Siirry suoraan sisältöön

Degree Programme in Energy and Environmental Engineering

Tutkinto:
Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (AMK)

Laajuus:
240 op

Energy and environmental engineering
Energy and environmental engineering
Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
Opettaja
  • Eemeli Huhta
Ryhmät
  • PEYTES20
    Energia- ja ympäristötekniikka s20
  • PEYTES21
    Energia- ja ympäristötekniikka S21

Tavoitteet

- Opiskelija oppii perusteet edustavan näytteentoton, mittauksen ja havainnointitoiminnan merkityksestä näytteenotossa
- Opiskelija tuntee näytteenoton ja havainnoinnin roolin määritysketjussa
- Opiskelija osaa ottaa yleisimpiä ympäristön tilan seurannassa käytettäviä näytteitä
- Opiskelija osaa tehdä yleisimpiä vesistömittauksia
- Opiskelija osaa laatia edustavan näytteenottosuunnitelman

Oppimateriaalit

Kurssin Its Learning työtilassa annetut materiaalit.

Opetusmenetelmät

- Luento-opetus
- Vesinäytteenottajan (erikoitumismoduuli: vesinäytteenotto ja -mittaus) sertifikaattikurssin laajuutta vastaavan oppimateriaalin opiskelu sekä käytännön demonstraatiot.
- Näytteenoton ja mittauksen käytännön harjoitukset
- Vesinäytteenoton ja mittauksen syventävä harjoitus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarkentuvat myöhemmin.
Uusintatentit erikseen sovittuina ajankohtina.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso noudattaa innovaatio pedagogiikan toimintatapoja, joissa opiskelijan aktiivinen rooli ja vastuu itsenäisten tehtävien tekemiselle ovat keskeisessä asemassa. Opintojakson syventävät harjoitukset kytkeytyvät tiiviisti tosielämän TKI-hanketyöhön, esimerkkeihin ja ongelmiin (teoriatiedon soveltaminen käytäntöön).

Opintojakson aihepiiri kytkeytyy vahvasti ympäristön kestävyyteen. Opintojaksolla perehdytään ympäristön tilan seurantaan, arviointiin sekä mittaustiedon merkitykseen yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on jo aiemmin suorittanut hyväksytysti ympäristöhallinnon vesinäytteenottajan sertifikaattikoulutuksen, tällä voidaan hyväksilukea 2 op opintojaksosta. Suoritustodistus tulee esittää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus on noin 27 h/opintopiste (5 op).
- Vesinäytteenottjan sertifikaattia vastaavan tiedon opiskelu (opintojaksolla tai sertifikaattikurssilla)
- Syventävä harjoitus (harjoitus tehdään itsenäisesti)

Sisällön jaksotus

Opetus alkaa lähitapaamisella To 11.1.2024 klo 8.15.

Sisältö tavoitteet:
- Opiskelija oppii perusteet edustavan näytteentoton, mittauksen ja havainnointitoiminnan merkityksestä näytteenotossa
- Opiskelija tuntee näytteenoton / havainnoinnin roolin määritys- ja tutkimusketjussa.
- Opiskelija osaa ottaa yleisimpiä ympäristön tilan seurannassa käytettäviä näytteitä.
- Opiskelija osaa tehdä yleisimpiä vesistömittauksia.
- Opiskelija osaa laatia näytteenottosuunnitelman.

Opintojakso on suunniteltu niin, että 2op laajuus vastaa ympäristöhallinnon Vesinäytteenottajan sertifikaattikoulutusta (erikoitumismoduuli: vesinäytteenotto ja -mittaus)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lisätietoja: eemeli.huhta@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla H-5.
Arviointi perustuu teoriatenttiin, kurssin harjoituksiin sekä kurssilla tehtävään syventävään harjoitukseen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
Opettaja
  • Antti Kaseva
  • Eemeli Huhta
Ryhmät
  • PEYTES20
    Energia- ja ympäristötekniikka s20
  • PEYTES21
    Energia- ja ympäristötekniikka S21

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee mittaus- ja monitorointitekniikoiden toimintaperiaatteet ja teorian
- Opiskelija osaa soveltaa nykyaikaisia sensoriteknologioita laboratoriossa ja kentällä
- Opiskelija tutustuu alan toimijoiden monitorointiaktiviteetteihin ja ratkaisuihin
- Opiskelija osaa monitorointiohjelmien ja -suunnitelmien laatimisen periaatteet
- Opiskelija hallitsee mittaustiedon käsittelyn (laadunhallinta, virhelähteiden kontrollointi, parametrien ja tunnuslukujen johtaminen, perusanalyysi)

Oppimateriaalit

Opintojakson Its learning -oppimisalustalla annetut materiaalit.

Opetusmenetelmät

- Monitorointimenetelmien ja teknologioiden luentotallenteet ja oppimispäiväkirja
- Lyhyet käytännön harjoitukset ja demonstraatiot
- Ohjatut yksilö- ja ryhmäharjoitukset ja kenttävierailut maastossa ja esimerkkikohteilla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan asteikolla Hyl-5 tehtäväperustaisesti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso noudattaa innovaatio pedagogiikan toimintatapoja, joissa opiskelijan aktiivinen rooli ja vastuu itsenäisten tehtävien tekemiselle ovat keskeisessä asemassa. Opintojakson syventävät harjoitukset kytkeytyvät tiiviisti tosielämän TKI-hanketyöhön, esimerkkikohteisiin ja käytännön ongelmiin (teoriatiedon soveltaminen käytäntöön). Teoriamateriaalit on kytketty käytännön harjoituksiin ja demonstraatioihin. Opintojaksolla pyritään järjestämään vierailijaluentoja eri vesialan toimijoiden mittaus-, monitorointi- ja tarkkailutoimintaan perustuen.

Opintojakson aihepiiri kytkeytyy vahvasti ympäristön kestävyyteen. Opintojaksolla perehdytään ympäristön tilan seurantaan, arviointiin sekä mittaustiedon merkitykseen yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla on käytössä tehtäväperustainen arviointi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla sovelletaan monipuolisesti erilaisia yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn perustuvia oppimismenetelmiä. Opiskelijan työn mitoitus on 27 h/opintopiste.

Sisällön jaksotus

Tapaamiset (lähitapaamiset) maanantaisin ja/tai torstaisin (viikolta 2, 2024 alkaen)

Tavoitteet:
- Opiskelija tuntee mittaus- ja monitorointitekniikoiden toimintaperiaatteet ja teorian
- Opiskelija osaa soveltaa nykyaikaisia sensoriteknologioita laboratoriossa ja kentällä
- Opiskelija tutustuu vesialan toimijoiden monitorointiaktiviteetteihin, -teknologioihin ja -ratkaisuihin
- Opiskelija osaa monitorointiohjelmien ja -suunnitelmien laatimisen periaatteet
- Opiskelija hallitsee mittaustiedon käsittelyn (laadunhallinta, virhelähteiden kontrollointi, parametrien ja tunnuslukujen johtaminen, perusanalyysi)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lisätiedot: eemeli.huhta@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
Opettaja
  • Antti Kaseva
  • Eemeli Huhta
Ryhmät
  • PEYTES20
    Energia- ja ympäristötekniikka s20
  • PEYTES21
    Energia- ja ympäristötekniikka S21

Tavoitteet

- Ympäristöseurannan suunnittelu ja käytännön toteutus ryhmässä
- Opiskelija osaa soveltaa opittuja seurantamenetelmiä käytännössä
- Opiskelija osaa ryhmässä toteuttaa ja raportoida ammattimaisesti käytännön ympäristöseurannan
- Opiskelija osaa analysoida, prosessoida ja esittää ympäristöseurannan tulokset

Oppimateriaalit

Opintojaksolla (ja moduulilla) käyttöön annetut materiaalit, laitteistot ja datat sekä itsenäinen oman projektityön lähdemateriaalin hankinta.

Opetusmenetelmät

Lähitapaamiset, ohjattu työskentely vesi- ja ympäristötekniikan labralla ja kentällä, itsenäinen työskentely ryhmissä

- Projektihallinnan teoria
- Ympäristöseurantojen teoria ja suunnittelu
- Ympäristöseurannan toteutus - moduulin opintojaksoilla opittujen tietojen soveltaminen käytäntöön
- Seurantatiedon analysointi ja tulkinta
- Ympäristöseurannan tulosten ammattimainen raportointi ja esittäminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso noudattaa innovaatio pedagogiikan toimintatapoja, joissa opiskelijan aktiivinen rooli ja vastuu oman ympäristöseurannan aikataulutuksesta ja toteuttamisesta. Moduulin muilla kursseilla opittujen tietojen ja taitojen soveltaminen toteuttavaan käytännön TKI-hankkeen tavoitteisiin kytkettyyn ympäristön seurantaan (teoriatiedon soveltaminen käytäntöön).

Opintojakson aihepiiri kytkeytyy vahvasti ympäristön kestävyyteen. Opintojaksolla perehdytään ympäristön tilan seurantaan, arviointiin sekä mittaustiedon merkitykseen yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus on 27 h/opintopiste (yht. 5op).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa viikolta 6 alkaen (2024)

Opiskelijat:
- Suunnittelevat, toteuttavat ja raportoivat oman ympäristöseurannan ohjatusti (ympäristöseuranta toteutetaan vesi- ja ympäristötekniikan TKI-hankkeiden toimeksiannoista, tutkimusryhmän laitteistolla ja toteutetulla ympäristöseurannalla tuotetaan tietoa todelliseen tarpeeseen)
- Soveltavat moduulin muiden opintojaksojen ja ko. opintojakson aikana opittuja tietoja ja taitoja ongelman ratkaisussa sekä seurannan toteutuksessa
- Esittävät tuloksensa ammattimaisesti raportoiden ja esittäen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lisätiedot: eemeli.huhta@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ympäristöseurannan toteutuksessa arvioidaan:
- Suunnitelma
- Toteutus
- Väli- ja loppuraportointi sekä tulosten esittäminen

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
  • Degree Programme in Industrial Management and Engineering
  • Degree Programme in Mechanical Engineering
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Marjo Aaltonen
Ryhmät
  • PENERS24
    Energy and Environmental Engineering, S24
  • PMECES24
    Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering
  • PIMES24
    Industrial Management and Engineering S2024

Tavoitteet

The aim of the course is to activate and develop the students’ field-relevant English language and communication skills. The students gain professional skills in various spoken and written communicative situations encountered in working life and society. In addition, they learn to utilize tools and techniques to further develop their skills in authentic, field-specific contexts.
Upon completing the course, the students have acquired sufficient skills to communicate at level B2 of the European Framework of Reference for Languages which states that at level B2, students should be able to produce clear, coherent and well-structured texts, present detailed descriptions related to their field of interest, express and exchange opinions using fluent language, follow complex argumentation, and read longer articles and reports.

Sisältö

- writing professional, field-specific texts
- presenting and discussing field-specific topics in a professional manner
- reading field-specific texts and utilizing the information in professional contexts
- learning and using key terminology of their field
- becoming professional, autonomous language users in working life

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 03.10.2024

Ajoitus

03.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
  • Degree Programme in Industrial Management and Engineering
  • Degree Programme in Mechanical Engineering
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Vilhelmiina Valonen
Ryhmät
  • VAVA2425
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
  • PENERS24
    Energy and Environmental Engineering, S24
  • PMECES24
    Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering
  • PIMES24
    Industrial Management and Engineering S2024

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on eurooppalaisen viitekehyksen mukaan toimiva alkeiskielitaito eli taitotaso A1.3.
Opiskelija osaa viestiä tutuissa ja arkipäiväisissä tilanteissa käyttämällä keskeisintä sanastoa ja ilmauksia.

Sisältö

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kertoa itsestään, elämästään, harrastuksistaan ja opiskelustaan kirjoittamalla ja puhumalla
- käydä jokapäiväiseen elämään ja asiointi- ja palvelutilanteisiin liittyviä rutiininomaisia keskusteluja
- muodostaa kysymyksiä, kehotuksia, pyyntöjä ja kieltoja lyhyinä lauseina tai lausumina
- lukea lyhyitä tekstejä ja löytää tarvitsemansa tiedon esimerkiksi ohjeesta tai aikataulusta.

Oppimateriaalit

Opettajan materiaali ja linkit löytytvät Itslearning-alustalta.
Kirja: Gehring, Sonja & Heinzmann, Sanni. 2023. Suomen mestari 1 Uudistettu — Suomen kielen oppikirja aikuisille. Otava.

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely, parityöskentely, itsenäinen työskentely kotona.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin suorittaminen edellyttää tehtävien palauttamista määräajassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työskentely oppitunneilla ryhmissä ja itsenäisesti, harjoittelu Itslearning-alustalla.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteena on oppia suomen kielen perustaidot keskittyen käytännön kielitaitoon opiskelijan jokapäiväisessä elämässä ja opiskelussa. Kurssin tavoitteena on saavuttaa suomen kielen perustaidot tasolla A1.2.

Opintojaksoon kuuluu 44 oppituntia. Tämän lisäksi opiskelijan on opiskeltava kieltä itsenäisesti saavuttaakseen tavoitellun kielitaitotason A1.2.



Kurssin käytyäsi pystyt käyttämään tärkeimpiä ilmaisuja jokapäiväisissä tilanteissa ja osaat:
- kertoa itsestäsi ja opinnoista suullisesti ja kirjallisesti
- muodostaa lyhyitä lauseita ja keskusteluja jokapäiväisissä tilanteissa
- kysyä yksinkertaisia kysymyksiä ja vastata niihin

Lähiopetus Kupittaan kampuksella - katso lukujärjestys.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan opiskelijan kirjallista ja suullista kielitaitoa.
Arvosanaan vaikuttavat määräajassa tehdyt koti- ja tuntitehtävät sekä arvioitavat tehtävät. Arvioitavat tehtävät arvioidaan pisteillä 0 - 3. Koti- ja tuntitehtävistä opiskelija voi saada 0 - 3 pistettä kurssiarviointiin.

Kurssiarvosana
Pisteet tehtävistä

0
0–3 p.

1
4–5 p.

2
6 p.

3
7–8 p.

4
9–10 p.

5
11–12 p.

Ilmoittautumisaika

30.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
  • Degree Programme in Industrial Management and Engineering
  • Degree Programme in Mechanical Engineering
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Aaro Mustonen
Ryhmät
  • PENERS24
    Energy and Environmental Engineering, S24
  • PIMES24
    Industrial Management and Engineering S2024
  • PMECES24
    Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering
  • PIMEK24
    Industrial Management and Engineering K2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa soveltaa kansainvälistä suure- ja mittayksikköjärjestelmää teknisen tiedon tulkinnassa ja selittämisessä.
• ymmärtää kinematiikan ja dynamiikan peruskäsitteet (nopeus, kiihtyvyys, voima, kitka).
• Ymmärtää vapaakappalekuvien piirtämisen perustekniikat ja osaa soveltaa vapaakappalekuvia sekä Newtonin lakeja mekaniikan ongelmanratkaisussa.
• Osaa ratkaista suureyhtälöitä ja soveltaa vektorilaskentaa mekaniikan ongelmanratkaisussa.
• Ymmärtää työn, energian, tehon sekä hyötysuhteen käsitteet ja osaa analysoida mekaniikan ongelmia niiden avulla.
• osaa soveltaa työ-energia-periaatetta mekaniikassa.
• osaa analysoida törmäystilanteita liikemäärän ja impulssin käsitteitä hyödyntäen.
• Ymmärtää pyörimisliikkeen peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä pyörimisliikkeen kinematiikan analysointiin
• Ymmärtää vääntömomentin, hitausmomentin ja liikemäärämomentin käsitteet ja osaa soveltaa pyörimisliikkeen perusyhtälöä niiden analysointiin.

Sisältö

• Suoraviivaisen liikkeen ja kaksiulotteisen liikkeen kinematiikka; kiihtyvyys, nopeus, vauhti ja sijainnin muutos.
• Voimat, vastusvoimat ja Newtonin lait
• Työ, energia, teho ja hyötysuhde
• Työ-energia-periaate
• Liikemäärä ja impulssi
• Kulmanopeus, kulmakiihtyvyys, kiertokulma, ratanopeus, tangentiaalikiihtyvyys ja normaalikiihtyvyys
• Ympyräradalla pysymisen ehdot
• Vääntömomentti, hitausmomentti ja liikemäärämomentti
• Pyörimisliikkeen perusyhtälö

Oppimateriaalit

Kurssin aiheet löytyvät ilmaisesta kirjasta
College Physics for AP® Courses 2e
openstax.org/details/books/college-physics-ap-courses-2e

Suomen kielitaidon kehittyessä opiskelija voi käyttää kirjana
Tekniikan Fysiikka 1
Suvanto
Julkaisija Edita
ISBN 978-951-37-3842-6

tai

Insinöörin FYSIIKKA (AMK), Osa I
Hautala, Peltonen
ISBN 978-952-5191-26-4

Lisäksi käytetään Itslearning-järjestelmän kautta jaettavaa tukimateriaalia.

Opetusmenetelmät

Sulautuva oppiminen, kontaktiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö, sähköiset materiaalit ja tehtävät.

Kurssilla perehdytään insinöörityön perustana oleviin fysiikan perustaitoihin. Työskentelyssä ovat ohjatun ja sähköisiin materiaaleihin ja oppikirjaan perustuvan itsenäisen opiskelun lisäksi olennaisessa osassa laskuharjoitukset. Laskuharjoituksia työstetään sekä itsenäisesti että pienryhmissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-Osakokeet 1 ja 2 kurssin aikana kampuksella
-Kurssin päätyttyä kaksi uusintatilaisuutta, joissa voi uusia kumman tahansa osakokeista 1 ja 2.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella. Kurssi etenee viikkoteemoittain seuraavasti:
1. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti teeman aihepiiriin oppikirjan, opetusvideoiden ja erilaisten tukimateriaalien avulla ennen luentoa (jaetaan Itslearningissä).
2. Opiskelijat ottavat osaa luentokertaan, jossa teoria omaksutaan aiheeseen soveltuvilla monipuolisilla oppimistekniikoilla.
3. Opiskelijat harjoittelevat viikkoteeman asioita tekemällä laskuharjoituksia itsenäisesti ja pienryhmissä. Laskuharjoitukset ovat Ville-järjestelmässä. Opiskelijat tekevät laskuharjoituksensa samaan vihkoon tai muulla tavoin yhtenäiseksi kokoelmaksi fysiikan notaatiokäytöntöjen mukaisesti. Vastaukset syötetään Ville-järjestelmään, jossa oikeista vastauksista saa Ville-pisteitä.
4. Viikoittain on laskuharjoitustilaisuus, jossa opettaja ohjaa laskuissa ja neuvoo avoimeksi jääneissä kysymyksissä.

Opintojakson lopulla opiskelijat esittelevät laskuharjoitusvihkonsa opettajalle tai muulla tavoin saattavat tekemiensä laskuharjoitusten kokoelman opettajan arvioitavaksi. Fysiikan notaatiokäytäntöjen mukaisesti ja selkeästi esitetyistä laskuharjoituksista saa lisäpisteitä arviointiin.

Viikkoteemojen lisäksi kurssi on jaettu kahteen osaan, joista molemmista on oma osakokeensa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
Kokeisiin ja niihin valmistautumiseen sekä Ville-tehtäviin tarvitaan noin 15 h. Täten kurssin 12 viikkoteemaa varten on käytettävissä 120 h eli 10 h viikkoteemaa kohti, mikä jakautuu seuraavasti:
-Itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely 7-8 h
-Opetustilaisuuteen osallistuminen (vinkkivideot ja tukitilaisuudet keskimäärin) 2-3 h.

Sisällön jaksotus

Aloitusluento viikolla 36. Opetus viikoittain viikoilla 36-50. Tarkempi aikataulu kurssin Itslearning-sivuilla.

Sisältö:
• Suoraviivaisen liikkeen ja kaksiulotteisen liikkeen kinematiikka; kiihtyvyys, nopeus, vauhti ja sijainnin muutos.
• Voimat, vastusvoimat ja Newtonin lait
• Työ, energia, teho ja hyötysuhde
• Työ-energia-periaate
• Liikemäärä ja impulssi
• Kulmanopeus, kulmakiihtyvyys, kiertokulma, ratanopeus, tangentiaalikiihtyvyys ja normaalikiihtyvyys
• Ympyräradalla pysymisen ehdot
• Vääntömomentti, hitausmomentti ja liikemäärämomentti
• Pyörimisliikkeen perusyhtälö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään laskuharjoituksista (max 16 p.), ensimmäisestä osakokeesta (max 12 p), toisesta osakokeesta (max 12 p.). Kurssilla on läsnäolopakko ja läsnäolo kerryttää 20 x 0,1p = 2p.

Opintojakson läpäistäkseen opiskelijan on saatava:
--Ensimmäisestä osakokeesta vähintään 3,5 pistettä ja
--Toisesta osakokeesta vähintään 3,5 pistettä ja
--Ville-järjestelmän Ville-pisteistä yhteensä vähintään 40% maksimipistemäärästä (lähtökohtaisesti 448/1120 Ville-pistettä) ja
--Osakokeista ja laskuharjoituksista yhteensä vähintään 16 pistettä.

LASKUHARJOITUKSISTA SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN:
Laskuharjoituksista saa pisteitä Ville-järjestelmässä kerättyjen Ville-pisteiden perusteella sekä toteutuksen lopulla palautettavan kotitehtäväkokoelman arvioinnin perusteella.
----Ville-pisteiden perusteella saa maksimissaan 12 pistettä arviointiin. Pisteiden määrä on 12*Kerättyjen Ville-pisteiden osuus maksimista.
----Tekemällä laskuharjoitukset fysiikan notaatiokäytäntöjen mukaisesti vihkoon tai muuhun yhteiseen kokoelmaan saa maksimissaan 4 pistettä arviointiin. Kokoelma palautetaan opintojakson lopulla opettajan arvioitavaksi. Opettaja arvioi vihon notaatiokäytäntöjä ItsLearningissä annettujen kriteerien mukaisesti.

ARVOSANAN MÄÄRÄYTYMINEN:
Arvosana määräytyy pisteiden yhteisperusteella (osakokeet, Ville ja laskuharjoitukset) seuraavan taulukon mukaan:
Arvosana 1 vaatii 18 pistettä
Arvosana 2 vaatii 23 pistettä
Arvosana 3 vaatii 28 pistettä
Arvosana 4 vaatii 33 pistettä
Arvosana 5 vaatii 38 pistettä

Ilmoittautumisaika

30.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
  • Degree Programme in Industrial Management and Engineering
  • Degree Programme in Mechanical Engineering
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Aaro Mustonen
Ryhmät
  • PENERS24
    Energy and Environmental Engineering, S24
  • PIMES24
    Industrial Management and Engineering S2024
  • PMECES24
    Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering

Tavoitteet

The student is able to create documents with office applications backup and restore documents select when to use word processing, spreadsheet calculations in MS Excels, handling long spreadsheets in MS Excel, use of PowerPoint and AMK model, getting to know the Matlab program, basic use of the Matlab software in cooperation with the Intro to Mathematical Subjects course and Matlab simulations.

Sisältö

• Presentation of the course, educational institution's IT systems, saving and using MS Onedrive
• Basic text processing and document standard MS Word
• More demanding word processing and familiarization with ready-made document templates in MS Word, Publication-level writing in MS Word
• Basics of spreadsheet calculations in MS Excel
• Spreadsheet MS Excel: multi-format calculation
• Handling long spreadsheets in MS Excel
• Use of PowerPoint and AMK model, features of a good presentation
• Working on your own presentation in collaboration with the Intro to higher education course
• Getting to know the Matlab program
• Basic use of the Matlab software in cooperation with the Intro to Mathematical Subjects course
• Matlab simulations
• Matlab advanced features
• Review lessons and final exam in the auditorium

Oppimateriaalit

Opetusvideot ja oppimisympäristöön linkitetty muu sähköinen oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Kurssi perustuu opiskelijan aktiiviseen itseopiskeluun harjoitusten avulla. Läsnäolo ja harjoitukset keräävät pisteitä kurssiarvosanaan. Opettaja järjestää viikoittaisia tapaamisia, joissa käydään läpi harjoitusten yleisimpiä virheitä ja opiskelijoiden kysymyksiä viikon aiheesta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Osaamista mittaava koe vk 49-50

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Learning-by-doing, oppimisin tukeminen ja flipped learning

Oppiminen perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opiskeltavista aiheista annetaan opiskelijalle itsenäisiä tehtäviä ja niiden suoritusta tukevaa materiaalia.

Opintojaksolla opittavat taidot ovat opinnoissa ja työelämässä tarvittavia perustaitoja ja ne ohjaavat kestävään elämäntapaan etäyhteyskäytöntöjen ja optimoinnin opiskelun avulla.

Arviointi perustuu suoritettuihin tehtäviin ja osaamisen osoittamiseen kokeessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on vahvaa tietoteknistä osaamista entuudestaan korkeakoulutasolta, tule esittämään todistukset kurssista ja keskustelemaan opettajan kanssa -> Kertaustehtävien ja kokeen itsenäinen suorittaminen voi olla mahdollista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä jakautuen itsenäisiin tehtäviin, tapaamisiin ja loppukokeeseen.
- Tapaamiset 40 h
- Tapaamisiin liittyvät tehtävät 36 h
- Kertaustehtävät ja kertaus kokeeseen 24 h
- Näyttökoe 2 h
- PowerPoint-esityksen laatiminen 6 h
- Matlab Onramp 27 h

Arvioitavat tehtävät
- Viikkotehtävät, joilla voi kerätä pisteitä kurssiarvosanaan
- Pakolliset kertaustehtävät MS Word ja Excel
- Lopputehtävä esitysgrafiikasta (MS PowerPoint)
- Loppukoe tekstinkäsittelystä (MS Word), taulukkolaskennasta (MS Excel) ja Matlab (MathWorks), arvioidaan numeerisesti 0-5.

Sisällön jaksotus

Opintojakson aloitustunnit ovat viikolla 36 ja koe viikolla 43.

Opiskelun tueksi on laadittu Itslearning-oppimisympäristöön laaja ohje- ja apupaketti. Itsenäistä opiskelua tuetaan aiheittain teemoitetuilla viikoittaisilla ohjaustapaamisilla opettajan kanssa.

Alustava aikataulu:
• vk 36: Opintojakson esittely, oppilaitoksen IT-järjestelmät, tallentaminen ja MS Onedriven käyttö
• vk 37: Perustekstinkäsittely ja asiakirjastandardi MS Word
• vk 38: Vaativampi tekstinkäsittely ja valmiisiin asiakirjamalleihin tutustuminen MS Word, Julkaisutasoinen kirjoittaminen MS Word
• vk 39:Taulukkolaskennan perusteet MS Excel
• vk 40: Taulukkolaskenta MS Excel: monimuotoinen laskenta
• vk 41: Pitkien laskentataulukoiden käsittely MS Excel
• vk 42: PowerPoint ja AMK-mallin käyttö, hyvän esityksen piirteet
• vk 43: Oman esitelmän työstöä yhteistyössä Intro korkeakouluopintoihin kurssin kanssa
• vk 44: Matlab-ohjelmaan tutustuminen
• vk 45: Matlab-ohjelmiston peruskäyttö yhteistyössä Intro matemaattisiin aineisiin -kurssin kanssa
• vk 46: Matlab-simulaatiot
• vk 47: Matlab-kehittyneet ominaisuudet
• vk 48:
• vk 49:
• vk 50: Kertaustunnit ja loppukoe auditoriossa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin tärkeimmät ilmoitukset opettaja lähettää sähköpostitse. Yhteydenotot opettajaan sähköpostitse (aaro.mustonen@turkuamk.fi). Tunteihin liittyvä informaatio Itslearningissä. Kurssiin liittyviä ilmoituksia itslearningissä kurssin Yleiskatsaus-sivulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikolla 49-50 suoritettava, Word- ja Excel -osaamista mittaava koe arvioidaan numeerisesti 0-5.
Kurssin pisteytysasteikko julkaistaan kurssin alkaessa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti kurssin koetta ja pakollisia tehtäviä (kertaustehtävät ja sähköinen esitys).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Numeroon 1 vaaditaan noin puolet kurssikokeen pisteistä jokaisessa kokeen osa-alueessa (Word, Excel ja Matlab). Muut arvosanat määräytyvät lineaarisella asteikolla.

Läsnäolon ja kotitehtävien pisteet huomioidaan arvioinnissa.

Numero 1 kurssipisteet 50-59
Numero 2 kurssipisteet 60-69

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Numero 3 kurssipisteet 70-79
Numero 4 kurssipisteet 80-89

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Numeroon 5 vaaditaan vähintään 90 kurssipistettä.

Ilmoittautumisaika

30.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
  • Degree Programme in Industrial Management and Engineering
  • Degree Programme in Mechanical Engineering
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Aaro Mustonen
Ryhmät
  • PENERS24
    Energy and Environmental Engineering, S24
  • PIMES24
    Industrial Management and Engineering S2024
  • PMECES24
    Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering
  • PIMEK24
    Industrial Management and Engineering K2024

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoulun matemaattis-luonnontieteellisissä opinnoissa tarvittavat lähtötiedot ja -taidot.

Sisältö

• Lukujen esitystavat ja lukujoukot
• Peruslaskutoimitukset ja laskujärjestys
• Murtoluvuilla laskeminen ja murtolausekkeiden käsittely
• Potenssien ja juurten laskusäännöt
• Murtopotenssit ja negatiiviset potenssit
• Polynomien laskusäännöt
• Rationaalilausekkeiden sieventäminen
• Prosenttilaskenta
• Ensimmäisen ja toisen asteen polynomiyhtälöt
• Lineaarinen yhtälöpari
• Suora ja paraabeli
• Funktion ja muuttujan peruskäsitteet
• Funktion kuvaajan piirtäminen ja tulkinta
• Geometrian ja trigonometrian perusasioita
• Suureet ja SI-järjestelmä
• Yksiköiden käsittely laskuissa ja yksikkömuunnokset
• Koulutuskohtaisia sisältöjä

Oppimateriaalit

Itslearning-oppimisymäristössä oleva ja sinne linkitetty sähköinen- ja verkkomateriaali, opetusvideot

Opetusmenetelmät

Learning-by-doing, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, laskupajat

Opintojaksolla hankitaan edellytykset insinöörinkoulutukseen kuuluvien matematiikan ja fysiikan kurssien opiskeluun monimuotoisen opetuksen, ohjattujen laskuharjoitusten, sähköisten Ville-harjoitusten, itsenäisen harjoittelun ja ryhmätyön avulla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssi jakautuu 2-3 välikokeeseen ryhmän toiveiden mukaisesti. Jos kurssin suorittaa välikokein, on jokaiseen välikokeeseen osallistuttava. Muussa tapauksessa viimeisen välikokeen yhteydessä opiskelijan tulee suorittaa kurssin kaikkia alueita käsittelevä kurssikoe.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

learning-by-doing, oppimisen tukeminen,

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen opiskelu sekä hyväksytysti suoritettu kurssikoe / kokeet. Tästä suoritustavasta on sovittava opettajan kanssa ja sen perustana on oltava vahva matemaattinen tausta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä, jakaantuen keskimäärin
- Yhteiset laskupajat 52 h
- Itsenäinen opiskelu laskumonisteiden ja opasvideoiden avulla noin 4h/moniste = 43 h
- itsenäinen opiskelu Ville-alustalla 22 h
- Kertaus kokeisiin 16 h
- Koe 2 h

Sisällön jaksotus

Aloitusluento viikolla 36. Opetus viikoittain viikoilla 36-48. Tarkempi aikataulu kurssin Itslearning-sivuilla.

Opintojaksolla opittavat matemaattiset taidot ovat ammattiaineiden opinnoissa sekä työelämässä tarvittavia perustaitoja. Sisältö:
- Lukujen esitystavat ja lukujoukot
- Peruslaskutoimitukset ja laskujärjestys
- Murtoluvuilla laskeminen ja murtolausekkeiden käsittely
- Suureet ja SI-järjestelmä
- Yksiköiden käsittely laskuissa ja yksikkömuunnokset
- Potenssit ja kymmenpotenssit (myös negatiivinen ja juuri = murtopotenssit)
- Polynomien käsittely (Lausekkeiden sieventäminen, myös murtolausekkeet)
- Funktion arvot ja funktion kuvaajan lukeminen
- 1. asteen funktiot ja 1. asteen funktion kuvaaja
- 1. asteen yhtälöt ja epäyhtälöt (myös verrannot),
- Prosenttilaskenta
- 2. asteen funktiot ja 2. asteen funktion kuvaaja
- 2. asteen yhtälöt ja epäyhtälöt
- Lineaarinen yhtälöpari
- Matriisilaskennan perusteet
- Suorakulmaisen kolmion trigonometria
- Erilaiset kulmayksiköt
- Perusteita muiden kappaleiden geometriasta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin tärkeimmät ilmoitukset opettaja lähettää sähköpostitse. Yhteydenotot opettajaan sähköpostitse (aaro.mustonen@turkuamk.fi). Tunteihin liittyvä informaatio itslearningissä. Kurssiin liittyviä ilmoituksia Itslearningissä kurssin Yleiskatsaus-sivulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan numeerisesti 0-5.

Arviointi perustuu kurssipisteisiin, joita kerätään seuraavasti
- Läsnäolosta ja aktiivisesta osallistumisesta luennoille ja laskuharjoituksiin (20 tapaamista) 0,5p x 20 = 10p
- Viikoittaisista laskuharjoituksista max 1p/moniste = maksimissaan 1p x 12 = 12p
- Itsenäisistä ViLLE-tehtävistä vaaditun 40 %:n ylittävältä osalta 1 % = 0,1p x 60 % = 6p (max)
- Kahdesta-kolmesta osakokeesta tai yhdestä kurssitentistä max 100p

Kurssipisteiden saaminen viikoittaisista laskuharjoituksista edellyttää niiden palauttamista Itsiin sähköisessä muodossa ja oman suorituksen itsearviointia määräaikaan mennessä. Pisteitä saa suhteessa laskettujen tehtävien määrään.

Hyväksyttyyn suoritukseen (numeroon 1) vaaditaan
- vähintään 50 % tapaamisten läsnäoloa
- vähintään 40 % itsenäisten ViLLE-tehtävien maksimipisteistä
- vähintään 40 kurssipistettä yhteensä

Muut arvosanat määräytyvät pisteistä lineaarisella asteikolla:

Hylätty (0)

Opiskelijalta puuttuu jokin vaadituista läpäisyehdoista:
- vähintään 50 % tapaamisten läsnäoloa
- Opiskelija ei ole saanut vähintään 40 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä.
- Opiskelija ei ole saavuttanut vähintään 40 % = 40 kurssipistettä yhteensä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saanut vähintään 40 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä ja kurssipisteitä seuraavasti:
Kurssipisteet 40-51 = 1
Kurssipisteet 52-63 = 2

Tasoa 1-2 vastaava osaaminen: Opiskelija osaa ratkaista 1. ja 2. asteen polynomiyhtälöitä sekä niiden sovelluksia. Opiskelija hallitsee suorakulmaisen kolmion trigonometrian.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saanut vähintään 40 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä ja kurssipisteitä seuraavasti:
Kurssipisteet 64-75 = 3
Kurssipisteet 76-87 = 4

Tasoa 3-4 vastaava osaaminen: Tason 1-2 osaamisen lisäksi opiskelija hallitsee jotain seuraavista aihepiireistä:
- yksiköiden käsittely ja yksikkömuunnokset
- erilaisten potenssien ja lausekkeiden sieventäminen
- funktioiden kuvaajat ja niihin liittyvä laskenta
- yhtälöparin ratkaiseminen
- vektorilaskennan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saanut vähintään 40 % ViLLE-tehtävien maksimipisteistä.
Opiskelija on saanut vähintään 88 kurssipistettä yhteensä.

Tasoa 5 vastaava osaaminen: Tason 1-2 osaamisen lisäksi opiskelija hallitsee myös yksiköiden käsittelyn ja yksikkömuunnokset, erilaisten potenssien ja lausekkeiden sieventämisen, funktioiden kuvaajiin liittyvän tarkastelun ja laskennan, yhtälöparin ratkaisemisen ja vektorilaskennan perusteet.

Ilmoittautumisaika

30.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Aaro Mustonen
Ryhmät
  • PENERS23
    Energy and Environmental Engineering, S23

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija lämpöopin ja termodynamiikan perusteisiin, ja luoda siten pohjaa niiden soveltamiseen koneiden, laitteiden ja prosessien mitoituksessa ja laskennassa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee termodynamiikan perussuureet ja osaa suorittaa niihin liittyvää laskentaa
- ymmärtää lämmön siirtymisen sekä sen vaikutukset aineissa ja rakenteissa (lämmönjohtumisen lämpölaajenemisen, olomuodon muutokset)
- osaa laskea siirtyvän lämpömäärän erilaisissa tilanmuutoksissa
- osaa suorittaa nesteiden ja kaasujen virtauksiin liittyvää laskentaa
- tietää ideaalikaasun tilanyhtälön ja osaa soveltaa sitä erilaisissa tilanmuutosprosesseissa
- ymmärtää ideaalikaasun tilanmuutokset ja niihin pohjautuvat kiertoprosessit
- osaa määrittää lämpövoimakoneen termisen hyötysuhteen sekä lämpöpumpun ja jäähdytyskoneen tehokertoimet
- osaa arvioida erilaisten koneiden energiatehokkuutta
- tuntee Mollier-diagrammin ja sen käytön lämmönsiirtoprosesseihin liittyvässä laskennassa
- osaa tutkia termodynamiikan ilmiöitä mittausjärjestelyin

Sisältö

termodynamiikan pääsäännöt
- paine, lämpötila, mittaaminen
- lämmön johtuminen
- lämpölaajeneminen
- lämpökapasiteetti
- lämpömäärä
- virtausyhtälö, Bernoullin yhtälö, nesteen viskositeetti
- kaasujen ja höyryjen tilanmuutokset
- energiatase, terminen hyötysuhde
- termodynaamisten koneiden toimintaperiaatteet ja kiertoprosessit
- kostea ilma ja Mollier-diagrammi
- termodynamiikan suureisiin liittyvät mittaukset ja tulosten raportointi

Oppimateriaalit

College Physics 2e, Thermodynamics (https://openstax.org/books/college-physics-2e/pages/15-introduction-to-thermodynamics)
Verkko-oppimisympäristössä oleva ja sinne linkitetty materiaali

Opetusmenetelmät

Osallistava oppiminen, käänteinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välikokeiden ajankohdat 2 kpl ilmoitetaan kurssien alkaessa.
Uusintamahdollisuudet EY-tekniikan yleisissä uusintakokeissa joulukuun ja tammikuun uusinnoissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijan omaan aktiivisuuteen, kokemukseen ja tiedon rakentamiseen perustuvat menetelmät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö teoriakokeella. Tästä vaihtoehdosta täytyy sopia opettajan kanssa. Jos olet opiskellut vastaavan tasoisen ja sisältöisen kurssin, kurssi on mahdollista hyväksi lukea. Pyydä tähän ohjeet opettajalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 135h jakautuu seuraavasti
- Teoriatunnit ja laskuharjoitukset 36h
- Laboratoriotöihin perehtyminen ja laboratoriossa työskentely 6h
- Koe 2-4h (riippuen siitä tekeekö kaksi välikoetta vai yhden kurssitentin)
- Itsenäinen opiskelu 89-91h

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu tiistaisin ja perjantaisin viikoilla 36-50.

Opintojaksolla tutustutaan termodynamiikan ilmiöihin sekä harjoitellaan niihin liittyviä laskuja ja mittauksia fysiikan näkökulmasta. Perjantain tunnit ovat teoriatunteja viikon aiheesta. Samalla kerrataan edellisviikon laskuissa epäselviksi jääneitä asioita. Tiistaisin on lähilaskupaja (1t).

Teoriatuntien lisäksi opintojakso sisältää kaksi pakollista lähilabratyötä, jotka toteutetaan kahtena eri viikkona (viikoilla 40 ja 48) pienryhmissä. Labratöiden alustavat aiheet: Termistorin resistanssin lämpötilariippuvuus, lämmönjohtavuus ja/tai kalorimetria.

Sisältö
- Termofysiikan/termodynamiikan perussuureet, kaavat, yksiköt, paine, noste
- Termodynaaminen systeemi, lämpötila ja lämpölaajeneminen
- Lämpökapasiteetti, lämpöenergia ja energian siirtyminen
- Olomuodon muutokset ja energia olomuodon muutoksissa
- Nesteiden ja kaasujen virtaukset, virtausyhtälöt
- Nesteen viskositeetti
- Ideaalikaasun tilanyhtälö
- Termodynamiikan I ja II pääsääntö
- Kaasujen kiertoprosessit
- Lämpö- ja kylmäkoneiden toimintaperiaate
- Kostean ilman fysiikan perusteet ja Mollier-käyrästö

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson tärkeimmät ilmoitukset lähetetään sähköpostitse. Opiskelijoiden toivotaan olevan yhteydessä opettajaan ensisijaisesti sähköpostitse. Myös tuntien yhteydessä voi avoimesti kysyä ja keskustella asioista.
Ajankohtaisista asioista ilmoitetaan its-kurssin Yleiskatsaus-sivulla.

Kurssilla tarvitaan funktiolaskinta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 kokeen/kokeiden perusteella (max 100p). Jos opiskelija suorittaa kurssin välikokeilla, kumpaankin kokeeseen on osallistuttava. Jos toisen välikokeen suoritus jää uupumaan, suoritetaan kurssi tentillä joko varsinaisena tenttipäivänä tai uusinnassa.

Kurssissa on läsnäolopakko, koskien teoriatunteja, laskutunteja ja laboratoriotapaamisia.

Itsenäisesti suoritettavilla ViLLE-laskuharjoituksilla on mahdollista saada kerätä max 12p (vastaa numeron korotusta kokeen arvosanaan). Labrojen ennakkotehtävillä on mahdollista kerätä max 6p (vastaa puolen numeron korotusta kokeen arvosanaan).

Kurssiin kuuluvat kolme labratyötä on myös kaikki suoritettava hyväksytysti (aktiivinen työskentely labrassa ja hyväksytysti täytetty mittauspöytäkirja).

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta vähintään 40 % kurssipisteistä = 40p tai opiskelija ei ole suorittanut pakollisia labratöitä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanaan 1 vaaditaan noin 40 % kurssipisteistä = 40p ja hyväksytysti suoritetut labratyöt (3 kpl)
Arvosanaan 2 vaaditaan noin 52 % kurssipisteistä = 52p ja hyväksytysti suoritetut labratyöt (3 kpl)

Arvosanan 1-2 tasoinen osaaminen tarkoittaa termodynamiikan perusilmiöiden tuntemusta ja termodynamiikan perussuureisiin liittyvien laskujen hallintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanaan 3 vaaditaan noin 64 % kurssipisteistä = 64p ja hyväksytysti suoritetut labratyöt (2 kpl)
Arvosanaan 4 vaaditaan noin 76 % kurssipisteistä = 76p ja hyväksytysti suoritetut labratyöt (2 kpl)

Arvosanan 3-4 tasoinen osaaminen tarkoittaa edellisen tason osaamisen lisäksi ymmärrystä kaasun prosesseista ja termodynamiikan pääsäännöistä sekä näihin aiheisiin liittyvien laskukaavojen soveltamisen osaamista erilaisissa tilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanaan 5 vaaditaan noin 88 % kurssipisteistä = 88 p ja hyväksytysti suoritetut labratyöt (3 kpl)

Arvosanan 5 tasoinen osaaminen tarkoittaa edellisten tasojen osaamisen lisäksi virtauksiin liittyvää laskuosaamista, erityisesti Bernoullin yhtälön soveltamista erilaisissa tilanteissa ja/tai lämpö- ja kylmäkoneiden toimintaperiaatteen ja kiertoprosessien tuntemusta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Mikko Peltonen de Santiago
  • COS Opettaja
Ryhmät
  • PINFOS22H
    Health Technology
  • PINFOS22I
    Data Engineering and AI
  • PINFOS22O
    Software Engineering and Project Management
  • PINFOS22P
    Game and Interactive Technologies
  • PINFOS22S
    Embedded Software and IoT
  • PINFOS22T
    Data Networks and Cybersecurity
  • PENERS23
    Energy and Environmental Engineering, S23

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- laskea erilaisia keski- ja hajontalukuja annetulle tilastolliselle aineistolle
- määrittää regressiosuoran ja korrelaation, sekä ymmärtää niiden merkityksen
- tunnistaa ja piirtää erilaisia tilastollisia diagrammeja
- jatkuvan ja diskreetin todennäköisyysjakaumien peruskäsitteet
- normittaa normaalijakautuneen muuttujan ja laskea siihen liittyviä todennäköisyyksiä
- laskea luottamusvälejä ja ymmärtää virheen merkityksen tilastollisessa matematiikassa
- määrittää p-arvoja keskiarvon z- ja t-testillä
- luoda frekvenssitaulukon ja soveltaa siihen khiin neliö -testiä
- hyödyntää tietotekniikkaa tilastollisen datan käsittelyssä ja analysoinnissa

Sisältö

- keskiluvut, hajontaluvut
- diagrammit ja niiden erot
- regressio, korrelaatio
- todennäköisyyden perusmääritelmät ja -kaavat
- diskreetti todennäköisyysjakauma, binomijakauma, Poisson-jakauma
- jatkuva todennäköisyysjakauma, normaalijakauma, normittaminen
- tilastollinen testaaminen, otantatutkimus, luottamusväli
- keskiarvon z-testi ja t-testi
- frekvenssitaulukko ja khiin neliö -testi

Oppimateriaalit

All course material and links to outside materials are on ITSlearning.

Opetusmenetelmät

Lectures, exercises, homework, guided practice, project work, independent study

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Part-exam 1 will take place on week 44.
Part-exam 2 will take place on week 50.

There will be an opportunity to retake both part-exams in January 2025.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

During the course we will learn statistical and probability skills and knowledge fundamental for an ICT-engineer's profession. Various forms of technology are widely used in all topics and students are encouraged to learn more ways to use technology in solving problems within the course's topics. A lot of learning happens in class with the guidance of the teacher but independent study and homework is important as well.

Sustainable development aspects are considered during the course. Lesson material and homework feature examples about creating an ecologically sustainable and resilient society, and the impact of statistics in promoting sustainable development is discussed.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

If a student wants to pass the course by taking only an exam, this needs to be agreed upon with the teacher.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Contact hours: 28 h (lectures) + 24 h (homework classes) = 52 h
Exams: 4 h
Independent study (homework, exam preparation, extra task etc.): 74 h

Sisällön jaksotus

The course will begin on week 36 and end on week 50.

Topics:
- mean and standard deviation figures
- diagrams and their differences
- regression, correlation
- basic definitions and formulas of probability
- discrete probability distribution, binomial distribution, Poisson distribution
- continuous probability distribution, normal distribution, normalization
- statistical testing, sampling, confidence interval
- z-test and t-test of average
- contingency tables and chi-square test

Viestintäkanava ja lisätietoja

It is possible to do an optional statistical project during the course which will give you an extra 2 credits, i.e. a total of 7 credits. This project will be about a topic of your own choosing (with the help of the teacher) and you are expected to use a wide range of statistical and/or probabilistic methods in it. You are expected to gather, process, present and analyse data and produce a report about it, to be submitted by the end of the course by an agreed upon deadline. It is expected that you devote approximately 30-50 hours of work into this. The report won't affect your course grade but, if it contains the required elements and is of an appropriate depth, you will get the 2 extra credits.

More detailed instructions and requirements as well as a template file can be found on ITS. Email the teacher before you start doing the project so that no two students come up with too similar topics.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The assessment consists of:
- Two part-exams (2x50 p = 100 p). Part-exam 1 is on week 44, part-exam 2 on week 50.
- Homework (84 p)
- Attendance (6 p)
- Extra task (10 p)
Total: 200 p

To pass, the total points obtained must be at least 70, and at least 30 of them must come from the part-exams.

Attendance is taken at the start of each lecture, excluding the first one. At the end of the course, based on the number of attendances, you’ll receive the following number of points:
7: 1 p
8: 2 p
9: 3 p
10: 4 p
11: 5 p
12-13: 6 p

There are 12 topics, each has some homework questions on ITS and a set of homework questions to be submitted. Each topic's homework gives 7 p in total.

The extra task is work up to 10 p and can be completed by the deadline set by the teacher. This task is about learning how to use some technology not covered during classes.

Grade boundaries:
0-69: FAIL
70-93: 1
94-117: 2
118-141: 3
142-165: 4
166-200: 5

Hylätty (0)

Fewer than 70 points
and
fewer than 30 points from the part-exams

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

70-93 points: 1
94-117 points: 2

And at least 30 points obtained from the part-exams

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

118-141 points: 3
142-165 points: 4

And at least 30 points obtained from the part-exams

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

166-200 points: 5

And at least 30 points obtained from the part-exams

Esitietovaatimukset

Insinöörimatematiikan perusteet, Calculus ja Soveltava matematiikka -opintojaksojen sisällöt
TAI
vastaavat tiedot ja taidot