Skip to main content

Identifying and Supporting Children’s Special Needs (5 cr)

Code: TH00CA84-3004

General information


Enrollment
02.06.2025 - 23.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
23.09.2025 - 28.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Marika Kouki
Noora Ahvenjärvi
Course
TH00CA84
No reservations found for realization TH00CA84-3004!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Jakson opettajat: Marika Kouki(vastuuopettaja) ja Noora Ahvenjärvi.

Jakso toteutuu viikoilla 40–45. Viikolla 42 on itsenäistä työskentelyä kolmen hengen ryhmissä. Opintojakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja ryhmätyöskentelystä.
Jakso käynnistyy yksilöllisellä orientaatiotehtävällä

Ti 30.9.2025 (MK, NA)
- klo 8:15 - 11:00 Jakson aloitus, työskentelyn suunnittelua ja orientaatiotehtävän purku
- klo 12:00 - 14:00 Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana (MK)

Ti 7.10.2025 (MK)
- klo 8:15 - 11:00 Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät
- klo 12:00 - 14:00 Toiminnallista tunnetyöskentelyä
viikko 42 itsenäinen ryhmätyöskentely vk-sosionomin tai veon haastattelu ja Case -tehtävät

Ti 21.10.2025 (NA)
- klo 8:15 - 11:00 Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
- klo 12:00 - 14:00 tukiviittomaohjaus ja harjoituksia, vierailija

Ti 28.10.2025 (MK, NA)
- klo 8:15 - 10:00 Ryhmätentti. Jokainen valmistautuu tenttiin lukemalla ja perhetymällä tenttimateriaalin.
- klo 10:30–11.30 Vierailijat,työpari vk-sosionomi ja veo. Aiheena lapsen tuli käytännössä ja yhteistyö vanhempien kanssa tuen aikana.
- klo 12:30 – 14:00 Vaka-sosionomin ja Veon haastattelujen purku, jakson päätös

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja ja vertaisoppimista. Osallistuminen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia

Objective

• you understand the basic concepts of inclusive early childhood education
• you understand the characteristics of children’s development and their variation
• you know how to support children in social and psychological problems
• you understand the importance of early support for the overall well-being of children and know how to plan support measure with the day care team and guardians

Content

• supporting children’s psychosocial development
• creating a learning environment that supports children’s development (psychological, physical and social)
• challenging educational situations and tutoring interaction
• emotional education and children’s peer relationships
• collaboration with parents and other experts

Materials

Ryhmätentti 2,5 op soveltuvin osin teoksista
Matilainen, M. & Hewitt. 2024. Neurokirjon lapsi Varhaiskasvatuksessa.
Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet

Muu materiaali:

- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462 (Orientoivan tehtävän materiaali)
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Sainio, T, Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä - Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa.

Teaching methods

Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Toiminnallinen lähiopetus

Exam schedules

Ryhmätentti ti 28.10.2025 klo 8.15 -10.00
Uusintatentti ti 18.11.2025 klo 12.00 -13.30, ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostitse Nooralle ja Marikalle.

International connections

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Student workload

Lähiopetus ja orientaatiotehtävä 1 op
Ryhmätyönä haastattelu- ja Casetehtävät 1,5 op
Ryhmätentti 2,5 op

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.

Go back to top of page