Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitusLaajuus (6 op)

Tunnus: TE00CY37

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 24.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
Opettaja
  • Babi Lyrintzis
  • Heidi Kurvinen
  • Antti Koivuniemi
Ryhmät
  • PMYYFS23
    Finanssipalvelut 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus:

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.

Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.

Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Opintojakso edellyttää osallistumista fyysisesti kampuksen tiloissa järjestettäviin ohjaustapaamisiin ja itsenäistä työskentelyä. Etämahdollisuutta ei kurssilla ole.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.

Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus

Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit ovat ensisijaisesti kestävään kehitykseen tähtääviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja. Kurssi suoritetaan vaatien läsnäolo-opintoja. Vaihto-opintoja suorittavat opiskelijat voivat tietyin ehdoin suorittaa kurssin vaihtoehtoisin menetelmin erillisestä kirjallisesta hakemuksesta joka hyväksytään palvelut- ja talous -yksikön johtoryhmässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhteensä 162 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kurssi arvioidaa kriteeristöllä hyväksytty - hylätty. Laadullinen suoritus kurssilla vaikuttaa valmiista opinnäytetyöstä annettavaan numeeriseen arviointiin.

Hyväksytyn kurssisuorituksen vaatimukset:

-Opiskelija osallistuu läsnäoloa vaativille luennoille; poissaoloja saa olla enintään kolme kertaa ajalla (20%). Tähän määrään ei lasketa mukaan lukujärjestykseen merkittyjä toukokuulle ajoitettuja luentokertoja, joissa toteutetaan ohjausta Teamsin välityksellä ja/tai sovitusti koulun tiloissa.

-Opiskelija palauttaa kurssilla vaadittavat tehtävät, palautukset ja töiden väliversiot annetun aikataulun mukaisesti palautuspostilaatikoihin.

- Opiskelija osallistuu opponenttiparinsa työn ohjaukseen sekä kommentoi kannustavasti, rakentavasti ja laadukkaasti muiden työsuoritteita

- Opiskelijan lopputuotoksena kurssilla on vähintään johdanto (1-2 sivu), alustava sisällysluettelo, 10 sivun teoriaosuus asianmukaisine lähdeviitteineen sekä 10 laadukasta, ohjaajan hyväksymää lähdettä. 10 sivun teoriaosuuteen ei lasketa mukaan taulukoita, kuvioita tai kuvia.

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija
- laatii suunnitelma oman opinnäytetyönsä laatimiseksi ja esittelee sen muulle ryhmälle
- suunnittelee oman projektityönsä aikataulun ja välitavoitteet
- esittelee oman suunnitelmansa ja päivittää sitä tarpeen mukaan oman ohjaajansa kanssa keskustellen.
- opiskelija tutustuu oman aihepiirinsä lähdekirjallisuuteen, aiheesta kirjoitettuihin opinnäytetöihin ja muihin julkaisuihin ja muuhun kirjoitustyötä tukevaan aihekokonaisuuteen
- toimii opponenttina määrätylle parille ja/tai useammalle opiskelijalle
- kurssin lopputuotoksena opiskelija palauttaa opinnäytetyön johdannon (1-2 sivua), sisällysluettelon sekä 10 sivun teoriaosuuden jossa tulee käyttää vähintään 10 laadukasta, ohjaajan hyväksymää lähdettä.

Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opinnäytetyöstä annetaan vain yksi numeerinen arviointi. Tämä toteutus sisältyy numeeriseen arviointiin.

Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen- ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana toimii Itslearning-työtila. Muu kurssiin liittyvä viestintä, kommentointi ja ohjaus hoidetaan lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, kurssin toteutusaikataulun mukaisesti.

Ohjaajilla on oikeus vaihtaa, tarkentaa tai määritellä kurssilla käytettävä viestintäkanava uudelleen kesken kurssin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.

Osallistuminen kurssille on pakollista, osallistujien nimet kerätään listalle jokaisella kurssikerralla.

Opintojakson tehtävät arvioidaan laadullisesti. Tehtävät ovat seuraavat: alustava johdanto, sisällys- ja lähdeluettelo sekä vähintään 10 sivua teoriaosuuden tekstiä, jossa viitataan asianmukaisesti vähintään 10 luotettavaan ja relevanttiin lähteiseen. Teoriaosuuden tekstiin ei lasketa mukaan johdantoa tai sisällysluetteloa, eikä aiheeseen liittyviä kuvia, kuvioita tai taulukoita. Lähteet hyväksytetään opintojakson ohjaajalla. Lopputuloksen tulee osoittaa opiskelijan kykyä aiheen rajaamiseen sekä tieteellisen ja tutkimuksellisen tekstin tuottamiseen.

Opintojakson tehtävien suoritusten jälkeen opiskelijalle voidaan nimetä erikseen oma ohjaaja. Jos opiskelija suorittaa tehtävät hyväksytysti ennen opintojakson päättymistä, hän saa tarvittaessa ohjaajansa jo aiemmin. Tällöin opiskelija jatkaa opinnäytetyön kirjoittamista oman ohjaajansa ohjauksessa tämän toteutuksen aikataulun mukaan.

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 26.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Paula Kullanmäki
  • Harri Kankaanpää
  • Harri Heikkinen
Ryhmät
  • PLILOS23HANK
    PLILOS23Hankinnat
  • PLILOS23KU
    PLILOS23Kuljetukset

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Oppimateriaalit

Messin opinnäytetyön sivut ja Its kansio
Omaan opinnäytetyöhön liittyvä ammattikirjallisuus
:
Oheiskirjallisuus:

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.

Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.

Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

lähiluennot, keskustelut ohjaajien ja opiskelijoiden kanssa.
Opintojakso edellyttää osallistumista ohjaustapaamisiin sekä itsenäistä työskentelyä.
Kurssin toteutustavan seurauksena läsnäolo lähiluennoilla on välttämätön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.

Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus

Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit ovat ensisijaisesti kestävään kehitykseen tähtääviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä
Opintojakso sisältää yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua
Arviointi: Hyväksytty/ Hylätty
Hyväksytty:
Palautettu raportti palautuspäivään mennessä.
Raportin johdanto, sisällysluettelo, opiskelijan tuottamaa tekstiä n. 10 sivua, joissa käytetty 8-10 laadukasta, ammattikirjallisuuden lähdettä.

yksilötapaamisia ohjaajan kanssa 3 kertaa lähiluennoilla. Kurssin ohjaaja voi olla eri kuin opiskelijan opinnäytetyön AMK-ohjaaja.

Lähiluentoihin osallistuminen (läsnäolovelvoite 80%)- Lähiluentoja on 12 kappaletta, yhden lähiluennon pituus on 4h.
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointi: Hyväksytty/ Hylätty
Hyväksytty:
Palautettu raportti palautusajan mukaan:
-Raportin johdanto, sisällysluettelo, opiskelijan omaa tekstiä n. 10 sivua, joissa käytetty 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä

-yksilötapaamisia ohjaajan kanssa 3 kertaa lähiluennoilla.

-Lähiluentoihin osallistuminen. Kurssilla on läsnäolovelvoite 80%. Opiskelijan tulee osallistua kokonaan kahdelletoista (12) luentokerralle, yksi luentokerta 4h.
Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut tarpeeksi lähiluentoihin.
tai /ja
Opiskelija ei ole palauttanut raporttia palautusajan mukaisesti.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 10 sivua omaa tekstiä.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa:
- soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä kehittämistehtävässä tai projektissa
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen - ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tapaamme kevään aikana kerran viikossa luennoilla. Yhteensä 15 lähiopetuskertaa.
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistaoille.
Opiskelijan tulee tehdä muistiinpanoja lähiluentojen aikana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: Hyväksytty/ Hylätty
Hyväksytty:
-Lähiluentoihin osallistuminen. Kurssilla on läsnäolovelvoite 80%. Opiskelija osallistuu kahdelletoista lähitunnille. Yksi lähiluento on 4h.
Palautettu raportti palautuspäivään mennessä:
-Raportin johdanto, sisällysluettelo, opiskelijan omaa tekstiä n. 10 sivua, joissa käytetty 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä

-henkilökohtaisia yksilötapaamisia ohjaajan kanssa 3 kertaa lähiluennoilla keskustellen omasta opinnäytetyöstä.


Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut tarpeeksi lähiluentoihin
tai /ja
Opiskelija ei ole palauttanut raporttia palautusajan mukaisesti.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 10 sivua omaa tekstiä.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä

Hylätty (0)

Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut tarpeeksi lähiluentoihin.
tai /ja
Opiskelija ei ole palauttanut raporttia palautusajan mukaisesti.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 10 sivua omaa tekstiä.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Nurminen
  • Jukka Rantala
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • PTUTAMS22
    Tuotantotalous, Myynti S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus:

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.

Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.

Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus

Opetusmenetelmät

Opintojakso edellyttää osallistumista fyysisesti kampuksen tiloissa järjestettäviin ohjaustapaamisiin ja itsenäistä työskentelyä. Vaihdossa olevat opiskelijat esittävät kurssin opettajalle

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.

Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus

Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit ovat ensisijaisesti kestävään kehitykseen tähtääviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja. Kurssi suoritetaan vaatien läsnäolo-opintoja. Vaihto-opintoja suorittavat opiskelijat esittävät kurssin opettajille heti kurssin alussa suunnitelman kurssisisällön sekä tehtävien suorituksen osalta vaihto-opintojen aikana sekä vaihdosta paluun jälkeen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhteensä 162 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojaksolla on 80 % länsäolovelvollisuus.

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija
- suunnittelee oman projektityönsä aikataulun ja välitavoitteet
- esittelee oman suunnitelmansa ja päivittää sitä tarpeen mukaan oman ohjaajansa kanssa keskustellen.

Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opinnäytetyöstä annetaan vain yksi numeerinen arviointi. Tämä toteutus sisältyy numeeriseen arviointiin.

Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen- ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana toimii Itslearning-työtila. Muu kurssiin liittyvä viestintä, kommentointi ja ohjaus hoidetaan lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, kurssin toteutusaikataulun mukaisesti.

Ohjaajilla on oikeus vaihtaa, tarkentaa tai määritellä kurssilla käytettävä viestintäkanava uudelleen kesken kurssin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.

Osallistuminen kurssille on pakollista, osallistujien nimet kerätään listalle jokaisella kurssikerralla.

Opintojakson tehtävät arvioidaan laadullisesti. Tehtävät ovat seuraavat: alustava johdanto, sisällys- ja lähdeluettelo sekä vähintään 8 sivua teoriaosuuden tekstiä, jossa viitataan asianmukaisesti vähintään 8 luotettavaan ja relevanttiin lähteiseen. Lähteet hyväksytetään opintojakson ohjaajalla. Lopputuloksen tulee osoittaa opiskelijan kykyä aiheen rajaamiseen sekä tieteellisen ja tutkimuksellisen tekstin tuottamiseen.

Opintojakson tehtävien suoritusten jälkeen opiskelijalle voidaan nimetä erikseen oma ohjaaja. Jos opiskelija suorittaa tehtävät hyväksytysti ennen opintojakson päättymistä, hän saa tarvittaessa ohjaajansa jo aiemmin. Tällöin opiskelija jatkaa opinnäytetyön kirjoittamista oman ohjaajansa ohjauksessa tämän toteutuksen aikataulun mukaan.

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 24.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Annamari Heikkilä
  • Veli-Matti Suominen
  • Jenni Aitonurmi
Ryhmät
  • PTUTAS22PROD
    Tuta tuotehallinta ja tuotantojohtaminen
  • PTUTAS22LOG
    Tuta hankinta ja logistiikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus:

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.

Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.

Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Opintojakso edellyttää osallistumista fyysisesti kampuksen tiloissa järjestettäviin ohjaustapaamisiin ja itsenäistä työskentelyä. Vaihdossa olevat opiskelijat esittävät kurssin opettajalle

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.

Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus

Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit ovat ensisijaisesti kestävään kehitykseen tähtääviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja. Kurssi suoritetaan vaatien läsnäolo-opintoja. Vaihto-opintoja suorittavat opiskelijat esittävät kurssin opettajille heti kurssin alussa suunnitelman kurssisisällön sekä tehtävien suorituksen osalta vaihto-opintojen aikana sekä vaihdosta paluun jälkeen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhteensä 162 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojaksolla on 80 % länsäolovelvollisuus.

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija
- suunnittelee oman projektityönsä aikataulun ja välitavoitteet
- esittelee oman suunnitelmansa ja päivittää sitä tarpeen mukaan oman ohjaajansa kanssa keskustellen.

Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opinnäytetyöstä annetaan vain yksi numeerinen arviointi. Tämä toteutus sisältyy numeeriseen arviointiin.

Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen- ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana toimii Itslearning-työtila. Muu kurssiin liittyvä viestintä, kommentointi ja ohjaus hoidetaan lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, kurssin toteutusaikataulun mukaisesti.

Ohjaajilla on oikeus vaihtaa, tarkentaa tai määritellä kurssilla käytettävä viestintäkanava uudelleen kesken kurssin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.

Osallistuminen kurssille on pakollista, osallistujien nimet kerätään listalle jokaisella kurssikerralla.

Opintojakson tehtävät arvioidaan laadullisesti. Tehtävät ovat seuraavat: alustava johdanto, sisällys- ja lähdeluettelo sekä vähintään 8 sivua teoriaosuuden tekstiä, jossa viitataan asianmukaisesti vähintään 8 luotettavaan ja relevanttiin lähteiseen. Lähteet hyväksytetään opintojakson ohjaajalla. Lopputuloksen tulee osoittaa opiskelijan kykyä aiheen rajaamiseen sekä tieteellisen ja tutkimuksellisen tekstin tuottamiseen.

Opintojakson tehtävien suoritusten jälkeen opiskelijalle voidaan nimetä erikseen oma ohjaaja. Jos opiskelija suorittaa tehtävät hyväksytysti ennen opintojakson päättymistä, hän saa tarvittaessa ohjaajansa jo aiemmin. Tällöin opiskelija jatkaa opinnäytetyön kirjoittamista oman ohjaajansa ohjauksessa tämän toteutuksen aikataulun mukaan.