Lean-ajattelu ja laatujohtaminenLaajuus (3 op)
Tunnus: KH00CR77
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat
Sisältö
• Laadun merkitys yritystoiminnassa
• LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
• LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. 5S-menetelmä, Hukka-analyysi (7 eri hävikkiä) menetelmä, 5 x miksi-analyysi, Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), JIT (imuohjaus / kanban / visuaalinen ohjaus), jatkuva parantaminen (Kaizen), Tilastollinen laadunohjaus (SPC).
• kuinka LEANia sovelletaan eri toimialoilla?
• toiminnan laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001
• yrityksen jatkuva kehittämisen menetelmä
• riskiarviointi sekä ennaltaehkäisevä laadunhallinta
• auditointi
• toimitusketjun turvallisuus
Ilmoittautumisaika
03.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 21.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Logistiikka, palvelut ja tuotantotalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
- Annamari Heikkilä
Ryhmät
-
PLILOS24APLILOS24A
-
PLILOS24BPLILOS24B
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat
Sisältö
• Laadun merkitys yritystoiminnassa
• LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
• LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. 5S-menetelmä, Hukka-analyysi (7 eri hävikkiä) menetelmä, 5 x miksi-analyysi, Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), JIT (imuohjaus / kanban / visuaalinen ohjaus), jatkuva parantaminen (Kaizen), Tilastollinen laadunohjaus (SPC).
• kuinka LEANia sovelletaan eri toimialoilla?
• toiminnan laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001
• yrityksen jatkuva kehittämisen menetelmä
• riskiarviointi sekä ennaltaehkäisevä laadunhallinta
• auditointi
• toimitusketjun turvallisuus
Arviointiasteikko
H-5