Siirry suoraan sisältöön

Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA84-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 23.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
23.09.2025 - 28.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Marika Kouki
Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
PSOSTK23
Sosionomi (AMK), Turku, K23
PSOSTS23
Sosionomi (AMK), Turku, S23
Opintojakso
TH00CA84
Toteutukselle TH00CA84-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jakson opettajat: Marika Kouki(vastuuopettaja) ja Noora Ahvenjärvi.

Jakso toteutuu viikoilla 40–45. Viikolla 42 on itsenäistä työskentelyä kolmen hengen ryhmissä. Opintojakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja ryhmätyöskentelystä.
Jakso käynnistyy yksilöllisellä orientaatiotehtävällä

Ti 30.9.2025 (MK, NA)
- klo 8:15 - 11:00 Jakson aloitus, työskentelyn suunnittelua ja orientaatiotehtävän purku
- klo 12:00 - 14:00 Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana (MK)

Ti 7.10.2025 (MK)
- klo 8:15 - 11:00 Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät
- klo 12:00 - 14:00 Toiminnallista tunnetyöskentelyä
viikko 42 itsenäinen ryhmätyöskentely vk-sosionomin tai veon haastattelu ja Case -tehtävät

Ti 21.10.2025 (NA)
- klo 8:15 - 11:00 Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
- klo 12:00 - 14:00 tukiviittomaohjaus ja harjoituksia, vierailija

Ti 28.10.2025 (MK, NA)
- klo 8:15 - 10:00 Ryhmätentti. Jokainen valmistautuu tenttiin lukemalla ja perhetymällä tenttimateriaalin.
- klo 10:30–11.30 Vierailijat,työpari vk-sosionomi ja veo. Aiheena lapsen tuli käytännössä ja yhteistyö vanhempien kanssa tuen aikana.
- klo 12:30 – 14:00 Vaka-sosionomin ja Veon haastattelujen purku, jakson päätös

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja ja vertaisoppimista. Osallistuminen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia

Tavoitteet

• ymmärrät inklusiivisen varhaiskasvatuksen perusteet
• ymmärrät lapsen kehitykseen liittyviä lainalaisuuksia ja niiden vaihtelua
• osaat tukea lasta sosiaalisissa ja psyykkisissä ongelmatilanteissa
• ymmärrät varhaisen tuen merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja osaat suunnitella tukitoimet päiväkotitiimin sekä huoltajien kanssa

Sisältö

• lapsen psykososiaalisen kehityksen tukeminen
• lapsen kehitystä tukevan oppimisympäristön luominen (psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen)
• haastavat kasvatustilanteet ja sosionomin ohjausvuorovaikutus
• tunnekasvatus ja lasten vertaissuhteet
• yhteistyö vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa

Oppimateriaalit

Ryhmätentti 2,5 op soveltuvin osin teoksista
Matilainen, M. & Hewitt. 2024. Neurokirjon lapsi Varhaiskasvatuksessa.
Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet

Muu materiaali:

- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462 (Orientoivan tehtävän materiaali)
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Sainio, T, Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä - Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Toiminnallinen lähiopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti ti 28.10.2025 klo 8.15 -10.00
Uusintatentti ti 18.11.2025 klo 12.00 -13.30, ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostitse Nooralle ja Marikalle.

Kansainvälisyys

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja orientaatiotehtävä 1 op
Ryhmätyönä haastattelu- ja Casetehtävät 1,5 op
Ryhmätentti 2,5 op

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun