Koulu kohtaamispaikkanaLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA76
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Sisältö
• oppilas- ja opiskelijahuoltotyö
• kouluja ja oppilaitoksia ohjaavat säädökset ja lait
• koulukuraattorin työnkuva peruskoulussa ja toisella asteella
• oppimisen ongelmat ja niissä tukeminen
• koulukiusaaminen ilmiönä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
16.01.2025 - 06.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
56 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Sisältö
• oppilas- ja opiskelijahuoltotyö
• kouluja ja oppilaitoksia ohjaavat säädökset ja lait
• koulukuraattorin työnkuva peruskoulussa ja toisella asteella
• oppimisen ongelmat ja niissä tukeminen
• koulukiusaaminen ilmiönä
Opetusmenetelmät
Opetus (lähi- ja verkko)
Itsenäiset oppimistehtävät
Ryhmätentti kirjallisuuden pohjalta + reflektio ryhmän toiminnasta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
13.2.2025 Tentti 9-12
Uusintatentti 5.3.2025 klo 16-18
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäiset tehtävät 2 op
Luennot 1 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin, viikot 3-15
Lisäksi mahdollisesti NEPSY päivä muuna ajankohtana, tarkentuu myöhemmin.
Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
16.1.2025 Klo 10-15.
10-11.00 Jakson aloitus ja tehtävät sekä ryhmiin jako. (KP)
12.00-15 Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto (KP).
23.1.2025
Klo 10-15.00 Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (KP)
30.1.2025
Klo 10-12.15 Koululainsäädäntö ja moniammatillinen yhteistyö koulussa (KP)
13-15.30 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)
6.2. 2025
Klo 12.30-16 Hevarikoulutus /Johanna Kainulainen (HR) ZOOMISSA
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
13.2.2025 Klo 12.30-16 Ryhmätentti ja reflektio kurssista (HR)
5.3.2025 16-18 Uusintatentti yksilötenttinä (HR)
Itsenäiset tehtävät 2 op
Luento-opetus 1 op
Tentti 2 op
Tenttikirjat:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Muuta opetusmateriaalia:
Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla hyl-K5
Hylätty (0)
•et tiedä koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavia säädöksiä tai oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
•et tunnista lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
•et tunnista sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet pääpiirteittäin
• tunnistat jonkin verran lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat periaatteen tasolla ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat jonkin verran sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita hyvin
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä monipuolisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• tiedät ja osaat soveltaa koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädöksiä sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteita
• tunnistat monipuolisesti ja osaat soveltaa työssä lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat monipuolisesti suunnitella ja ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat hyvin sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 14.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Sisältö
• oppilas- ja opiskelijahuoltotyö
• kouluja ja oppilaitoksia ohjaavat säädökset ja lait
• koulukuraattorin työnkuva peruskoulussa ja toisella asteella
• oppimisen ongelmat ja niissä tukeminen
• koulukiusaaminen ilmiönä
Oppimateriaalit
Tenttikirjat:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Muuta opetusmateriaalia:
Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.:
Opetusmenetelmät
- opetus (lähi- ja verkko)
- itsenäiset oppimistehtävät
- ryhmätentti kirjallisuuden pohjalta + reflektio ryhmän toiminnasta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
13.2.2024 Tentti 9-12
Uusintatentti 5.3.2024 klo 16-18 ICT_B2043
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- opetus (lähi- ja verkko)
- itsenäiset oppimistehtävät
- ryhmätentti kirjallisuuden pohjalta + reflektio ryhmän toiminnasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäiset tehtävät 2op
luento-opetus 1op
tentti 2op
Sisällön jaksotus
Opetuspäivä tiistai, 1. moduuli viikoilla 3-15
Lähiopetus tiistaisin klo 9-15. Lisäksi mahdollisesti NEPSY päivä muuna ajankohtana, tarkentuu myöhemmin.
Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
16.1.2024 klo 9-15.
9-11.30 Jakson aloitus ja tehtävät sekä 10 ryhmään jako. (HR ja KP)
12.30-15 Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto (KP).
23.1 klo 9-15. Hevarikoulutus /Johanna Kainulainen ja Sanna Inkiläinen(HR) ZOOMISSA
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
30.1.2024 klo 10-16.
Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (KP)
6.2.2024 klo 10-12.15. Koululainsäädäntö ja moniammatillinen yhteistyö koulussa (KP)
13-15.30 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)
13.2.2024 9-14 Ryhmätentti ja reflektio kurssista (HR)
5.3.2024 16-18 Uusintatentti yksilötenttinä (KP) ICT_B2043
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 19.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
DKOTYK24Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Sisältö
• oppilas- ja opiskelijahuoltotyö
• kouluja ja oppilaitoksia ohjaavat säädökset ja lait
• koulukuraattorin työnkuva peruskoulussa ja toisella asteella
• oppimisen ongelmat ja niissä tukeminen
• koulukiusaaminen ilmiönä
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
muuta materiaalia:
Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, Markku, Minä ja muut.
Opetusmenetelmät
Reflektoiva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 29.2 klo 16-18, ryhmätentti
Uusintatentti itselle sopivana ajankohtana päivän 3.4.2024 aikana Itslearning oppimisympäristössä. Ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä opintojakson opettajille s-postitse. Toinen uusintatentti opettajien kanssa erikseen sovittuna ajankohtana.
Sisällön jaksotus
Opetuspäivä to 16-18 vkot 3-20 välillä. Zoomissa.
Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
to 18.1.2024 klo 16-18 Jakson aloitus ja tehtävät. (HR)
25.1 klo 16-18 Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto sekä lainsäädäntö (KP).
1.2. klo 16-18 Lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita (KP)
8.2 klo 16-18 Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (HR)
15.2.2024 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)
Viikko 8 on itsenäisen työskentelyn viikko ja valmistautumista tenttiin
29.2 klo 16-18 Ryhmätentti zoomissa (HR)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, Numeerinen arviointi hyl-K5
tehtävät hyv./hyl.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.