Siirry suoraan sisältöön

B2B-markkinointi ja myyntiLaajuus (5 op)

Tunnus: 3011667

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille

Sisältö

Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 05.09.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 20.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Saara Tikkanen
Ryhmät
  • PLIITS22MAR
    PLIITS22MAR

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille

Sisältö

Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen

Oppimateriaalit

Zimmerman, A. (2018). Business to business marketing management: A global perspective (Third edition.). Routledge. (soveltuvin osin) (tämä on kirjareflektiossa käytettävä teos)

Kurvinen, J. & Seppä, M. (2016). B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja: Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin. Kauppakamari. (soveltuvin osin)

Muu materiaali:
- podcastit
- blogit
- ym.

Opetusmenetelmät

- lähiopetus (luennointi, ryhmätyöskentely, parityöskentely)
- itsenäinen teorian opiskelu ja tiedonhaku
- yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät (ryhmätyö ja harjoitustyö sekä niiden esittely)
- harjoitustyö yritystoimeksiantona
- kirjareflektio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisöllinen oppiminen & innovaatiopedagogiikka. Opetuksessa painotetaan ja tuetaan ammattimaista työskentelyotetta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu luennoista ja koko kurssin kestävästä ryhmätyöstä, joka jaotellaan kurssin aikana pienempiin kokonaisuuksiin, ja yritystoimeksiantona tehtävästä pienemmästä harjoitustyöstä.

Kurssin aikana on mahdollista suorittaa arvosanaa nostava, vapaaehtoinen kirjareflektio.

Teoriaa opiskellaan luento-osuuksilla sekä itsenäisesti. Kurssilla harjoitellaan myös ammattimaista työskentelyotetta, esiintymistä ja vertaispalautteen antamista.

Kurssin lopuksi opiskelijat täyttävät oman ryhmänsä työskentelyä koskevan vertaisarvioinnin, jota opettaja voi hyödyntää arvioinneissa (=opettaja voi antaa opiskelijalle matalamman/korkeamman arvosanan, mikäli vertaisarvioinnista käy systemaattisesti ilmi opiskelijan arvosanaa nostavia/madaltavia seikkoja).

Opintojakson laajuus: 5 op = n. 135 h opiskelijan työtä

Kurssilla on 50 % läsnäoloedellytys. Kurssia ei voi läpäistä, mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähemmän kuin 50 %.

Sisällön jaksotus

Ajoitus: 05.09.2023 - 31.10.2023

- B2B-liiketoiminnan pääpiirteet
- Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
- Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
- B2B-asiakkuuksien hallinta ja johtaminen
- B2B-markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITSLearning & sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
- Kirjallinen ryhmäraportti ja siihen liittyvä presentointi 60 % (0-5)
- Harjoitustyö: yritystoimeksianto ja sen presentointi 40 % (0-5)
- Aktiivisuus (läsnäolo% ja aktiivisuus opetus- ja presentaatiotilanteissa)
- Vapaaehtoinen kirjareflektio (voi vaikuttaa arvosanaan nostavasti) (0-5)
- Vertaisarviointi (hyväksytty/puuttuu)

Kurssin aikana voi ansaita aktiivisuuspisteitä seuraavilla tavoilla:
- läsnäolo (väh. 50 %)
- yleinen aktiivisuus luennoilla ja presentaatiokerroilla
- kirjareflektion suorittaminen
- ammattimainen työskentelyote (mm. hyvät tiimityötaidot, huolellinen työtapa, kiinnostunut asenne)

Kurssilla on 50 % läsnäoloedellytys. Kurssia ei voi läpäistä, mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähemmän kuin 50 %.

Hylätty (0)

Mikäli opiskelija osallistuu lähiopetukseen alle 50 %, eikä osallistu ryhmätyöhön tai harjoitustyöhön, eikä palauta vertaisarviointia, opintojakson suoritus on hylätty. Vapaamatkustaminen ryhmätöissä johtaa kurssin hylkäämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija noudattaa ohjeita, mutta ei tuota itsenäisiä ratkaisuja. Ryhmäraportti ja harjoitystyö vastaavat AI:n tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Opiskelija ei osallistu ryhmätyöhön tai harjoitustehtävään tai niiden esittämiseen aktiivisesti, ja hänen ammattimainen työskentelyotteensa on heikko. Ryhmäraportin kielellinen laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat tyydyttävällä tasolla. Arvioinnin kohteena oleva tehtävä/olevat tehtävät on palautettu myöhässä.

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen noin 50-60 %.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii hyvin itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää opiskelussa alan tietotaitoa. Ryhmätyössä ja harjoitustyössä on huomattavan paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin.

Ryhmätyö ja harjoitustyö ovat selkeästi tavoitteellisia ja innovatiivisia. Tietoperusta on perusteltua ja sitä on osattu soveltaa aiheeseen soveltuvasti. Johtopäätökset on osattu esittää loogisesti ja selkeästi, ja palautettavien tuotosten jälki on viimeisteltyä. Ryhmäraportin ja harjoitustyön kieli on hyvää ja opiskelijan antama ammatillinen työskentelyote on hyvä. Opiskelijan esiintymistaidot ovat hyvät tai hän osoittaa aitoa kiinnostusta kehittää esiintymistaitojaan.

Opiskelija on aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä, on suorittanut mahdollisesti kirjareflektion ja on läsnä lähiopetuksessa vähintään 75 %.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija toimii erinomaisesti itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää ja soveltaa opiskelussa alan tietotaitoa. Ryhmäraportissa ja harjoitustyössä on erittäin paljon omaa pohdintaa ja oivalluksia, ja tuotoksissa käytetyt lähteet on osattu tuoda läpinäkyvästi esiin.

Ryhmätyö ja harjoitustyö ovat selkeästi tavoitteellisia, innovativisia ja jo sellaisenaan suoraan hyödynnettävissä tosielämän tarpeisiin. Tietoperustaa on osattu käyttää monipuolisesti ja lähteet on valittu kriittisesti. Tuotosten johtopäätökset on osattu pohjata tietoperustaan, asiat on esitetty loogisesti ja pohdinta sisältää aidosti ryhmän omia näkemyksiä, ja työn jälki on viimeisteltyä. Ryhmätyön esittäminen on inspiroivaa ja innovatiivista, ja esittämisestä huokuu uskallus heittäytyä. Ryhmätyöskentely on hoidettu ammattimaisella työskentelyotteella ja ryhmän omia pelisääntöjä on noudatettu.

Opiskelija on huomattavan aktiivinen opetustilanteissa sekä ryhmätyöskentelyssä, on suorittanut todennäköisesti kirjareflektion ja on läsnä lähiopetuksessa n. 100 %.

Ryhmäraportin kielellinen laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 20.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Ajaya Joshi
  • Otieno Mbare
Ryhmät
  • PLIITS21mar
    PLIITS21mar
  • Vaihtos22Yrmy
    Vaihtos22Yrmy

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille

Sisältö

Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt ja -harjoitukset, luku/youtube-piirit, pajat, ITS-learning materiaalit

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on että tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tietää mitkä ovat BtoB myyntiprosessin vaiheet
- osaa soveltaa vuorovaikutustaitoja BtoB myyntitilanteessa prosessin eri vaiheissa
- tietää millaista on ammattimainen BtoB myynti teoriassa ja voi alkaa harjoitella jo opintojen aikana
- tietää millaisia erilaisia organisaatioita ostajina voi kohdata ja miten näissä tilanteissa tulisi myyntivastaavien reagoida ja kommunikoida
- osaa pitkäaikaisten asiakkassuhteiden rakentamisen vaiheet ja tietää arvonluonnin merkityksen kehitettäessä liikesuhdetta sen eri vaiheissa.
- osaa selittää myyntityön - erityisesti myyntiennusteiden laadinnan - roolin organisaatiossa

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 20.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Saara Tikkanen
Ryhmät
  • PLIITS21mar
    PLIITS21mar

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kartoittaa B2B-asiakkaan tarpeita
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- soveltaa asiakaslähtöistä ajattelua myyntiprosessissa
- luoda yksinkertaisen asiakkuuksien hallintasuunnitelman
- osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitoimenpiteitä eri kohderyhmille

Sisältö

Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
Asiakkuuksien hallintasuunnitelma
Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Jobber, D. & Lancaster, G. (2015). Selling and sales management (Tenth edition.). Pearson. (soveltuvin osin)

Kurvinen, J. & Seppä, M. (2016). B2B-markkinoinnin & myynnin pelikirja: Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin. Kauppakamari. (soveltuvin osin)

Taylor, H. (2018). B2B marketing strategy: Differentiate, develop and deliver lasting customer engagement. Kogan Page.


Muu materiaali:
- podcastit
- tieteelliset artikkelit
- blogit

Opetusmenetelmät

- lähiopetus
- itsenäinen teorian opiskelu ja tiedonhaku
- yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät (ryhmätyö ja sen esittely)
- vertaispalautteen antaminen kirjallisesti oman ryhmän työskentelystä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisöllinen oppiminen (collaborative learning) & innovaatiopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu luennoista ja koko kurssin kestävästä ryhmätyöstä, joka jaotellaan kurssin aikana pienempiin kokonaisuuksiin. Teoriaa opiskellaan luento-osuuksilla sekä itsenäisesti. Kurssilla harjoitellaan myös pitchausta, esiintymistä ja vertaispalautteen antamista.

Opintojakson laajuus: 5 op = n. 135 h

Sisällön jaksotus

Ajoitus: 29.08.2022 - 5.12.2022 (vkot 35—49)

- B2B-liiketoiminnan pääpiirteet
- Yritysasiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
- Asiakaslähtöinen myyntiprosessi
- Asiakkuuksien hallintasuunnitelma (CRM)
- Markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteuttaminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
- Kirjallinen ryhmäraportti 70 %
- Ryhmätyön presentointi 20 %
- Vertaispalaute oman ryhmän työskentelystä 10 %

Opiskelijan läsnäolo (väh. 25 %), aktiivisuus ja tiimityötaidot (voi nostaa tai laskea arvosanaa yhdellä pykälällä).

Raportin palauttaminen viimeisen palautuspäivän jälkeen laskee arvosanaa yhdellä/vrk.

Hylätty (0)

Mikäli opiskelija ei osallistu lainkaan lähiopetukseen, ryhmätyöhön ja sen presentointiin, tai ryhmätyötä ja/tai vertaisarviointia ei palauteta, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija noudattaa ohjeita, mutta ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.

Opiskelija ei osallistu ryhmätyöhön tai sen esittämiseen aktiivisesti, ja hänen tiimityötaitonsa ovat heikot. Ryhmäraportin kielellinen laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat tyydyttävällä tasolla. Opiskelian antama vertaispalaute on suppea.

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vähintään 25 %.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii hyvin itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää opiskelussa alan tietotaitoa.

Ryhmätyö on selkeästi tavoitteellinen ja innovatiivinen. Tietoperusta on perusteltua ja sitä on osattu soveltaa aiheeseen soveltuvasti. Johtopäätökset on osattu esittää loogisesti ja selkeästi. Ryhmäraportin kieli on hyvää ja opiskelijan antama ammatillinen vaikutelma on hyvä. Opiskelijan esiintymistaidot ovat hyvät tai hän osoittaa aitoa kiinnostusta kehittää esiintymistaitojaan. Opiskelija on selkeästi panostanut vertaispalautteeseen.

Opiskelijalla on hyvät tiimityötaidot ja esiintymistaidot tai hän osoittaa aitoa kiinnostusta kehittää tiimityö- ja esiintymistaitojaan.

Opiskelija on aktiivinen opetustilanteissa ja on läsnä vähintään 50 %.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija toimii erinomaisesti itsenäisesti ja ryhmässä ja hän osaa hyödyntää ja soveltaa opiskelussa alan tietotaitoa.

Ryhmätyö on selkeästi tavoitteellinen, innovativinen ja jo sellaisenaan suoraan hyödynnettävissä tosielämän tarpeisiin. Tietoperustaa on osattu käyttää monipuolisesti ja lähteet on valittu kriittisesti. Ryhmätyön johtopäätökset on osattu pohjata tietoperustaan, asiat on esitetty loogisesti ja pohdinta sisältää aidosti ryhmän omia näkemyksiä. Ryhmätyön esittäminen on inspiroivaa ja innovatiivista, ja esittämisestä huokuu uskallus heittäytyä. Ryhmätyöskentelyssä on otettu huomioon ryhmän dynamiikka, ja ryhmäkeskustelu on dialogista ja aktiivista. Vertaispalautteeseen on panostettu huomattavan paljon.

Opiskelija on huomattavan aktiivinen opetustilanteissa ja hän on läsnä lähiopetuksessa n. 100 %.

Ryhmäraportin kielellinen laatu ja opiskelijan osoittama ammatillinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla.