Ethics, Communication and Interaction in Social Work and Health Care (5 cr)
Code: TH00BO44-3001
General information
- Enrollment
- 05.06.2019 - 14.10.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.10.2019 - 08.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 50
- Teachers
- Saara Laaksonen
- Kirsti Ellonen
- Course
- TH00BO44
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
AJOITUS: viikot 43-48
SISÄLTÖ
Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet
Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin
Laki, uskonto ja eettiset periaatteet asiakastyössä
Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä
TEEMAT:
Teema 1: Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet, viikko 43
Teema 2: Laki ja eettiset periaatteet asiakastyössä, viikko 44
Teema 3: Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin, viikko 45
Teema 4: Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä, viikko 46
Optimatentti, viikko 48.
Objective
The student
• Is aware of essential ethical principles in social and health care
• Knows the basics of distinctive and professional meeting of clients
• Knows the basics of professional activity with clients and work
• Recognizes ethical challenges in client interaction and reflects acting in these situations
• Develops his/ her own communication and ethical competence in various study and work situations in social and health care
Content
• Essential concepts of ethics, communication and interaction
• Perspectives to ethical challenges to in client work
• Law, religion and ethical principles in client work
• Meeting with different kind of clients and groups in various interaction situations
• Perspectives to use different communication environments and tools in client work
Materials
Kaikki materiaali Optimasta ja
Leino-Kilpi Helena & Välimäki Maritta. 2014. Etiikka hoitotyössä. Sanoma Pro. 8. uud. painos.
Luvut: 1-8.
Kirja tai E-kirja: Mönkkönen Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus Oy. Koko kirja.
Teaching methods
Verkko-oppiminen
Exam schedules
Optimatentti viikko 48
Uusintatentti viikko 49
Pedagogic approaches and sustainable development
Yksilötehtäviä, ryhmätehtäviä, chat-keskustelu, live-onlinekeskustelu, case-pohjaisia tehtäviä, video-analyysejä ja yksilötentti verkossa.
Student workload
Teema 1, noin 20 tuntia opiskelijan työtä, kaksi palautettavaa tehtävää.
Teema 2, noin 15 tuntia työtä, kolme tehtävää.
Teema 3, noin 15 tuntia työtä, kaksi tehtävää.
Teema 4, noin 25 tuntia työtä, viisi tehtävää ja online-keskustelu.
Optimatentti, noin 60 tuntia luettavaa.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Oppimistehtävien suorittaminen sovitusti ja aikataulussa.
Verkkotehtävien suorittaminen, niin että näytetään omaa eettistä ja vuorovaikutuspohdintaa ja hyödynnetään monipuolisia oppimislähteitä.
Aktiivinen verkkokeskusteluun ja -työskentelyyn osallistuminen.
Opintojaksopalautteen antaminen opintojakson päättyessä.