The Contects of Creative Well-being (5 cr)
Code: TH00BQ53-3001
General information
- Enrollment
- 02.09.2020 - 31.10.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 31.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 13
- Degree programmes
- Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Creative Well-being
- Teachers
- Marja Susi
- Anna-Mari Rosenlöf
- Course
- TH00BQ53
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakson sisältö:
- Kulttuurihyvinvoinnin edistämisen ja alan kehittämisen tapoja ja toimintaympäristöjä
- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen suhteessa kulttuurihyvinvointialaan
- Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen
- Kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu
Opintojakso pohjautuu Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -jaksolla opitulle.
Kulttuurihyvinvointi-opintojaksolla käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.
Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.
Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä.
Opinnoissa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.
Torstai 27.8. klo 10.45 - 14.30: Teema: Arviointi
Perjantai 28.8. klo 15.15 - 16.30 Teema: Rahoitus
Torstai 24.9. klo 14.45 - 16.30 Teema: Toimintaympäristöt
Perjantai 25.9. klo 9.00 - 12.00 Teema: Argumentointi
Torstai 22.10. klo 10.45 - 16.30 Teema: Toimintaympäristöt
Torstai 26.11. klo 14.45 - 16.30 Teema: Kulttuurihyvinvointialan ansainta
Torstai 10.12. klo 9.45 - 12.00 Teema: Oman osaamisen jäsentäminen
Objective
After completing the programme, the student is able to:
· resolve and analyse essential themes and tasks to be developed, and different methods
· recognize different ways of approaching creative well-being; how to support and facilitate the issue in different surroundings, spaces, contexts, processes and with different co-operators
· utilize this knowledge at individual level, in communities and in networks
· target at professional processes and take the customers´ needs in account
· understand the map of professional core skills connected with the contents and practice of creative wellbeing
· recognize different needs of individuals and communities and understand and process obstacles that could occure. Facilitates meeting these needs in a participatory, customer and operator-oriented way.
Content
2. Contexts of Creative Wellbeing:
Methods and operating environments for promoting arts, health and wellbeing, and development in the field The module deals with the core competencies required for the development of a professional approach in the field of Arts, health and Wellbeing. This expertise is individual, group, and community-level expertise.
The studies focus on the review of new professional frameworks and the integration of one's own professional skills in a variety of operating environments and working methods - enabling and promoting creative wellbeingin different environments, contexts, processes, and with different actors. In the studies, the professional and methodological skills are strengthened and deepened in relation to current themes of arts, health and wellbeing by multi-professional teamwork and cooperation. The course strengthens the content, methods and operating models of multiprofessional co-operation between the social, health and art sectors as a contributor to well-being and inclusion. In the module, social, arts and healthcare students work together in multidisciplinary creative wellbeing environments. The module provides both theoretical and practical tools for designing, promoting and enabling Arts, Health andWellbeing in different operating environments, processes and actors. The module is based on the promotion of wellbeing and health, a comprehensive concept of well-being. The module provides theoretical and practical tools to promote well-being, inclusion and meaningfulness experiences within one’s own field of work and potential new areas. The key themes include: creativity, interaction skills, community competences, creativel wellbeing and expertise in terms of art-based approaches and methods. Presenting and developing one’s own professional skills in relation to the Arts, health and Wellbeing secto.r Working in multidisciplinary and multiprofessional teams The developing earning and business logics and systematic thinking in the field of Arts, Health and Wellbeing.
Pedagogic approaches and sustainable development
-lähiopetus, itsenäiset tehtävät ja ryhmätehtävät
-ennakkotehtävät ja oma portfolio
Student workload
Opintojakson osaamistavoitteet
tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja, näkökulmia ja kehittämistehtäviä
• hyödyntää osaamistaan eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista kulttuurihyvinvoinnin sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen
• suunnitella kulttuurihyvinvointipalveluja ammattimaisesti sekä tilaaja- ja osallistujalähtöisesti
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi toimialana, näkökulmana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina
• tunnistaa kulttuurihyvinvoinnin alalla toimivien eri ammattikuntien ydinosaaminen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet
kehittää uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.