MarkkinatutkimusLaajuus (10 op)
Tunnus: 3011662
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.
Sisältö
Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 11.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 03.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.
Sisältö
Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018, Lemminkäisenkatu, Turku.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy ITSlearning ympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Infot, harjoitukset, ryhmätehtävät, pienimuotoinen markkinatutkimus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon liittyy monivalintakoe. Monivalintakoe on opintojakson lopuksi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja harjoitukset yhdistettynä projektimuotoiseen työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä, joka julkaistaan 1.9.2023 oppimisalustalla (ITSlearning)
Markkinatutkimuksen toteutus yhdistettynä harjoituksiin. Opiskelijan tekemän työn laajuus kokonaisuudessaan 5 op, joka vastaa 135 h työmäärää.
Sisällön jaksotus
Markkinatutkimuksen perusmenetelmät.
- Markkinatutkimuksen rooli ja käyttötarkoitukset
-PESTEC ja ennakointi
- Markkinatutkimuksen prosessi
- Markkinatutkimuksen tyypit ja menetelmät (Fokus-ryhmä, haastattelut, kyselyt, netnografia/havainnointi, dokumenttianalyysi)
- Kyselyiden laadinta ja analysointi webropol-työkalulla
- Tavallisimmat markkinatutkimuksen ongelmat ja virhelähteet
Käytännön markkinatutkimuksen toteutus on integroitu edeltäviin vaiheisiin.
Aikataulu:
Opetustunnit ovat keskiviikkoisin työjärjestyksen mukaan. Opetustunteja ei ole viikoilla 41 ja 42. Lisäksi ryhmätapaamiset 2h lukujärjestyksen mukaan. Kontaktitunteja kampuksella on näin ollen 3+2h/vko.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiaktiivisuus, harjoitukset, toimeksianto ja monivalintakoe. Monivalintakoe muodostaa 1/3, harjoitukset ja kurssiaktiivisuus 1/3 ja toimeksianto 1/3 arvostelusta. Kaikki osat tulee olla hyväksyttävästi suoritettuina kurssin läpäisemiseksi. Arvioinnissa huomioidaan tehtyjen tehtävien raportoinnin rakenne, kieliasu ja esitystapa.
Hylätty (0)
Puuttuvia osasuorituksia. Ei kykyä soveltaa kurssin tietosisältöä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kurssin harjoitusten, tentin ja projektin hyväksyttävä perustason suoritus.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kurssin arvoitavien osien perustasoa parempi suoritus. Kyky suunnitella toimintaa ja hyödyntää markkinatutkimuksen käsitteitä ja toimintatapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitettu kyky markkinatutkimuksen menetelmien hallintaan ja hyödyntämiseen.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 17.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jarmo Ahonen
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.
Sisältö
Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018, Lemminkäisenkatu, Turku.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali kerrotaan kurssin kuluessa.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä ovat luennot, harjoitukset ja koe. Lisäksi kurssilla toteutetaan todellinen markkinatutkimus ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta määritellään kurssin kuluessa. Tentillä on 1-2 uusintamahdollisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja harjoitukset yhdistettynä projektimuotoiseen työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Markkinatutkimuksen toteutus ulkopuoliselle taholle yhdistettynä harjoituksiin. Opiskelijan tekemän työn laajuus kokonaisuudessaan 5op.
Sisällön jaksotus
Markkinatutkimuksen perusmenetelmät.
- Markkinatutkimuksen rooli ja käyttötarkoitukset
- Markkinatutkimuksen prosessi
- Markkinatutkimuksen tyypit
- Kyselyiden laadinta ja analysointi
- Tavallisimmat markkinatutkimuksen ongelmat ja virhelähteet
- Tulosten käsittelyn ja analyysin perusteet
- Käytännön markkinatutkimuksen toteutus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiaktiivisuus, harjoitukset, toimeksianto ja tentti. Tentti muodostaa 1/3, harjoitukset ja kurssiaktiivisuus 1/3 ja toimeksianto 1/3 arvostelusta. Kaikki osat tulee olla hyväksyttävästi suoritettuina kurssin läpäisemiseksi. Arvioinnissa huomioidaan tehtyjen tehtävien raportoinnin rakenne, kieliasu ja esitystapa.
Hylätty (0)
Puuttuvia osasuorituksia. Ei kykyä soveltaa kurssin tietosisältöä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kurssin harjoitusten, tentin ja projektin hyväksyttävä perustason suoritus.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kurssin arvoitavien osien perustasoa parempi suoritus. Kyky suunnitella toimintaa ja hyödyntää markkinatutkimuksen käsitteitä ja toimintatapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitettu kyky markkinatutkimuksen menetelmien hallintaan ja hyödyntämiseen.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 11.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.
Sisältö
Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018, Lemminkäisenkatu, Turku.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy ITSlearning ympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Infot, harjoitukset, ryhmätehtävät, pienimuotoinen markkinatutkimus yritykselle/organisaatiolle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon liittyy monivalintakoe. Monivalintakoe on opintojakson lopuksi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja harjoitukset yhdistettynä projektimuotoiseen työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Markkinatutkimuksen toteutus ulkopuoliselle taholle yhdistettynä harjoituksiin. Opiskelijan tekemän työn laajuus kokonaisuudessaan 5op, joka vastaa 135 h työmäärää.
Sisällön jaksotus
Markkinatutkimuksen perusmenetelmät.
- Markkinatutkimuksen rooli ja käyttötarkoitukset
- Markkinatutkimuksen prosessi
- Markkinatutkimuksen tyypit ja menetelmät (Fokus-ryhmä, haastattelut, kyselyt, netnografia/havainnointi, dokumenttianalyysi)
- Kyselyiden laadinta ja analysointi webropol-työkalulla
- Tavallisimmat markkinatutkimuksen ongelmat ja virhelähteet
Käytännön markkinatutkimuksen toteutus on integroitu edeltäviin vaiheisiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiaktiivisuus, harjoitukset, toimeksianto ja monivalintakoe. Monivalintakoe muodostaa 1/3, harjoitukset ja kurssiaktiivisuus 1/3 ja toimeksianto 1/3 arvostelusta. Kaikki osat tulee olla hyväksyttävästi suoritettuina kurssin läpäisemiseksi. Arvioinnissa huomioidaan tehtyjen tehtävien raportoinnin rakenne, kieliasu ja esitystapa.
Hylätty (0)
Puuttuvia osasuorituksia. Ei kykyä soveltaa kurssin tietosisältöä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kurssin harjoitusten, tentin ja projektin hyväksyttävä perustason suoritus.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kurssin arvoitavien osien perustasoa parempi suoritus. Kyky suunnitella toimintaa ja hyödyntää markkinatutkimuksen käsitteitä ja toimintatapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitettu kyky markkinatutkimuksen menetelmien hallintaan ja hyödyntämiseen.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jarmo Ahonen
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.
Sisältö
Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018, Lemminkäisenkatu, Turku.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali kerrotaan kurssin kuluessa.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä ovat luennot, harjoitukset ja koe. Lisäksi kurssilla toteutetaan todellinen markkinatutkimus ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta määritellään kurssin kuluessa. Tentillä on 1-2 uusintamahdollisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja harjoitukset yhdistettynä projektimuotoiseen työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Markkinatutkimuksen toteutus ulkopuoliselle taholle yhdistettynä harjoituksiin. Opiskelijan tekemän työn laajuus kokonaisuudessaan 5op.
Sisällön jaksotus
Markkinatutkimuksen perusmenetelmät.
- Markkinatutkimuksen rooli ja käyttötarkoitukset
- Markkinatutkimuksen prosessi
- Markkinatutkimuksen tyypit
- Kyselyiden laadinta ja analysointi
- Tavallisimmat markkinatutkimuksen ongelmat ja virhelähteet
- Tulosten käsittelyn ja analyysin perusteet
- Käytännön markkinatutkimuksen toteutus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiaktiivisuus, harjoitukset, toimeksianto ja tentti. Tentti muodostaa 1/3, harjoitukset ja kurssiaktiivisuus 1/3 ja toimeksianto 1/3 arvostelusta. Kaikki osat tulee olla hyväksyttävästi suoritettuina kurssin läpäisemiseksi. Arvioinnissa huomioidaan tehtyjen tehtävien raportoinnin rakenne, kieliasu ja esitystapa.
Hylätty (0)
Puuttuvia osasuorituksia. Ei kykyä soveltaa kurssin tietosisältöä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kurssin harjoitusten, tentin ja projektin hyväksyttävä perustason suoritus.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kurssin arvoitavien osien perustasoa parempi suoritus. Kyky suunnitella toimintaa ja hyödyntää markkinatutkimuksen käsitteitä ja toimintatapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitettu kyky markkinatutkimuksen menetelmien hallintaan ja hyödyntämiseen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 28.02.2022
Ajoitus
28.02.2022 - 16.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
PLIITS19MARPLIITS19mar
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinatutkimuksen
- valita soveltuvat tutkimusmenetelmät ja soveltaa niitä
- valita soveltuvat tiedonhankkimistavat
- tulkita hankittua markkinatietoa, analysoida sitä ja tulkita analyysin tuloksia.
Sisältö
Tutkimussuunnitelman tekeminen
Markkinatutkimuksen menetelmät ja tietolähteet
Markkinatiedon tulkinta ja analysointi sekä hyödyntäminen
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2018, Lemminkäisenkatu, Turku.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy ITSlearning ympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Infot, harjoitukset, ryhmätehtävät, pienimuotoinen markkinatutkimus yritykselle/organisaatiolle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon liittyy monivalintakoe. Monivalintakoe on opintojakson lopuksi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja harjoitukset yhdistettynä projektimuotoiseen työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Markkinatutkimuksen toteutus ulkopuoliselle taholle yhdistettynä harjoituksiin. Opiskelijan tekemän työn laajuus kokonaisuudessaan 5op, joka vastaa 135 h työmäärää.
Sisällön jaksotus
Markkinatutkimuksen perusmenetelmät.
- Markkinatutkimuksen rooli ja käyttötarkoitukset
- Markkinatutkimuksen prosessi
- Markkinatutkimuksen tyypit ja menetelmät (Fokus-ryhmä, haastattelut, kyselyt, netnografia/havainnointi, dokumenttianalyysi)
- Kyselyiden laadinta ja analysointi webropol-työkalulla
- Tavallisimmat markkinatutkimuksen ongelmat ja virhelähteet
Käytännön markkinatutkimuksen toteutus on integroitu edeltäviin vaiheisiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiaktiivisuus, harjoitukset, toimeksianto ja monivalintakoe. Monivalintakoe muodostaa 1/3, harjoitukset ja kurssiaktiivisuus 1/3 ja toimeksianto 1/3 arvostelusta. Kaikki osat tulee olla hyväksyttävästi suoritettuina kurssin läpäisemiseksi. Arvioinnissa huomioidaan tehtyjen tehtävien raportoinnin rakenne, kieliasu ja esitystapa.
Hylätty (0)
Puuttuvia osasuorituksia. Ei kykyä soveltaa kurssin tietosisältöä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kurssin harjoitusten, tentin ja projektin hyväksyttävä perustason suoritus.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kurssin arvoitavien osien perustasoa parempi suoritus. Kyky suunnitella toimintaa ja hyödyntää markkinatutkimuksen käsitteitä ja toimintatapoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitettu kyky markkinatutkimuksen menetelmien hallintaan ja hyödyntämiseen.