Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön eettiset kysymyksetLaajuus (5 op)

Tunnus: 7081166

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 27.04.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Ilkka Uusitalo
  • Liisa Pirinen
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 4 op (Hyl./Täydennettävä, T1-K5).
Tehtävän palautus 1. palautus 26.5.2023 2. palautus 11.8. ja 3. palautus 27.10.2023.
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op

Sisällön jaksotus

Opetus torstaisin klo 16.00-18.00, vko 17-21
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
27.4. klo 16.00-18.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? sosiaalialan etiikka, eettinen reflektioprosessi , IU
4.5. klo 16.00-18.00 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP
11.5. klo 16.00-18.00 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä,LP
25.5. klo 17.00-19.00 Oppimistehtävän purku, (kahdessa ryhmässä) IU

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op.
1. Palautus .2023 2. Palautus .2023, 3. Palautus .2023.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 17.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Ilkka Uusitalo
  • Liisa Pirinen
Ryhmät
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperusteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän 1. palautus 14.4.2023
Toinen palautuskerta 19.5.2023
ja kolmas palautuskerta 15.9.2023

Sisällön jaksotus

Opetus tiistaisin vko 11-15
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa

14.3.2023 klo 9.00-11.30 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? IU
klo 12.30 -14.00 Reflektioprosessi, LP
21.3. klo 9.00-11.30 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP, 12.30-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa
28.3. klo 9.00-11.30 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä LP, 12.30-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa
4.4. klo 9.00-11.30 Yhteiskuntatason eettisiä ongelmia; Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa, 12.30-14.00 aamupäivän tehtävän purkua /IU
11.4. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku kolmessa ryhmässä IU, LP, KR

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op.
Hyl/Täydennettävä, T1-K5.
1. Palautus 2. Palautus, 3. Palautus .

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

07.11.2022 - 25.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Ilkka Uusitalo
  • Liisa Pirinen
Ryhmät
  • PSOSK21V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K21

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Opetusmenetelmät

Verkkotyöskentely
Webinaarityöskentely
Itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 4 op (Hyl./Täydennettävä, T1-K5).
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
ma 7.11. klo 8.00-10.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? sosiaalialan etiikka, eettinen reflektioprosessi , IU
ma 14.11. klo 8.00-10.00 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP
ma 21.11 klo 8-10 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä,LP
ma 28.11.klo 8.00-10.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU
ma 5.12. klo 8.00-10.00 Oppimistehtävän purku,IU, LP

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op.
1. Palautus 16.12.2022 (2. Palautus 27.1.2023, 3. Palautus 3.3.2023).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 25.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Ilkka Uusitalo
  • Liisa Pirinen
Ryhmät
  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet, :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1 op.
Oppimistehtävä 4 op.

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
ti 8.11.klo 9.00-11.30 Jakson aloitus ja tehtävän ohjeistaminen, Mitä etiikka on? Sosiaalialan etiikasta, IU
klo 12.30-14.00 Eettinen reflektioprosessi, LP
ti 15.11. klo 9.00-14.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU, (klo 9.00-11.30 itsenäistä työskentelyä), lähiopetus klo 12.30-14.00.
ti 22.11. klo 9.00-11.30 Asiakastyö- ja työyhteisötason eettisiä kysymyksiä, (klo 12.30-14.00 itsenäistä työskentelyä) LP

ti 29.11. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku, LP, IU
ti 13.12. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku, LP, IU

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op.
Hyl/Täydennettävä, T1-K5.
1. Palautus 16.12.2022 (2.Palautus 27.1.2023, 3.Palautus 3.3.2023).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

11.12.2021 - 26.04.2022

Ajoitus

26.04.2022 - 05.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Ilkka Uusitalo
  • Anne Merta
Vastuuopettaja

Anne Merta

Ryhmät
  • PSOSS20V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S20

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus

Opetusmenetelmät

Verkkotyöskentely
Webinaarityöskentely
Itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jaksotehtävä 4 op (hyl., T1-K5), 1. palautus 24.5.2022. palautus 19.8.2022 3. palautus 23.9.2022
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti. Toteutus tistaisin klo 16.00-18.00
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
26.4 2022 klo 16.00-18.00 Jakson aloitus, Eettinen reflektioprosessi, IU, AM
3.5. 2022 klo 16.00-18.00 Asiakastyö- ja työyhteisötason eettisiä kysymyksiä, AM
10.5. 2022 klo 16.00-18.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU
17.5.2022 klo 16.00-18.00 Jaksotehtävän purku,, IU, AM
24.5.2022 klo 16.00-18.00 Jaksotehtävän purku, IU, AM

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava jaksotehtävä 4 op.
1. palautus 24.5.2022. palautus 19.8.2022 3. palautus 23.9.2022

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 28.03.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 17.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Ilkka Uusitalo
  • Anne Merta
Vastuuopettaja

Anne Merta

Ryhmät
  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän I palautus 11.4.2022
Oppimistehtävän II palautus 11.5.2022
Oppimistehtävän III palautus 20.8.2022

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Yksilötehtävä
Seminaarityöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1 op
Oppimistehtävä 4 op

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Kaikki opetus toteutuu maanantaisin viikoilla 12-15. Oppimisympäristönä Itslearning

21.3.2022 klo 8.15-11.30Opintojakson aloitus ja tehtävän anto . Eettinen reflektioprosessi. IU, AM 12.30-15-45 Itsemääräämisoikeuteen liittyvät eettiset kysymykset / SU
28.3.2022 klo 8.15-11.30 ( Zoomissa)Yhteiskuntatason eettiset kysymykset /IU ja 12.30-15.45 Eettinen kuormittuminen,työntekijä ja työyhteisötaso /AM
4.4.2022 klo 8-15-16 (Kupittaan kampuksella) Opintojakson oppimistehtävän purku, ryhmät 1-2, IU, AM
11.4.2022 klo 8.15-16 (Kupittaan kampuksella) Opintojakson oppimistehtävän purku, ryhmät 3-4, IU, AM

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä Hylätty- T1-K5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä ja kykenee jossain määrin eettiseen reflektioon. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee hyvin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon kiitettävästi. Opiskelija edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta