Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskeskeinen tuotekehitysLaajuus (5 op)

Tunnus: 3011664

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.

Sisältö

- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 09.02.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Sanna Merisalo
Ryhmät
  • PLIITS21mar
    PLIITS21mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.

Sisältö

- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen

Oppimateriaalit

- Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.992997637205970
- Lukupiirien materiaalit
- Opettajan jakamat materiaalit
- Itsenäinen tiedonhaku.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin lopussa Itslearningissä tehtävä monivalintatentti. Tentti on auki viikon ajan ja sen tekemisessä voi hyödyntää kurssimateriaaleja.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Luennot, lukupiirit ja työpajat
- Opiskelu- ja opetusmateriaalit
- Oppimistehtävät ja esitykset
- Työpajojen harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h:
- kirjallisuuteen perehtyminen ja lukupiirit
- luennot
- ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit
- yksilötehtävän laatiminen (essee)
- esitykset
- monivalintatentti

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy asiakaskeskeisten kehittämismenetelmien perusteisiin.

Opiskelijat suunnittelevat ryhmätyönä innovatiivisia ratkaisuja arkipäivän ongelmiin. Opiskelijat esittelevät ratkaisunsa ja saavat palautetta (vertaispalaute, opettajan palaute).

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tuntee ja osaa käyttää erilaisia asiakaslähtöisiä työkaluja uuden palvelun/tuotteen kehittämisessä
- osaa laatia projektisuunnitelman
- osaa suunnitella esittelymateriaalia
- osaa laatia myyvän esityksen
- osaa toimia ryhmän jäsenenä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävistä, niihin liittyvästä vertaisarvioinnista sekä aktiivisesta osallistumisesta yhteisissä tapaamisissa.

Kaikki tehtävät on oltava tehtynä, jotta kurssista voi päästä läpi.

Tehtävien palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.

Projektisuunnitelman 1. vaihe 20%
Projektisuunnitelman 2. vaihe 30%
Yksilötehtävä 20%
Monivalintatentti 10%
Aktiivinen osallistuminen 20%

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen.
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden ja kehittämisen roolin liiketoiminnassa
- tunnistaa kehittämisprosessin vaiheet
- omaa palvelujen ja tuotteiden kehittämisen perustaidot
- osaa laatia uudesta palvelusta/tuotteesta ymmärrettävän esitysmateriaalin.

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa, mutta ei osallistu tunneilla käytävään keskusteluun.
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen.

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on aktiivinen rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan. Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen vaikuttavasti
- toimii ryhmässä aktiivisessa roolissa.

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on vahva rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Opiskelija osaa soveltaa oppimateriaalia käytännön työhön.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 24.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Sanna Merisalo
Ryhmät
  • PLIITS21mar
    PLIITS21mar
  • MODEntrepreneurshipAndSales2
    Entrepreneurship and Sales - Module 2
  • Vaihtos22Yrmy
    Vaihtos22Yrmy

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.

Sisältö

- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen

Oppimateriaalit

- Stickdorn, M. (2018) This is service design doing : applying service design in the real world : a practitioner's handbook . Sähköinen kirja löytyy Turun AMK:n kirjastosta:
https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995629406605970
- Lukupiirien materiaalit
- Opettajan jakamat materiaalit
- Itsenäinen tiedonhaku.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin lopussa Itslearningissä tehtävä monivalintatentti. Tentti on auki viikon ajan ja sen tekemisessä voi hyödyntää kurssimateriaaleja.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Luennot, lukupiirit ja työpajat
- Opiskelu- ja opetusmateriaalit
- Oppimistehtävät ja esitykset
- Työpajojen harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h:
- kirjallisuuteen perehtyminen ja lukupiirit
- luennot
- ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit
- yksilötehtävän laatiminen (essee)
- esitykset
- monivalintatentti

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy asiakaskeskeisten kehittämismenetelmien perusteisiin.

Opiskelijat suunnittelevat ryhmätyönä innovatiivisia ratkaisuja arkipäivän ongelmiin. Opiskelijat esittelevät ratkaisunsa ja saavat palautetta (vertaispalaute, opettajan palaute).

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tuntee ja osaa käyttää erilaisia asiakaslähtöisiä työkaluja uuden palvelun/tuotteen kehittämisessä
- osaa laatia projektisuunnitelman
- osaa suunnitella esittelymateriaalia
- osaa laatia myyvän esityksen
- osaa toimia ryhmän jäsenenä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävistä, niihin liittyvästä vertaisarvioinnista sekä aktiivisesta osallistumisesta yhteisissä tapaamisissa.

Kaikki tehtävät on oltava tehtynä, jotta kurssista voi päästä läpi.

Tehtävien palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.

Projektisuunnitelman 1. vaihe 20%
Projektisuunnitelman 2. vaihe 30%
Yksilötehtävä 20%
Monivalintatentti 10%
Aktiivinen osallistuminen 20%

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen.
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden ja kehittämisen roolin liiketoiminnassa
- tunnistaa kehittämisprosessin vaiheet
- omaa palvelujen ja tuotteiden kehittämisen perustaidot
- osaa laatia uudesta palvelusta/tuotteesta ymmärrettävän esitysmateriaalin.

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa, mutta ei osallistu tunneilla käytävään keskusteluun.
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen.

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on aktiivinen rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan. Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen vaikuttavasti
- toimii ryhmässä aktiivisessa roolissa.

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on vahva rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Opiskelija osaa soveltaa oppimateriaalia käytännön työhön.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 14.03.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 10.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anne-Marie Jünger
  • Sanna Merisalo
Ryhmät
  • PLIITS20mar
    PLIITS20mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.

Sisältö

- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen

Oppimateriaalit

Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu.
Lukupiirien materiaalit.
Opettajan jakama materiaali.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Monivalintatentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-Luennot. lukupiirit ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h:
- kirjallisuuteen perehtyminen ja lukupiirit
- luennot
- ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit
- esitykset

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy tuotekehitysmenetelmien perusteisiin. Opiskelijat suunnittelevat ryhmätyönä innovatiivisia ratkaisuja arkipäivän ongelmiin. Opiskelijat esittelevät ratkaisunsa ja saavat palautetta (vertaispalaute, opettajan palaute).

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella uuden tuotteen/palvelun tuotekehitysmenetelmiä tai palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen
- osaa laatia projektisuunnitelman ja -raportin
- osaa suunnitella esittelymateriaalia
- osaa laatia myyvän esityksen
- osaa toimia ryhmän jäsenenä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävistä, niihin liittyvästä vertaisarvioinnista sekä aktiivisesta osallistumisesta yhteisissä tapaamisissa. Läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vähintään 50%, jotta kurssista voi päästä läpi. Tehtävien palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.

Projektisuunnitelma 20%
Projektiraportti 20%
Projektin esitykset ja esitysmateriaali 10%
Yksilötehtävä 15%
Monivalintatentti 10%
Aktiivinen osallistuminen 25%

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Osallistunut alle 50% yhteisiin tapaamisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin liiketoiminnassa
- tunnistaa tuotekehitysprosessin vaiheet (projektisuunnitelma)
- omaa tuotekehityksen perustaidot (projektiraportti)
- osaa laatia uudesta tuotteesta ymmärrettävän esitysmateriaalin

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa, mutta ei osallistu tunneilla käytävään keskusteluun.
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa tuotekehitysmenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta tuotetta/palvelua suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden tuotteen/palvelun

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu tunneilla käytävään keskusteluun. Aktiivinen rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan. Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa tuotekehitysmenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta tuotetta/palvelua suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden tuotteen/palvelun vaikuttavasti
- toimii ryhmässä aktiivisessa roolissa

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on vahva rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Opiskelija osaa soveltaa oppimateriaalia käytännön esimerkkeihin.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 27.01.2022

Ajoitus

20.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

14 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Telle Tuominen
Ryhmät
  • Vaihtos21Yrmy
    Vaihtos21Yrmy
  • MODEntrepreneurshipAndSales2
    Entrepreneurship and Sales - Module 2
  • PLIITS20MWL
    PLIITS20MWL

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.

Sisältö

- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen

Arviointiasteikko

H-5