Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessitLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BY73
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• luokitella kansallisesti ja alueellisesti merkittäviä matkailun ja vapaa-ajan palveluiden toimijoita
• kuvata majoituspalveluiden keskeiset prosessit
• tunnistaa laadukkaat ja turvalliset ruoka- ja ravintolapalvelut sekä osaa hahmottaa niiden merkityksen osana palvelukokonaisuutta
• Analysoida matkailijoiden liikkumistarpeita sekä yrityksen ja matkailukohteen saavutettavuutta
Sisältö
• Palvelutuotteena majoitus, sen keskeiset prosessit ja turvallisuus
• Ruoka- ja ravintolapalveluiden konsepteja sekä turvallisuus
• Liikennepalvelut, liikenneinformaatio, matkaketjut sekä liikennepalveluiden turvallisuus
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 09.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PLMWES23PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• luokitella kansallisesti ja alueellisesti merkittäviä matkailun ja vapaa-ajan palveluiden toimijoita
• kuvata majoituspalveluiden keskeiset prosessit
• tunnistaa laadukkaat ja turvalliset ruoka- ja ravintolapalvelut sekä osaa hahmottaa niiden merkityksen osana palvelukokonaisuutta
• Analysoida matkailijoiden liikkumistarpeita sekä yrityksen ja matkailukohteen saavutettavuutta
Sisältö
• Palvelutuotteena majoitus, sen keskeiset prosessit ja turvallisuus
• Ruoka- ja ravintolapalveluiden konsepteja sekä turvallisuus
• Liikennepalvelut, liikenneinformaatio, matkaketjut sekä liikennepalveluiden turvallisuus
Oppimateriaalit
Itslearningiin tulevat avainluento- yms. oppimateriaalit.
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana Turun AMK:n innovaatiopedagogiikka (https://www.turkuamk.fi/fi/turun-amk/tutu/innovaatiopedagogiikka/) ja siihen liittyen monimuotoiset itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmät, jotka edistävät tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista sekä tiedon jakamista ja rakentamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turun ammattikorkeakoulun kehittämä innovaatiopedagogiikka vastaa ajan muutospaineisiin ja kehittää opetusotetta niiden lähtökohdista. Se perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Innovaatiopedagogiikka noudattaa laatusykliä ja eurooppalaista koulutusten laatuprosessia ja -kriteeristöä. Lue lisää: https://innopeda.turkuamk.fi/innovation-pedagogy/.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jonkin osion ahotointi edellyttää vähintään puolen vuoden työkokemusta kyseisellä palvelusektorilla viimeisen viiden vuoden aikana sekä opettajan kanssa sovittavan näytön tekoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa keskimäärin n. 135 opiskelijan työtä.
Lukujärjestykseen merkitty 39 h lähiopetusta, joten itsenäistä työtä on n. 95 h.
OSAAMISNÄYTTÖ on opintojakson aikana opiskelijan täydentämä kirjallinen tuotos, joka koostuu kolmesta osiosta:
- majoituspalveluiden osiossa opitusta
- ruokapalveluiden osiossa opitusta
- liikkumispalveluiden osiossa opitusta
Lisäksi erikseen palautettavat tehtävät:
- kyselylomake
- havainnointitehtävä liittyen yritysvierailuun
Sisällön jaksotus
Lähiopetuskerrat lukujärjestyksen mukaisesti
Majoituspalveluiden osuus (8.1., 15.1., 22.1., 2.2. ja 5.2.)
- Toteutussuunnitelman esittely ja itslearning
- Majoituspalveluiden liikeideat/konseptit
- Asiakaspolku, standardi palveluprosessi
- Keskeiset tunnusluvut ja revenue management
- Turvallisuus ja vastuullinen liiketoiminta
Ruoka-/ravintolapalveluiden osuus (12.2., 4.3., 11.3., 18.3., 25.3.)
- Ravitsemus, erityisruokavaliot
- Ravintolakonseptit ja asiakaskokemus
- Ravintolapalvelun prosessit
Liikkumispalveluiden osuus (8.4., 15.4., 22.4.):
- Keskeiset käsitteet liittyen saavutettavuuteen, liikennepalvelusektorit, kehittämislinjaukset
- Varsinais-Suomen liikkenne- ja liikkumispalvelut, niiden erityispiirteet, matkailureitit, paketointi, myyntikanavat
- Liikkumisen tulevaisuusnäkymiä, vastuullisuus- ja turvallisuusnäkökulmia
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning, tarvittaessa ryhmäsähköpostit.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen osaamisnäyttö
- majoituspalveluiden osiossa opitusta (arvioijana Susanna Saari)
- ruokapalveluiden osiossa opitusta (arvioijana Annika Karppelin
- liikkumispalveluiden osiossa opitusta (arvioijana Telle Tuominen)
Osaamisnäytön osiot arvioidaan asteikolla 0 - 5
Osioiden palautusajankohdat ilmoitetaan tehtäväohjeistuksessa. Myöhässä palauttaminen pudottaa arvosanaa yhdellä numerolla.
Lisäksi erikseen palautettavat tehtävät:
- kyselylomake (Annika Karppelin)
Kokonaisarvosana asteikolla 0 - 5, siten, että majoituspalveluiden osuus 40 %, ruokapalveluiden osuus 40 % ja liikkumispalveluiden osuus 20 % kokonaisarvosanasta.
Hylätty (0)
Hylätty:
Osaamisnäyttötehtävä on palauttamatta tai se on erittäin pinnallinen tai niukka. Tuotoksessa on vähäisesti tai ei lainkaan yhteyttä oppimateriaaleihin tai kontaktiopetuskertojen aiheisiin. Tuotos ei juurikaan sisällä opiskelijan oman tiedonhaun tulosten tai kokemusten esittelyä. Myös tuotoksen puutteellinen rakenne ja oikeakielisyyden heikko taso voivat olla hylkäämisen syy.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Tyydyttävä
Osaamisnäyttötuotoksen sisällön yhteys opintojakson osaamistavoitteisiin on heikohko eli tuotos kattaa vain joitakin opintojakson osaamistavoitteista ja teemoista. Oppimateriaalien tai kontaktiopetuskertojen sisältöjä referoidaan hajanaisesti, mutta teemoihin ei ole juurikaan yhdistetty omaa pohdintaa tai itse löydettyä tietoa ja esimerkkejä. Tuotoksen rakenteessa ei ole huomioitu ohjeistusta ja/tai rakenne on epäjohdonmukainen ja/tai tekstin oikeakielisyys on niin heikkoa, että ymmärrettävyys kärsii.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Osaamisnäyttötuotos on suurelta osin tehtävänannon ohjeistuksen mukainen ja se kattaa pitkälti opintojakson keskeiset osaamistavoitteet ja teemat. Tuotoksessa yhdistetään oppimateriaalien ja konktaktiopetuskertojen näkökulmia omiin havaintoihin sekä joihinkin omiin elinkeinoesimerkkeihin ja lisätietoihin. Tuotos kuvaa hyvin ammatillisen osaamisen karttumista. Sen luettavuus on pääosin hyvä, mutta se sisältää jonkin verran oikeakielisyys-, lähdeviite-, lähdeluettelo- ym. virheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Kiitettävä
Tuotos kattaa sisällöltään erinomaisesti opintojakson keskeiset osaamistavoitteet ja teemat. Se havainnollistaisi hyvin opiskelijan oppimaa esimerkiksi työelämäedustajalle kertoen sekä ammatillisesta osaamisesta että opiskelijan motivaatiosta, luovuudesta sekä kyvystä kriittisesti ja suunnitelmallisesti paneutua tehtäviin. Tuotoksen tekstiosa on viimeistelty, monipuolinen, loogisesti aiheesta toiseen etenevä kokonaisuus, jossa yhdistyvät oppimateriaalien ja lähikertojen käsitteet ja tietoperusta opiskelijan itse löytämiin osuviin lisätietoihin ja esimerkkeihin. Tuotoksen rakenne on kiitettävällä tasolla, samoin oikeakielisyys sekä lähdetietojen ilmoittaminen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 50
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PMMWES22Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• luokitella kansallisesti ja alueellisesti merkittäviä matkailun ja vapaa-ajan palveluiden toimijoita
• kuvata majoituspalveluiden keskeiset prosessit
• tunnistaa laadukkaat ja turvalliset ruoka- ja ravintolapalvelut sekä osaa hahmottaa niiden merkityksen osana palvelukokonaisuutta
• Analysoida matkailijoiden liikkumistarpeita sekä yrityksen ja matkailukohteen saavutettavuutta
Sisältö
• Palvelutuotteena majoitus, sen keskeiset prosessit ja turvallisuus
• Ruoka- ja ravintolapalveluiden konsepteja sekä turvallisuus
• Liikennepalvelut, liikenneinformaatio, matkaketjut sekä liikennepalveluiden turvallisuus
Oppimateriaalit
Wood, R. C. 2015. Hospitality management: A brief introduction. (Luvut 3, 4 ja 5. Kirja löytyy ekirjana Finnasta)
Vastuullisen matkailun portaat -hankkeen materiaali
Itsiin vietävät luento- yms. oppimateriaalit.
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana on Innopeda (ks. alla) ja siihen liittyen monimuotoiset itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmät, jotka edistävät tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista sekä tiedon jakamista ja rakentamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turun ammattikorkeakoulun pedagogista lähestymistapaa kutsutaan innovaatiopedagogiikaksi tai lyhyesti Innopedaksi. Se on oppimiskäsitys, joka perustuu kokeiluihin, tiedon ja asiantuntemuksen jakamiseen sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiseen. Innovaatiopedagogiikka perustuu työelämälähtöisyyteen ja yhteistyöhön, kansainvälisyyteen, yrittäjyyteen ja systeemiseen ajatteluun.
Tulevaisuudessa tarvitset opiskelemiesi ydintaitojen lisäksi innovaatiotaitoja, joita tarvitaan kaikilla liiketoiminnan aloilla. Sinulta odotetaan myös luovuutta ja aloitteellisuutta, mutta myös kriittistä ajattelua ja kykyä työskennellä tiimeissä ja verkostoissa. Harjoittelet kaikkia näitä aktiivisesti, mutta eri painotuksin kullakin kurssilla, koko opintojesi ajan.
Lisätietoja Innopedasta osoitteessa https://innopeda.turkuamk.fi/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oaamisnäyttö koostuen kolmesta eri osiosta (majoituspalvelut, ruokapalvelut, liikenne- ja liikkumispalvelut; ruokapalveluiden osioon liittyy myös menetelminä kyselyn ja havainnoinnin harjoitus)
Kokonaistyömäärä 5 op = 135 h opiskelijan työtä eli keskimäärin noin 9 h per viikko käsittäen niin lukujärjestykseen merkityn kontaktiopetuksen kuin itsenäisen työskentelyn. Majoituspalveluiden osuus 2 op, ruokapalveluiden 2 op ja liikennepalveluiden 1 op.
Lisäksi 20.1.23 matkamessumatkasta erikseen palautettava kolmiosainen 2 - 4 hengen pienryhmätehtävä (a) "parhaimmat" messuosastot, b) kiinnostavin majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelu sekä c) potentiaaliset harjoittelu-, työ- tai opinnäytetyön toimeksiantajayritykset)
Lukujärjestykseen merkityn työskentelyn osuus 63 h. Etätyöskentelyn osuus yhteensä n. 72 h
Sisällön jaksotus
Susanna Saari (vkot 2-5):
1) Toteutussuunnitelman esittely ja ennakkotehtävän purku, kertausta syksyltä, asiakaspolku ja SOP
2) Turvallisuus (opetusharjoittelija Mari-Johanna Välisarja)
3) Vastuullinen liiketoiminta (opetusharjoittelija Mari-Johanna Välisarja)
4) HR -asioita, keskeiset tunnusluvut ja RM, matkamessutehtävän purku
5) Viikolla 5 itsenäistä työskentelyä
Annika Karppelin (vkot 7, 9 -12):
Viikko 8: opetuksen viikko
Ravitsemus, erityisruokavaliot
Ravintolakonseptit sekä asiakaskokemus
Ravintolapalvelun prosessit
(Huom! Ennakkotehtävät)
Telle Tuominen (vkot 13, 15, 16):
Keskeiset käsitteet liittyen saavutettavuuteen, kehittämislinjaukset sekä keskeiset liikennepalvelusektorit
Esimerkkejä Varsinais-Suomen liikenne- ja liikkumispalveluista ja reiteistä sekä liikkumispalveluista osana matkapaketteja, liikkumispalveluiden myyntikanavia
Liikkumisen ja liikenteen tulevaisuusnäkymiä, vastuullisuus- sekä turvallisuusnäkökulmia
Learning cafe liikennepalveluosiossa opitusta sekä palautekeskustelu
Lisäksi koko päivän opintomatka MATKA2023-messuille Helsinkiin pe 20.1.23, messuihin liittyen pienryhmätehtävä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSAAMISNÄYTTÖ on koko opintojakson aikana opiskelijan täydentämä tuotos, joka koostuu kolmesta osiosta:
- majoituspalveluosuudessa opittua
- ruokapalveluosuudessa opittua
- liikennepalveluosuudessa opittua
Osaamisnäytön ohjeistus sekä "pohjadokumentti" ovat Itsissä, samoin kunkin osuuden palautuspäivämäärät.
Arviointi 1 - 5.
Matkamessutehtävä pienryhmissä: hyväksytty - täydennettävä.
Kysely- ja havainnointitehtävä: hyväksytty - täydennettävä.
Hylätty (0)
Osaamisnäyttötehtävä on palauttamatta tai se on erittäin pinnallinen tai niukka. Tuotoksessa on vähäisesti tai ei lainkaan yhteyttä oppimateriaaleihin tai kontaktiopetuskertojen aiheisiin. Tuotos ei juurikaan sisällä opiskelijan oman tiedonhaun tulosten tai kokemusten esittelyä. Myös tuotoksen puutteellinen rakenne ja oikeakielisyyden heikko taso voivat olla hylkäämisen syy.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1, Tyydyttävä
Osaamisnäyttötuotoksen sisällön yhteys opintojakson osaamistavoitteisiin on heikohko eli tuotos kattaa vain osan opintojakson osaamistavoitteista ja teemoista. Oppimateriaalien tai kontaktiopetuskertojen sisältöjä referoidaan hajanaisesti, mutta teemoihin ei ole juurikaan yhdistetty omaa pohdintaa tai itse löydettyä tietoa ja esimerkkejä. Tuotoksen rakenteessa ei ole huomioitu ohjeistusta ja/tai rakenne on epäjohdonmukainen ja/tai tekstin oikeakielisyys on niin heikkoa, että ymmärrettävyys kärsii tai lähdemerkinnät ovat erittäin puutteellisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3, Hyvä
Osaamisnäyttötuotos on suurelta osin tehtävänannon ohjeistuksen mukainen ja se kattaa pitkälti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Tuotoksessa yhdistetään oppimateriaalien ja konktaktiopetuskertojen näkökulmia omiin havaintoihin sekä joihinkin omiin elinkeinoesimerkkeihin ja lisätietoihin. Tuotos kuvaa hyvin ammatillisen osaamisen karttumista. Sen luettavuus on pääosin hyvä, mutta se sisältää jonkin verran oikeakielisyys-, lähdeviite-, lähdeluettelo- ym. virheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5, Kiitettävä
Tuotos kattaa sisällöltään erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Se havainnollistaisi hyvin opiskelijan oppimaa esimerkiksi työelämäedustajalle kertoen sekä ammatillisesta osaamisesta että opiskelijan motivaatiosta, luovuudesta sekä kyvystä kriittisesti ja suunnitelmallisesti paneutua tehtäviin. Tuotoksen tekstiosa on viimeistelty, monipuolinen, loogisesti aiheesta toiseen etenevä kokonaisuus, jossa yhdistyvät oppimateriaalien ja lähikertojen käsitteet ja tietoperusta opiskelijan itse löytämiin osuviin lisätietoihin ja esimerkkeihin. Tuotoksen rakenne on kiitettävällä tasolla, samoin oikeakielisyys sekä lähdetietojen ilmoittaminen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 17.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• luokitella kansallisesti ja alueellisesti merkittäviä matkailun ja vapaa-ajan palveluiden toimijoita
• kuvata majoituspalveluiden keskeiset prosessit
• tunnistaa laadukkaat ja turvalliset ruoka- ja ravintolapalvelut sekä osaa hahmottaa niiden merkityksen osana palvelukokonaisuutta
• Analysoida matkailijoiden liikkumistarpeita sekä yrityksen ja matkailukohteen saavutettavuutta
Sisältö
• Palvelutuotteena majoitus, sen keskeiset prosessit ja turvallisuus
• Ruoka- ja ravintolapalveluiden konsepteja sekä turvallisuus
• Liikennepalvelut, liikenneinformaatio, matkaketjut sekä liikennepalveluiden turvallisuus
Oppimateriaalit
Wood, R. C. 2015. Hospitality management: A brief introduction. (Luvut 3, 4 ja 5. Kirja löytyy ekirjana Finnasta)
Vastuullisen matkailun portaat -hankkeen materiaali
Itsiin vietävät luento- yms. oppimateriaalit.
Muita hyödynnettäviä materiaaleja:
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2021 - 2032 (https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163389/VN_2021_75.pdf?sequence=1&isAllowed=y, s. 17 - 19, 31 - 32))
Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma ( https://varsinais-suomi.fi/suunnittelu/liikennejarjestelmatyo/, s. 5 - 23)
Its Finland Smart and clean mobility solutions from Finland (https://www.esitteemme.fi/itsfinland/WebView/)
Kaikki opintojaksolla käytettävä materiaali tai linkit niihin myös itsilearning alustalla
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana on Innopeda (ks. alla) ja siihen liittyen monimuotoiset itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmät, jotka edistävät tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista sekä tiedon jakamista ja rakentamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turku AMK:ssa käytettävä Innovaatiopedagogiikka on oppimisote, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Innovaatiopedagogiikan perustana ovat työelämälähtöisyys ja -yhteistyö, kansainvälisyys, yrittäjyys ja systeeminen ajattelu.
Tulevaisuudessa tarvitset wellness- ja matkailuliiketoimintaosaamisen lisäksi myös kaikilla aloilla tarvittavia innovaatiokompetensseja. Lisäksi sinulta odotetaan luovuutta ja aloitteellisuutta, mutta myös kriittistä ajattelua sekä kykyä toimia tiimeissä ja verkostoissa. Kaikkia näitä harjoitat aktiivisesti mutta erilaisin painotuksin eri opintojaksoilla koko opiskelujesi ajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oaamisnäyttö koostuen kolmesta eri osiosta (majoituspalvelut, ruokapalvelut, liikenne- ja liikkumispalvelut; ruokapalveluiden osioon liittyy myös menetelminä kyselyn ja havainnoinnin harjoitus)
Ruotsin kielen sanastotehtävä ja asiakaspalvelutehtävä liittyen majoitus-, ruoka- ja liikennepalveluihin.
Kokonaistyömäärä 5 op = 135 h opiskelijan työtä eli keskimäärin noin 9 h per viikko käsittäen niin lukujärjestykseen merkityn kontaktiopetuksen kuin itsenäisen työskentelyn. Majoituspalveluiden osuus 2 op, ruokapalveluiden 2 op ja liikennepalveluiden 1 op.
Lukujärjestykseen merkityn työskentelyn osuus 58 h + mahdollisesti yhden päivän opintomatka koronan salliessa. Etätyöskentelyn osuus yhteensä n. 70 - 77.h.
Sisällön jaksotus
18.1. klo 12 – 16 SS + TT, toteutussuunnitelman esittely, ennnakkotehtävän purku, liikeideat, konseptit
25.1. klo 12 – 16 SS Asiakaspolku js SOP
1.2. klo 12 – 18 SS, HR, sis. rekrytapahtumaan osallistumisen Scandic Hamburger Börsissä, AK antaa ennakkotehtävän liittyen Five Aspect Meal Modeliin
8.2. klo 12 – 14 M B-S Palveluruotsi, klo 14-16 SS Keskeiset tunnusluvut ja RM
15.2. klo 12 – 14 SS; Turvallisuus, klo 14-16 AK antaa ravitsemukseen liittyvän ennakkotehtävän
Viikko 8: opetuksen viikko
1.3. klo 12 – 16 SS Vastuullinen liiketoiminta
8.3. klo 12 – 16 AK, Ravitsemus, erityisruokavaliot
15.3. klo 12 – 16 AK, Ravintolakonseptit sekä asiakaskokemus
22.3. klo 12 – 16 SS Yritysvierailut, AK:n osuuteen liittyen myös havainnointia
29.3. klo 12 – 16 AK, Ravintolapalvelun prosessit
5.4. klo 12 – 16 TT, Keskeiset käsitteet liittyen saavutettavuuteen, kehittämislinjaukset sekä keskeiset liikennepalvelusektorit
12.4. klo 12 – 16 TT, Esimerkkejä Varsinais-Suomen liikenne- ja liikkumispalveluista ja reiteistä sekä liikkumispalveluista osana matkapaketteja, liikkumispalveluiden myyntikanavavia
13.4. klo 12 - 13 M B-S Palveluruotsi
19.4. klo 12 – 16 TT, Liikkumisen ja liikenteen tulevaisuusnäkymiä, vastuullisuus- sekä turvallisuusnäkökulmia
26.4. klo 12 – 16 TT Learning cafe liikennepalveluosiossa opitusta sekä palautekeskustelu
Lisäksi koronan salliessa koko päivän opintomatka ja siihen liittyen havainnointia erikseen ilmoitettavana päivänä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Huom! Erillinen opintojakso English Professional Skills (3 op.) käsittelee tämän opintojakson teemoja, sanastoa ja asiakaspalvelutilanteita.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSAAMISNÄYTTÖ on koko opintojakson aikana opiskelijan täydentämä tuotos, joka koostuu kolmesta osiosta:
- majoituspalveluosuudessa opittua
- ruokapalveluosuudessa opittua
- liikennepalveluosuudessa opittua
Osaamisnäytön ohjeistus sekä "pohjadokumentti" ovat Itsissä, samoin kunkin osuuden palautuspäivämäärät.
Arviointi 1 - 5.
RUOTSIN kielen sanastotehtävä ja asiakaspalvelutehtävä.
Arviointi hyväksytty/hylätty.
Hylätty (0)
Osaamisnäyttötehtävä on palauttamatta tai se on erittäin pinnallinen tai niukka. Tuotoksessa on vähäisesti tai ei lainkaan yhteyttä oppimateriaaleihin tai kontaktiopetuskertojen aiheisiin. Tuotos ei juurikaan sisällä opiskelijan oman tiedonhaun tulosten tai kokemusten esittelyä. Myös tuotoksen puutteellinen rakenne ja oikeakielisyyden heikko taso voivat olla hylkäämisen syy.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1, Tyydyttävä
Osaamisnäyttötuotoksen sisällön yhteys opintojakson osaamistavoitteisiin on heikohko eli tuotos kattaa vain osan opintojakson osaamistavoitteista ja teemoista. Oppimateriaalien tai kontaktiopetuskertojen sisältöjä referoidaan hajanaisesti, mutta teemoihin ei ole juurikaan yhdistetty omaa pohdintaa tai itse löydettyä tietoa ja esimerkkejä. Tuotoksen rakenteessa ei ole huomioitu ohjeistusta ja/tai rakenne on epäjohdonmukainen ja/tai tekstin oikeakielisyys on niin heikkoa, että ymmärrettävyys kärsii.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3, Hyvä
Osaamisnäyttötuotos on suurelta osin tehtävänannon ohjeistuksen mukainen ja se kattaa pitkälti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Tuotoksessa yhdistetään oppimateriaalien ja konktaktiopetuskertojen näkökulmia omiin havaintoihin sekä joihinkin omiin elinkeinoesimerkkeihin ja lisätietoihin. Tuotos kuvaa hyvin ammatillisen osaamisen karttumista. Sen luettavuus on pääosin hyvä, mutta se sisältää jonkin verran oikeakielisyys-, lähdeviite-, lähdeluettelo- ym. virheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5, Kiitettävä
Tuotos kattaa sisällöltään erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Se havainnollistaisi hyvin opiskelijan oppimaa esimerkiksi työelämäedustajalle kertoen sekä ammatillisesta osaamisesta että opiskelijan motivaatiosta, luovuudesta sekä kyvystä kriittisesti ja suunnitelmallisesti paneutua tehtäviin. Tuotoksen tekstiosa on viimeistelty, monipuolinen, loogisesti aiheesta toiseen etenevä kokonaisuus, jossa yhdistyvät oppimateriaalien ja lähikertojen käsitteet ja tietoperusta opiskelijan itse löytämiin osuviin lisätietoihin ja esimerkkeihin. Tuotoksen rakenne on kiitettävällä tasolla, samoin oikeakielisyys sekä lähdetietojen ilmoittaminen.