Etiikka, viestintä ja vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BO44-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.06.2019 - 14.10.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.10.2019 - 08.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 50
- Opettajat
- Saara Laaksonen
- Kirsti Ellonen
- Opintojakso
- TH00BO44
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
AJOITUS: viikot 43-48
SISÄLTÖ
Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet
Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin
Laki, uskonto ja eettiset periaatteet asiakastyössä
Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä
TEEMAT:
Teema 1: Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet, viikko 43
Teema 2: Laki ja eettiset periaatteet asiakastyössä, viikko 44
Teema 3: Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin, viikko 45
Teema 4: Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä, viikko 46
Optimatentti, viikko 48.
Tavoitteet
Opiskelija
• Tietää sosiaali- ja terveysalan työssä olennaiset eettisen toiminnan periaatteet
• Tuntee asiakkaan yksilöllisen ja ammatillisen kohtaamisen perusteet
• Tietää asiakastilanteissa ja työssä ammatillisten toiminnan periaatteet
• Tunnistaa eettisiä haasteita vuorovaikutustilanteissa ja pohtii niissä toimimista
• Kehittää omia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sekä eettistä osaamistaan erilaisissa opiskelu- ja työtilanteissa sosiaali- ja terveysalalla
Sisältö
• Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet
• Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin
• Laki, uskonto ja eettiset periaatteet asiakastyössä
• Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
• Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä
Oppimateriaalit
Kaikki materiaali Optimasta ja
Leino-Kilpi Helena & Välimäki Maritta. 2014. Etiikka hoitotyössä. Sanoma Pro. 8. uud. painos.
Luvut: 1-8.
Kirja tai E-kirja: Mönkkönen Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus Oy. Koko kirja.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Optimatentti viikko 48
Uusintatentti viikko 49
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yksilötehtäviä, ryhmätehtäviä, chat-keskustelu, live-onlinekeskustelu, case-pohjaisia tehtäviä, video-analyysejä ja yksilötentti verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teema 1, noin 20 tuntia opiskelijan työtä, kaksi palautettavaa tehtävää.
Teema 2, noin 15 tuntia työtä, kolme tehtävää.
Teema 3, noin 15 tuntia työtä, kaksi tehtävää.
Teema 4, noin 25 tuntia työtä, viisi tehtävää ja online-keskustelu.
Optimatentti, noin 60 tuntia luettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Oppimistehtävien suorittaminen sovitusti ja aikataulussa.
Verkkotehtävien suorittaminen, niin että näytetään omaa eettistä ja vuorovaikutuspohdintaa ja hyödynnetään monipuolisia oppimislähteitä.
Aktiivinen verkkokeskusteluun ja -työskentelyyn osallistuminen.
Opintojaksopalautteen antaminen opintojakson päättyessä.