Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitusLaajuus (6 op)
Tunnus: TE00CY37
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan
Sisältö
alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)
Ilmoittautumisaika
14.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 24.05.2025
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Babi Lyrintzis
- Heidi Kurvinen
- Antti Koivuniemi
Ryhmät
-
PMYYFS23Finanssipalvelut 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan
Sisältö
alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.
Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
Opintojakso edellyttää osallistumista fyysisesti kampuksen tiloissa järjestettäviin ohjaustapaamisiin ja itsenäistä työskentelyä. Etämahdollisuutta ei kurssilla ole.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.
Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus
Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit ovat ensisijaisesti kestävään kehitykseen tähtääviä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja. Kurssi suoritetaan vaatien läsnäolo-opintoja. Vaihto-opintoja suorittavat opiskelijat voivat tietyin ehdoin suorittaa kurssin vaihtoehtoisin menetelmin erillisestä kirjallisesta hakemuksesta joka hyväksytään palvelut- ja talous -yksikön johtoryhmässä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää yhteensä 162 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kurssi arvioidaa kriteeristöllä hyväksytty - hylätty. Laadullinen suoritus kurssilla vaikuttaa valmiista opinnäytetyöstä annettavaan numeeriseen arviointiin.
Hyväksytyn kurssisuorituksen vaatimukset:
-Opiskelija osallistuu läsnäoloa vaativille luennoille; poissaoloja saa olla enintään kolme kertaa ajalla (20%). Tähän määrään ei lasketa mukaan lukujärjestykseen merkittyjä toukokuulle ajoitettuja luentokertoja, joissa toteutetaan ohjausta Teamsin välityksellä ja/tai sovitusti koulun tiloissa.
-Opiskelija palauttaa kurssilla vaadittavat tehtävät, palautukset ja töiden väliversiot annetun aikataulun mukaisesti palautuspostilaatikoihin.
- Opiskelija osallistuu opponenttiparinsa työn ohjaukseen sekä kommentoi kannustavasti, rakentavasti ja laadukkaasti muiden työsuoritteita
- Opiskelijan lopputuotoksena kurssilla on vähintään johdanto (1-2 sivu), alustava sisällysluettelo, 10 sivun teoriaosuus asianmukaisine lähdeviitteineen sekä 10 laadukasta, ohjaajan hyväksymää lähdettä. 10 sivun teoriaosuuteen ei lasketa mukaan taulukoita, kuvioita tai kuvia.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija
- laatii suunnitelma oman opinnäytetyönsä laatimiseksi ja esittelee sen muulle ryhmälle
- suunnittelee oman projektityönsä aikataulun ja välitavoitteet
- esittelee oman suunnitelmansa ja päivittää sitä tarpeen mukaan oman ohjaajansa kanssa keskustellen.
- opiskelija tutustuu oman aihepiirinsä lähdekirjallisuuteen, aiheesta kirjoitettuihin opinnäytetöihin ja muihin julkaisuihin ja muuhun kirjoitustyötä tukevaan aihekokonaisuuteen
- toimii opponenttina määrätylle parille ja/tai useammalle opiskelijalle
- kurssin lopputuotoksena opiskelija palauttaa opinnäytetyön johdannon (1-2 sivua), sisällysluettelon sekä 10 sivun teoriaosuuden jossa tulee käyttää vähintään 10 laadukasta, ohjaajan hyväksymää lähdettä.
Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opinnäytetyöstä annetaan vain yksi numeerinen arviointi. Tämä toteutus sisältyy numeeriseen arviointiin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen- ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana toimii Itslearning-työtila. Muu kurssiin liittyvä viestintä, kommentointi ja ohjaus hoidetaan lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, kurssin toteutusaikataulun mukaisesti.
Ohjaajilla on oikeus vaihtaa, tarkentaa tai määritellä kurssilla käytettävä viestintäkanava uudelleen kesken kurssin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.
Osallistuminen kurssille on pakollista, osallistujien nimet kerätään listalle jokaisella kurssikerralla.
Opintojakson tehtävät arvioidaan laadullisesti. Tehtävät ovat seuraavat: alustava johdanto, sisällys- ja lähdeluettelo sekä vähintään 10 sivua teoriaosuuden tekstiä, jossa viitataan asianmukaisesti vähintään 10 luotettavaan ja relevanttiin lähteiseen. Teoriaosuuden tekstiin ei lasketa mukaan johdantoa tai sisällysluetteloa, eikä aiheeseen liittyviä kuvia, kuvioita tai taulukoita. Lähteet hyväksytetään opintojakson ohjaajalla. Lopputuloksen tulee osoittaa opiskelijan kykyä aiheen rajaamiseen sekä tieteellisen ja tutkimuksellisen tekstin tuottamiseen.
Opintojakson tehtävien suoritusten jälkeen opiskelijalle voidaan nimetä erikseen oma ohjaaja. Jos opiskelija suorittaa tehtävät hyväksytysti ennen opintojakson päättymistä, hän saa tarvittaessa ohjaajansa jo aiemmin. Tällöin opiskelija jatkaa opinnäytetyön kirjoittamista oman ohjaajansa ohjauksessa tämän toteutuksen aikataulun mukaan.
Ilmoittautumisaika
14.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 26.05.2025
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Paula Kullanmäki
- Harri Kankaanpää
- Harri Heikkinen
Ryhmät
-
PLILOS23HANKPLILOS23Hankinnat
-
PLILOS23KUPLILOS23Kuljetukset
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan
Sisältö
alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)
Oppimateriaalit
Messin opinnäytetyön sivut ja Its kansio
Omaan opinnäytetyöhön liittyvä ammattikirjallisuus
:
Oheiskirjallisuus:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.
Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
lähiluennot, keskustelut ohjaajien ja opiskelijoiden kanssa.
Opintojakso edellyttää osallistumista ohjaustapaamisiin sekä itsenäistä työskentelyä.
Kurssin toteutustavan seurauksena läsnäolo lähiluennoilla on välttämätön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.
Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus
Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit ovat ensisijaisesti kestävään kehitykseen tähtääviä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä
Opintojakso sisältää yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua
Arviointi: Hyväksytty/ Hylätty
Hyväksytty:
Palautettu raportti palautuspäivään mennessä.
Raportin johdanto, sisällysluettelo, opiskelijan tuottamaa tekstiä n. 10 sivua, joissa käytetty 8-10 laadukasta, ammattikirjallisuuden lähdettä.
yksilötapaamisia ohjaajan kanssa 3 kertaa lähiluennoilla. Kurssin ohjaaja voi olla eri kuin opiskelijan opinnäytetyön AMK-ohjaaja.
Lähiluentoihin osallistuminen (läsnäolovelvoite 80%)- Lähiluentoja on 12 kappaletta, yhden lähiluennon pituus on 4h.
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointi: Hyväksytty/ Hylätty
Hyväksytty:
Palautettu raportti palautusajan mukaan:
-Raportin johdanto, sisällysluettelo, opiskelijan omaa tekstiä n. 10 sivua, joissa käytetty 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä
-yksilötapaamisia ohjaajan kanssa 3 kertaa lähiluennoilla.
-Lähiluentoihin osallistuminen. Kurssilla on läsnäolovelvoite 80%. Opiskelijan tulee osallistua kokonaan kahdelletoista (12) luentokerralle, yksi luentokerta 4h.
Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut tarpeeksi lähiluentoihin.
tai /ja
Opiskelija ei ole palauttanut raporttia palautusajan mukaisesti.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 10 sivua omaa tekstiä.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä kehittämistehtävässä tai projektissa
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan
Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen - ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tapaamme kevään aikana kerran viikossa luennoilla. Yhteensä 15 lähiopetuskertaa.
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistaoille.
Opiskelijan tulee tehdä muistiinpanoja lähiluentojen aikana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Hyväksytty/ Hylätty
Hyväksytty:
-Lähiluentoihin osallistuminen. Kurssilla on läsnäolovelvoite 80%. Opiskelija osallistuu kahdelletoista lähitunnille. Yksi lähiluento on 4h.
Palautettu raportti palautuspäivään mennessä:
-Raportin johdanto, sisällysluettelo, opiskelijan omaa tekstiä n. 10 sivua, joissa käytetty 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä
-henkilökohtaisia yksilötapaamisia ohjaajan kanssa 3 kertaa lähiluennoilla keskustellen omasta opinnäytetyöstä.
Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut tarpeeksi lähiluentoihin
tai /ja
Opiskelija ei ole palauttanut raporttia palautusajan mukaisesti.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 10 sivua omaa tekstiä.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä
Hylätty (0)
Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut tarpeeksi lähiluentoihin.
tai /ja
Opiskelija ei ole palauttanut raporttia palautusajan mukaisesti.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 10 sivua omaa tekstiä.
ja/tai
Opiskelijan raportti ei sisällä 8-10 laadukasta ammattikirjallisuuden lähdettä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Laura Nurminen
- Jukka Rantala
- Monica Tamminen
Ryhmät
-
PTUTAMS22Tuotantotalous, Myynti S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan
Sisältö
alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.
Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus
Opetusmenetelmät
Opintojakso edellyttää osallistumista fyysisesti kampuksen tiloissa järjestettäviin ohjaustapaamisiin ja itsenäistä työskentelyä. Vaihdossa olevat opiskelijat esittävät kurssin opettajalle
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.
Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus
Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit ovat ensisijaisesti kestävään kehitykseen tähtääviä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja. Kurssi suoritetaan vaatien läsnäolo-opintoja. Vaihto-opintoja suorittavat opiskelijat esittävät kurssin opettajille heti kurssin alussa suunnitelman kurssisisällön sekä tehtävien suorituksen osalta vaihto-opintojen aikana sekä vaihdosta paluun jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää yhteensä 162 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojaksolla on 80 % länsäolovelvollisuus.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija
- suunnittelee oman projektityönsä aikataulun ja välitavoitteet
- esittelee oman suunnitelmansa ja päivittää sitä tarpeen mukaan oman ohjaajansa kanssa keskustellen.
Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opinnäytetyöstä annetaan vain yksi numeerinen arviointi. Tämä toteutus sisältyy numeeriseen arviointiin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen- ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana toimii Itslearning-työtila. Muu kurssiin liittyvä viestintä, kommentointi ja ohjaus hoidetaan lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, kurssin toteutusaikataulun mukaisesti.
Ohjaajilla on oikeus vaihtaa, tarkentaa tai määritellä kurssilla käytettävä viestintäkanava uudelleen kesken kurssin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.
Osallistuminen kurssille on pakollista, osallistujien nimet kerätään listalle jokaisella kurssikerralla.
Opintojakson tehtävät arvioidaan laadullisesti. Tehtävät ovat seuraavat: alustava johdanto, sisällys- ja lähdeluettelo sekä vähintään 8 sivua teoriaosuuden tekstiä, jossa viitataan asianmukaisesti vähintään 8 luotettavaan ja relevanttiin lähteiseen. Lähteet hyväksytetään opintojakson ohjaajalla. Lopputuloksen tulee osoittaa opiskelijan kykyä aiheen rajaamiseen sekä tieteellisen ja tutkimuksellisen tekstin tuottamiseen.
Opintojakson tehtävien suoritusten jälkeen opiskelijalle voidaan nimetä erikseen oma ohjaaja. Jos opiskelija suorittaa tehtävät hyväksytysti ennen opintojakson päättymistä, hän saa tarvittaessa ohjaajansa jo aiemmin. Tällöin opiskelija jatkaa opinnäytetyön kirjoittamista oman ohjaajansa ohjauksessa tämän toteutuksen aikataulun mukaan.
Ilmoittautumisaika
14.12.2024 - 19.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 24.05.2025
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Annamari Heikkilä
- Veli-Matti Suominen
- Jenni Aitonurmi
Ryhmät
-
PTUTAS22PRODTuta tuotehallinta ja tuotantojohtaminen
-
PTUTAS22LOGTuta hankinta ja logistiikka
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan
Sisältö
alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 10 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.
Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
Opintojakso edellyttää osallistumista fyysisesti kampuksen tiloissa järjestettäviin ohjaustapaamisiin ja itsenäistä työskentelyä. Vaihdossa olevat opiskelijat esittävät kurssin opettajalle
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.
Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus
Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit ovat ensisijaisesti kestävään kehitykseen tähtääviä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja. Kurssi suoritetaan vaatien läsnäolo-opintoja. Vaihto-opintoja suorittavat opiskelijat esittävät kurssin opettajille heti kurssin alussa suunnitelman kurssisisällön sekä tehtävien suorituksen osalta vaihto-opintojen aikana sekä vaihdosta paluun jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää yhteensä 162 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojaksolla on 80 % länsäolovelvollisuus.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija
- suunnittelee oman projektityönsä aikataulun ja välitavoitteet
- esittelee oman suunnitelmansa ja päivittää sitä tarpeen mukaan oman ohjaajansa kanssa keskustellen.
Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opinnäytetyöstä annetaan vain yksi numeerinen arviointi. Tämä toteutus sisältyy numeeriseen arviointiin.
Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen- ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana toimii Itslearning-työtila. Muu kurssiin liittyvä viestintä, kommentointi ja ohjaus hoidetaan lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, kurssin toteutusaikataulun mukaisesti.
Ohjaajilla on oikeus vaihtaa, tarkentaa tai määritellä kurssilla käytettävä viestintäkanava uudelleen kesken kurssin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.
Osallistuminen kurssille on pakollista, osallistujien nimet kerätään listalle jokaisella kurssikerralla.
Opintojakson tehtävät arvioidaan laadullisesti. Tehtävät ovat seuraavat: alustava johdanto, sisällys- ja lähdeluettelo sekä vähintään 8 sivua teoriaosuuden tekstiä, jossa viitataan asianmukaisesti vähintään 8 luotettavaan ja relevanttiin lähteiseen. Lähteet hyväksytetään opintojakson ohjaajalla. Lopputuloksen tulee osoittaa opiskelijan kykyä aiheen rajaamiseen sekä tieteellisen ja tutkimuksellisen tekstin tuottamiseen.
Opintojakson tehtävien suoritusten jälkeen opiskelijalle voidaan nimetä erikseen oma ohjaaja. Jos opiskelija suorittaa tehtävät hyväksytysti ennen opintojakson päättymistä, hän saa tarvittaessa ohjaajansa jo aiemmin. Tällöin opiskelija jatkaa opinnäytetyön kirjoittamista oman ohjaajansa ohjauksessa tämän toteutuksen aikataulun mukaan.