Skip to main content

Ethics, Communication and Interaction in Social Work and Health Care (5 cr)

Code: TH00BO44-3001

General information


Enrollment
05.06.2019 - 14.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.10.2019 - 08.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 50
Teachers
Saara Laaksonen
Kirsti Ellonen
Course
TH00BO44
No reservations found for realization TH00BO44-3001!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

AJOITUS: viikot 43-48

SISÄLTÖ
Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet
Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin
Laki, uskonto ja eettiset periaatteet asiakastyössä
Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä

TEEMAT:
Teema 1: Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet, viikko 43
Teema 2: Laki ja eettiset periaatteet asiakastyössä, viikko 44
Teema 3: Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin, viikko 45
Teema 4: Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä, viikko 46
Optimatentti, viikko 48.

Objective

The student
• Is aware of essential ethical principles in social and health care
• Knows the basics of distinctive and professional meeting of clients
• Knows the basics of professional activity with clients and work
• Recognizes ethical challenges in client interaction and reflects acting in these situations
• Develops his/ her own communication and ethical competence in various study and work situations in social and health care

Content

• Essential concepts of ethics, communication and interaction
• Perspectives to ethical challenges to in client work
• Law, religion and ethical principles in client work
• Meeting with different kind of clients and groups in various interaction situations
• Perspectives to use different communication environments and tools in client work

Materials

Kaikki materiaali Optimasta ja
Leino-Kilpi Helena & Välimäki Maritta. 2014. Etiikka hoitotyössä. Sanoma Pro. 8. uud. painos.
Luvut: 1-8.
Kirja tai E-kirja: Mönkkönen Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus Oy. Koko kirja.

Teaching methods

Verkko-oppiminen

Exam schedules

Optimatentti viikko 48
Uusintatentti viikko 49

Pedagogic approaches and sustainable development

Yksilötehtäviä, ryhmätehtäviä, chat-keskustelu, live-onlinekeskustelu, case-pohjaisia tehtäviä, video-analyysejä ja yksilötentti verkossa.

Student workload

Teema 1, noin 20 tuntia opiskelijan työtä, kaksi palautettavaa tehtävää.
Teema 2, noin 15 tuntia työtä, kolme tehtävää.
Teema 3, noin 15 tuntia työtä, kaksi tehtävää.
Teema 4, noin 25 tuntia työtä, viisi tehtävää ja online-keskustelu.
Optimatentti, noin 60 tuntia luettavaa.

Evaluation methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Oppimistehtävien suorittaminen sovitusti ja aikataulussa.
Verkkotehtävien suorittaminen, niin että näytetään omaa eettistä ja vuorovaikutuspohdintaa ja hyödynnetään monipuolisia oppimislähteitä.
Aktiivinen verkkokeskusteluun ja -työskentelyyn osallistuminen.
Opintojaksopalautteen antaminen opintojakson päättyessä.

Go back to top of page