Asiakaskeskeinen tuotekehitysLaajuus (5 op)
Tunnus: 3011664
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.
Sisältö
- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 09.02.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sanna Merisalo
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.
Sisältö
- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen
Oppimateriaalit
- Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.992997637205970
- Lukupiirien materiaalit
- Opettajan jakamat materiaalit
- Itsenäinen tiedonhaku.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopussa Itslearningissä tehtävä monivalintatentti. Tentti on auki viikon ajan ja sen tekemisessä voi hyödyntää kurssimateriaaleja.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- Luennot, lukupiirit ja työpajat
- Opiskelu- ja opetusmateriaalit
- Oppimistehtävät ja esitykset
- Työpajojen harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h:
- kirjallisuuteen perehtyminen ja lukupiirit
- luennot
- ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit
- yksilötehtävän laatiminen (essee)
- esitykset
- monivalintatentti
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy asiakaskeskeisten kehittämismenetelmien perusteisiin.
Opiskelijat suunnittelevat ryhmätyönä innovatiivisia ratkaisuja arkipäivän ongelmiin. Opiskelijat esittelevät ratkaisunsa ja saavat palautetta (vertaispalaute, opettajan palaute).
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tuntee ja osaa käyttää erilaisia asiakaslähtöisiä työkaluja uuden palvelun/tuotteen kehittämisessä
- osaa laatia projektisuunnitelman
- osaa suunnitella esittelymateriaalia
- osaa laatia myyvän esityksen
- osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisarvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävistä, niihin liittyvästä vertaisarvioinnista sekä aktiivisesta osallistumisesta yhteisissä tapaamisissa.
Kaikki tehtävät on oltava tehtynä, jotta kurssista voi päästä läpi.
Tehtävien palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.
Projektisuunnitelman 1. vaihe 20%
Projektisuunnitelman 2. vaihe 30%
Yksilötehtävä 20%
Monivalintatentti 10%
Aktiivinen osallistuminen 20%
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen.
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden ja kehittämisen roolin liiketoiminnassa
- tunnistaa kehittämisprosessin vaiheet
- omaa palvelujen ja tuotteiden kehittämisen perustaidot
- osaa laatia uudesta palvelusta/tuotteesta ymmärrettävän esitysmateriaalin.
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa, mutta ei osallistu tunneilla käytävään keskusteluun.
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen.
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on aktiivinen rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan. Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen vaikuttavasti
- toimii ryhmässä aktiivisessa roolissa.
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on vahva rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Opiskelija osaa soveltaa oppimateriaalia käytännön työhön.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 24.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sanna Merisalo
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
-
MODEntrepreneurshipAndSales2Entrepreneurship and Sales - Module 2
-
Vaihtos22YrmyVaihtos22Yrmy
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.
Sisältö
- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen
Oppimateriaalit
- Stickdorn, M. (2018) This is service design doing : applying service design in the real world : a practitioner's handbook . Sähköinen kirja löytyy Turun AMK:n kirjastosta:
https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995629406605970
- Lukupiirien materiaalit
- Opettajan jakamat materiaalit
- Itsenäinen tiedonhaku.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopussa Itslearningissä tehtävä monivalintatentti. Tentti on auki viikon ajan ja sen tekemisessä voi hyödyntää kurssimateriaaleja.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- Luennot, lukupiirit ja työpajat
- Opiskelu- ja opetusmateriaalit
- Oppimistehtävät ja esitykset
- Työpajojen harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h:
- kirjallisuuteen perehtyminen ja lukupiirit
- luennot
- ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit
- yksilötehtävän laatiminen (essee)
- esitykset
- monivalintatentti
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy asiakaskeskeisten kehittämismenetelmien perusteisiin.
Opiskelijat suunnittelevat ryhmätyönä innovatiivisia ratkaisuja arkipäivän ongelmiin. Opiskelijat esittelevät ratkaisunsa ja saavat palautetta (vertaispalaute, opettajan palaute).
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tuntee ja osaa käyttää erilaisia asiakaslähtöisiä työkaluja uuden palvelun/tuotteen kehittämisessä
- osaa laatia projektisuunnitelman
- osaa suunnitella esittelymateriaalia
- osaa laatia myyvän esityksen
- osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisarvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävistä, niihin liittyvästä vertaisarvioinnista sekä aktiivisesta osallistumisesta yhteisissä tapaamisissa.
Kaikki tehtävät on oltava tehtynä, jotta kurssista voi päästä läpi.
Tehtävien palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.
Projektisuunnitelman 1. vaihe 20%
Projektisuunnitelman 2. vaihe 30%
Yksilötehtävä 20%
Monivalintatentti 10%
Aktiivinen osallistuminen 20%
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen.
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden ja kehittämisen roolin liiketoiminnassa
- tunnistaa kehittämisprosessin vaiheet
- omaa palvelujen ja tuotteiden kehittämisen perustaidot
- osaa laatia uudesta palvelusta/tuotteesta ymmärrettävän esitysmateriaalin.
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa, mutta ei osallistu tunneilla käytävään keskusteluun.
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen.
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on aktiivinen rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan. Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen vaikuttavasti
- toimii ryhmässä aktiivisessa roolissa.
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on vahva rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Opiskelija osaa soveltaa oppimateriaalia käytännön työhön.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 14.03.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 10.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anne-Marie Jünger
- Sanna Merisalo
Ryhmät
-
PLIITS20marPLIITS20mar
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.
Sisältö
- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu.
Lukupiirien materiaalit.
Opettajan jakama materiaali.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Monivalintatentti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
-Luennot. lukupiirit ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h:
- kirjallisuuteen perehtyminen ja lukupiirit
- luennot
- ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit
- esitykset
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy tuotekehitysmenetelmien perusteisiin. Opiskelijat suunnittelevat ryhmätyönä innovatiivisia ratkaisuja arkipäivän ongelmiin. Opiskelijat esittelevät ratkaisunsa ja saavat palautetta (vertaispalaute, opettajan palaute).
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella uuden tuotteen/palvelun tuotekehitysmenetelmiä tai palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen
- osaa laatia projektisuunnitelman ja -raportin
- osaa suunnitella esittelymateriaalia
- osaa laatia myyvän esityksen
- osaa toimia ryhmän jäsenenä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisarvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävistä, niihin liittyvästä vertaisarvioinnista sekä aktiivisesta osallistumisesta yhteisissä tapaamisissa. Läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vähintään 50%, jotta kurssista voi päästä läpi. Tehtävien palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.
Projektisuunnitelma 20%
Projektiraportti 20%
Projektin esitykset ja esitysmateriaali 10%
Yksilötehtävä 15%
Monivalintatentti 10%
Aktiivinen osallistuminen 25%
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Osallistunut alle 50% yhteisiin tapaamisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin liiketoiminnassa
- tunnistaa tuotekehitysprosessin vaiheet (projektisuunnitelma)
- omaa tuotekehityksen perustaidot (projektiraportti)
- osaa laatia uudesta tuotteesta ymmärrettävän esitysmateriaalin
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa, mutta ei osallistu tunneilla käytävään keskusteluun.
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa tuotekehitysmenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta tuotetta/palvelua suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden tuotteen/palvelun
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu tunneilla käytävään keskusteluun. Aktiivinen rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan. Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa tuotekehitysmenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta tuotetta/palvelua suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden tuotteen/palvelun vaikuttavasti
- toimii ryhmässä aktiivisessa roolissa
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on vahva rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Opiskelija osaa soveltaa oppimateriaalia käytännön esimerkkeihin.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 27.01.2022
Ajoitus
20.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
14 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
Vaihtos21YrmyVaihtos21Yrmy
-
MODEntrepreneurshipAndSales2Entrepreneurship and Sales - Module 2
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.
Sisältö
- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen
Arviointiasteikko
H-5