Identifying and Supporting Children’s Special Needs (5 cr)
Code: TH00CA84-3004
General information
- Enrollment
- 02.06.2025 - 23.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 23.09.2025 - 28.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Marika Kouki
- Noora Ahvenjärvi
- Course
- TH00CA84
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 30.09.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Tue 07.10.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Tue 14.10.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Itsenäinen työskentely, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ei tilaa
|
Tue 21.10.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Tue 28.10.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen / päivä TH00CA84-3004 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Jakson opettajat: Marika Kouki(vastuuopettaja) ja Noora Ahvenjärvi.
Jakso toteutuu viikoilla 40–45. Viikolla 42 on itsenäistä työskentelyä kolmen hengen ryhmissä. Opintojakso rakentuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä ja ryhmätyöskentelystä.
Jakso käynnistyy yksilöllisellä orientaatiotehtävällä
Ti 30.9.2025 (MK, NA)
- klo 8:15 - 11:00 Jakson aloitus, työskentelyn suunnittelua ja orientaatiotehtävän purku
- klo 12:00 - 14:00 Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana (MK)
Ti 7.10.2025 (MK)
- klo 8:15 - 11:00 Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät
- klo 12:00 - 14:00 Toiminnallista tunnetyöskentelyä
viikko 42 itsenäinen ryhmätyöskentely vk-sosionomin tai veon haastattelu ja Case -tehtävät
Ti 21.10.2025 (NA)
- klo 8:15 - 11:00 Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
- klo 12:00 - 14:00 tukiviittomaohjaus ja harjoituksia, vierailija
Ti 28.10.2025 (MK, NA)
- klo 8:15 - 11.00 Tentti, jossa yksilö- ja ryhmäosuus. Vaka-sosionomin ja Veon haastattelujen purku.
- klo 12.30 -14.00 Vierailukäynti Ruskon Karhunkallion uuteen hirsipäiväkotiin.
Opetuksessa ja vierailukäynnillä on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja ja vertaisoppimista. Osallistuminen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia
Objective
• you understand the basic concepts of inclusive early childhood education
• you understand the characteristics of children’s development and their variation
• you know how to support children in social and psychological problems
• you understand the importance of early support for the overall well-being of children and know how to plan support measure with the day care team and guardians
Content
• supporting children’s psychosocial development
• creating a learning environment that supports children’s development (psychological, physical and social)
• challenging educational situations and tutoring interaction
• emotional education and children’s peer relationships
• collaboration with parents and other experts
Materials
Tentti, yksilö- ja ryhmäosuus 2,5 op luennot ja soveltuvin osin teoksista
Matilainen, M. & Hewitt. 2024. Neurokirjon lapsi Varhaiskasvatuksessa.
Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet
Muu materiaali:
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462 (Orientoivan tehtävän materiaali)
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Sainio, T, Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä - Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa.
Teaching methods
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Toiminnallinen lähiopetus
Exam schedules
Tentti, jossa yksilö- ja ryhmäosuus ti 28.10.2025 klo 8.15 -11.00
Uusintatentti ti 18.11.2025 klo 12.00 -13.30, ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostitse Nooralle ja Marikalle.
Pedagogic approaches and sustainable development
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Student workload
Lähiopetus ja orientaatiotehtävä 1 op
Ryhmätyönä haastattelu- ja Casetehtävät 1,5 op
Tentti, yksilö- ja ryhmäosuus 2,5 op
Evaluation methods and criteria
Tentti, yksilö- ja ryhmäosuus (H-5)
Orientoiva tehtävä yksilötyönä (täydennettävä / hyväksytty)
Haastattelutehtävä ja Casetehtävät ryhmätyönä (täydennettävä / hyväksytty)
Failed (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Assessment criteria, good (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Assessment criteria, excellent (5)
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.
The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.