Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen markkinointiLaajuus (15 op)

Tunnus: KH00BG97

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.

Sisältö

Hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen.

Ilmoittautumisaika

02.08.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Päivi Killström
  • Janne Granfors
Ryhmät
  • PLIITS23BA
    PLIITS23BA

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.

Sisältö

Hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen.

Oppimateriaalit

Kirjavinkkejä:

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen ja oppiminen asiakasprojektien tekemisen kautta. Tietopohjaa kehitetään treenien ja kirjareflektioiden avulla.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus.Opiskelija osallistuu treeneihin ja lukee sovitut kirjat ja materiaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Sisällön jaksotus

Oppimisen tavoitteena on ymmärtää keskeisiä digitaaliseen markkinointiin liittyviä asioita mm. hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen

Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Hylätty (0)

Opintojakson tavoitteet eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
-tunnistaa digitaalisen markkinoinnin keskeisiä asioita
-osana tiimiä suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä
-ymmärtää asiakasprojektin tavoitteet ja on mukana toteuttamassa näitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
-toimia itsenäisesti, aktiivisesti, toimeksiannon mukaisesti hyödyntäen tietotaitoa
-toimia selkeästi, tavoitteellisesti, kehityshakuisesti ja tuloksellisesti
-valita digitaalisen markkinoinnin työkaluja ja soveltaa niitä monipuolisesti
-analysoida digmarkkinoinnin tuloksia erilaisten työkalujen avulla
-kehittää digitaalista markkinointia asiakasta ajatellen
-raportoida ja reflektoida loogisesti ja selkeäst

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
-soveltaa digimarkkinoinnin tietoperustaa asiakasprojekteissa sekä kehittää asiakkaan markkinointia innovatiivisesti
-käyttää eri digimarkkinoinnnin työkaluja monipuolisesti ja laajasti
-analysoida digitaalisen markkinoinnin tuloksia eri työkalujen avulla ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä
-ehdottaa myyntiä lisääviä digimarkkinoinnin toimenpiteitä
-kehittää digitaalista markkinointia asiakasta ajatellen
-reflektoida kriittisesti ja vaihtoehtoja pohtien

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.09.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marita Nummi-Wikström
  • Jenni Tuominen
  • Kaisa Aaltonen
Ryhmät
  • PLIITS22BA
    PLIITS22BA

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.

Sisältö

Hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

04.12.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

03.01.2023 - 30.12.2023

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Maria Välivirta Havia
  • Päivi Killström
  • Leena Lemola
Ryhmät
  • PLIITS21ba
    PLIITS21ba

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.

Sisältö

Hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen.

Oppimateriaalit

Kirjavinkkejä:
Komulainen Minna 2018, Menesty digimarkkinoinnilla
Kananen Jorma, 2018, Digimarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi
Kananen Jorma, 2018, Digitaalinen B2B-markkinointi : miten yritys onnistuu digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median yritysmarkkinoinnissa?

Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyrittäjän-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen ja oppiminen asiakasprojektien tekemisen kautta. Tietopohjaa kehitetään treenien ja kirjareflektioiden avulla.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus.Opiskelija osallistuu treeneihin ja lukee sovitut kirjat ja materiaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Sisällön jaksotus

Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.

Oppimisen tavoitteena on ymmärtää keskeisiä digitaaliseen markkinointiin liittyviä asioita mm. hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Hylätty (0)

Opintojakson tavoitteet eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
-tunnistaa digitaalisen markkinoinnin keskeisiä asioita
-osana tiimiä suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä
-ymmärtää asiakasprojektin tavoitteet ja on mukana toteuttamassa näitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
-toimia itsenäisesti, aktiivisesti, toimeksiannon mukaisesti hyödyntäen tietotaitoa
-toimia selkeästi, tavoitteellisesti, kehityshakuisesti ja tuloksellisesti
-valita digitaalisen markkinoinnin työkaluja ja soveltaa niitä monipuolisesti
-analysoida digmarkkinoinnin tuloksia erilaisten työkalujen avulla
-kehittää digitaalista markkinointia asiakasta ajatellen
-raportoida ja reflektoida loogisesti ja selkeäst

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
-soveltaa digimarkkinoinnin tietoperustaa asiakasprojekteissa sekä kehittää asiakkaan markkinointia innovatiivisesti
-käyttää eri digimarkkinoinnnin työkaluja monipuolisesti ja laajasti
-analysoida digitaalisen markkinoinnin tuloksia eri työkalujen avulla ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä
-ehdottaa myyntiä lisääviä digimarkkinoinnin toimenpiteitä
-kehittää digitaalista markkinointia asiakasta ajatellen
-reflektoida kriittisesti ja vaihtoehtoja pohtien

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 28.10.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 02.01.2023

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marita Nummi-Wikström
  • Arto Manninen
  • Kari Juhala
Ryhmät
  • PLIITS20ba
    PLIITS20ba

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.

Sisältö

Hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen.

Oppimateriaalit

Kirjavinkkejä:
Komulainen Minna 2018, Menesty digimarkkinoinnilla
Kananen Jorma, 2018, Digimarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi
Kananen Jorma, 2018, Digitaalinen B2B-markkinointi : miten yritys onnistuu digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median yritysmarkkinoinnissa?

Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyrittäjän-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Opetusmenetelmät

Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää myös talon ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.

Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Lisäksi:
Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija hyödyntää digitaalisen markkinoinnin prosesseja ja työkaluja projekteissaan. Hän valitsee asiakasprojekteihin sopivia työkaluja ja kanavia (hakukoneoptimointi, hakusanamarkkinointi, some, sisältömarkkinointi, sähköpostimarkkinointi, analytiikka jne.) ja kokeilee niitä löytääkseen toimivia ratkaisuja toimeksiantajalle. Opiskelija arvioi toimenpiteiden tehokkuutta digitaalisen datan analysointimenetelmiä käyttäen.

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus.Opiskelija osallistuu treeneihin ja lukee sovitut kirjat ja materiaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.

Sisällön jaksotus

Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.

Oppimisen tavoitteena on ymmärtää keskeisiä digitaaliseen markkinointiin liittyviä asioita mm. hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Hylätty (0)

Opintojakson tavoitteet eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Opiskelija osaa:
tunnistaa digitaalisen markkinoinnin perussanastoa.
osaa hyödyntää tutkimusta tai tietoperustaa.
osaa hoitaa yksinkertaisia digitaalisen markkinoinnin tehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.

Opiskelija osaa:
toimia itsenäisesti, aktiivisesti, toimeksiannon mukaisesti hyödyntäen tietotaitoa
toimia selkeästi, tavoitteellisesti, kehityshakuisesti ja tuloksellisesti
valita työkaluja ja soveltaa niitä monipuolisesti
analysoida tuloksia erilaisten työkalujen avulla
raportoida ja reflektoida loogisesti ja selkeästi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Opiskelija osaa:
soveltaa tietoperustaa sekä kehittää toimintaa innovatiivisesti.
analysoida työskentelyään ja työskentelyprosessin vaiheita kehityskohteita löytäen.
raportoida ja reflektoida kriittisesti ja vaihtoehtoja pohtien
Työskentely on innovatiivista, aktiivista ja tuloksellista.

Ajoitus

02.08.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • MyAkatemia
    MyyntiAkatemia

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.

Sisältö

Hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen.

Oppimateriaalit

Komulainen Minna 2018, Menesty digimarkkinoinnilla
Kananen Jorma, 2018, Digimarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi
Kananen Jorma, 2018, Digitaalinen B2B-markkinointi : miten yritys onnistuu digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median yritysmarkkinoinnissa?

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen ja oppiminen asiakasprojektien tekemisen kautta. Teoriakehystä kehitetään treenien ja kirjareflektioiden avulla. Portfoliotyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan MyyntiAkatemiassa. MyyntiAkatemiassa käytetään portfoliotyöskentelyä, johon kuuluvat treenit, projektit, tiedonhankintaa ja teoriaa sekä oppimissopimus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tekee yritysten ja organisaatioiden projektitoimeksiantoja ja hän näyttää osaamistaan portfolion muodossa. Hän pitää tuntikirjaa työtunneistaan. Opintopisteet annetaan ja arviointi tehdään tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella. 5-15 op.

Sisällön jaksotus

Oppimisen tavoitteena on ymmärtää keskeisiä digitaaliseen markkinointiin liittyviä asioita mm. hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen.
Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja myyntiin. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Hän valitsee asiakasprojekteihin sopivia työkaluja ja kanavia ja kokeilee niitä löytääkseen toimivia ratkaisuja toimeksiantajalle. Opiskelija arvioi toimenpiteiden tehokkuutta digitaalisen datan analysointimenetelmiä käyttäen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarkoitettu MyyntiAkatemian opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajilta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.).

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
-tunnistaa digitaalisen markkinoinnin keskeisiä asioita
-osana tiimiä suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä
-ymmärtää asiakasprojektin tavoitteet ja on mukana toteuttamassa näitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
-toimia itsenäisesti, aktiivisesti, toimeksiannon mukaisesti hyödyntäen tietotaitoa
-toimia selkeästi, tavoitteellisesti, kehityshakuisesti ja tuloksellisesti
-valita digitaalisen markkinoinnin työkaluja ja soveltaa niitä monipuolisesti
-analysoida digmarkkinoinnin tuloksia erilaisten työkalujen avulla
-kehittää digitaalista markkinointia asiakasta ajatellen
-raportoida ja reflektoida loogisesti ja selkeäst

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
-soveltaa digimarkkinoinnin tietoperustaa asiakasprojekteissa sekä kehittää asiakkaan markkinointia innovatiivisesti
-käyttää eri digimarkkinoinnnin työkaluja monipuolisesti ja laajasti
-analysoida digitaalisen markkinoinnin tuloksia eri työkalujen avulla ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä
-ehdottaa myyntiä lisääviä digimarkkinoinnin toimenpiteitä
-kehittää digitaalista markkinointia asiakasta ajatellen
-reflektoida kriittisesti ja vaihtoehtoja pohtien

Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 30.05.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Kai Schleutker
  • Maria Välivirta Havia
  • Päivi Killström
Ryhmät
  • PLIITS19BA
    PLIITS19BA

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.

Sisältö

Hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen.

Oppimateriaalit

Kirjavinkkejä:
Komulainen Minna 2018, Menesty digimarkkinoinnilla
Kananen Jorma, 2018, Digimarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi
Kananen Jorma, 2018, Digitaalinen B2B-markkinointi : miten yritys onnistuu digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median yritysmarkkinoinnissa?

Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyrittäjän-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Opetusmenetelmät

Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää myös talon ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.

Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Lisäksi:
Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija hyödyntää digitaalisen markkinoinnin prosesseja ja työkaluja projekteissaan. Hän valitsee asiakasprojekteihin sopivia työkaluja ja kanavia (hakukoneoptimointi, hakusanamarkkinointi, some, sisältömarkkinointi, sähköpostimarkkinointi, analytiikka jne.) ja kokeilee niitä löytääkseen toimivia ratkaisuja toimeksiantajalle. Opiskelija arvioi toimenpiteiden tehokkuutta digitaalisen datan analysointimenetelmiä käyttäen.

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus.Opiskelija osallistuu treeneihin ja lukee sovitut kirjat ja materiaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.

Sisällön jaksotus

Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.

Oppimisen tavoitteena on ymmärtää keskeisiä digitaaliseen markkinointiin liittyviä asioita mm. hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Hylätty (0)

Opintojakson tavoitteet eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Opiskelija osaa:
tunnistaa digitaalisen markkinoinnin perussanastoa.
osaa hyödyntää tutkimusta tai tietoperustaa.
osaa hoitaa yksinkertaisia digitaalisen markkinoinnin tehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.

Opiskelija osaa:
toimia itsenäisesti, aktiivisesti, toimeksiannon mukaisesti hyödyntäen tietotaitoa
toimia selkeästi, tavoitteellisesti, kehityshakuisesti ja tuloksellisesti
valita työkaluja ja soveltaa niitä monipuolisesti
analysoida tuloksia erilaisten työkalujen avulla
raportoida ja reflektoida loogisesti ja selkeästi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Opiskelija osaa:
soveltaa tietoperustaa sekä kehittää toimintaa innovatiivisesti.
analysoida työskentelyään ja työskentelyprosessin vaiheita kehityskohteita löytäen.
raportoida ja reflektoida kriittisesti ja vaihtoehtoja pohtien
Työskentely on innovatiivista, aktiivista ja tuloksellista.