Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA84-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 23.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 23.09.2025 - 28.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Marika Kouki
- Noora Ahvenjärvi
- Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
- Opintojakso
- TH00CA84
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 30.09.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ti 07.10.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ti 14.10.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Itsenäinen työskentely, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ei tilaa
|
Ti 21.10.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ti 28.10.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Jakson opettajat: Marika Kouki(vastuuopettaja) ja Noora Ahvenjärvi.
Jakso toteutuu viikoilla 40–45. Viikolla 42 on itsenäistä työskentelyä kolmen hengen ryhmissä. Opintojakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja ryhmätyöskentelystä.
Jakso käynnistyy yksilöllisellä orientaatiotehtävällä
Ti 30.9.2025 (MK, NA)
- klo 8:15 - 11:00 Jakson aloitus, työskentelyn suunnittelua ja orientaatiotehtävän purku
- klo 12:00 - 14:00 Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana (MK)
Ti 7.10.2025 (MK)
- klo 8:15 - 11:00 Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät
- klo 12:00 - 14:00 Toiminnallista tunnetyöskentelyä
viikko 42 itsenäinen ryhmätyöskentely vk-sosionomin tai veon haastattelu ja Case -tehtävät
Ti 21.10.2025 (NA)
- klo 8:15 - 11:00 Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
- klo 12:00 - 14:00 tukiviittomaohjaus ja harjoituksia, vierailija
Ti 28.10.2025 (MK, NA)
- klo 8:15 - 11.00 Tentti, jossa yksilö- ja ryhmäosuus. Vaka-sosionomin ja Veon haastattelujen purku.
- klo 12.30 -14.00 Vierailukäynti Ruskon Karhunkallion uuteen hirsipäiväkotiin.
Opetuksessa ja vierailukäynnillä on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja ja vertaisoppimista. Osallistuminen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia
Tavoitteet
• ymmärrät inklusiivisen varhaiskasvatuksen perusteet
• ymmärrät lapsen kehitykseen liittyviä lainalaisuuksia ja niiden vaihtelua
• osaat tukea lasta sosiaalisissa ja psyykkisissä ongelmatilanteissa
• ymmärrät varhaisen tuen merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja osaat suunnitella tukitoimet päiväkotitiimin sekä huoltajien kanssa
Sisältö
• lapsen psykososiaalisen kehityksen tukeminen
• lapsen kehitystä tukevan oppimisympäristön luominen (psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen)
• haastavat kasvatustilanteet ja sosionomin ohjausvuorovaikutus
• tunnekasvatus ja lasten vertaissuhteet
• yhteistyö vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa
Oppimateriaalit
Tentti, yksilö- ja ryhmäosuus 2,5 op luennot ja soveltuvin osin teoksista
Matilainen, M. & Hewitt. 2024. Neurokirjon lapsi Varhaiskasvatuksessa.
Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet
Muu materiaali:
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462 (Orientoivan tehtävän materiaali)
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Sainio, T, Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä - Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Toiminnallinen lähiopetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti, jossa yksilö- ja ryhmäosuus ti 28.10.2025 klo 8.15 -11.00
Uusintatentti ti 18.11.2025 klo 12.00 -13.30, ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostitse Nooralle ja Marikalle.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja orientaatiotehtävä 1 op
Ryhmätyönä haastattelu- ja Casetehtävät 1,5 op
Tentti, yksilö- ja ryhmäosuus 2,5 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, yksilö- ja ryhmäosuus (H-5)
Orientoiva tehtävä yksilötyönä (täydennettävä / hyväksytty)
Haastattelutehtävä ja Casetehtävät ryhmätyönä (täydennettävä / hyväksytty)
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.