tapauksista.

Objective

The student is able to
• identify the developmental crises , traumatic crises and their connections with client’s ability to function,
• describe testers to evaluate client’s resources,
• evaluate the psychophysical entity of human at different ages by using physiotherapeutic examination methods,
• implement physiotherapy using a psycho-physical approach,
• support the client and his/her relatives to maintain and promote the ability to function.

Content

Psycho-physical approach in physiotherapy, development crises, traumatic crises and their phases, levels of motivation, solution centered model, analysis of resources, depression, constriction, chronic pain, eating disorders, panic disorders, addition as phenomena.

Materials

Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.



Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:

Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.

Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).

Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy

Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.

Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)

Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.

Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)

Linkkejä:

http://www.psyfy.net/

http://ic-ppmh.org/

http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan PBL menetelmää soveltaen viidessä pienryhmässä. Opiskelijan osallistuminen PBL tutoriaaleihin on välttämätöntä jokaisella kerralla sekä ryhmän itsenäisen työskentelyn aikana.

Student workload

Opetuksen mitoitus: 3op = 81 h opiskelijan työtä sisältäen luennot, itsenäisen työskentelyn/kirjallisen työn ja case-työskentelyn pienryhmissä.

Evaluation methods and criteria

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta: Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.

Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä, voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.

Qualifications

The student is able to explain the entity of human in the point of physiotherapy view.

Go back to top of page