Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY73-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 16.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Opettaja
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PLMWES24PLMWES24 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S24
- 17.01.2025 12:00 - 16:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 21.01.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 28.01.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 04.02.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 11.02.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 25.02.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 03.03.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 10.03.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 17.03.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 26.03.2025 12:00 - 16:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 02.04.2025 12:00 - 16:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 15.04.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
- 25.04.2025 08:00 - 12:00, Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit KH00BY73-3004
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• luokitella kansallisesti ja alueellisesti merkittäviä matkailun ja vapaa-ajan palveluiden toimijoita
• kuvata majoituspalveluiden keskeiset prosessit
• tunnistaa laadukkaat ja turvalliset ruoka- ja ravintolapalvelut sekä osaa hahmottaa niiden merkityksen osana palvelukokonaisuutta
• Analysoida matkailijoiden liikkumistarpeita sekä yrityksen ja matkailukohteen saavutettavuutta
Sisältö
• Palvelutuotteena majoitus, sen keskeiset prosessit ja turvallisuus
• Ruoka- ja ravintolapalveluiden konsepteja sekä turvallisuus
• Liikennepalvelut, liikenneinformaatio, matkaketjut sekä liikennepalveluiden turvallisuus
Oppimateriaalit
Itslearningiin tulevat avainluentomateriaalit (myös linkkien kautta avautuva materiaali) sekä muut annetut oheismateriaalit. Osaamisnäytön osalta edellytetään myös itsenäistä, tehtävänannon kannalta relevantin tiedon etsimistä ja hyödyntämistä.
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana Turun AMK:n innovaatiopedagogiikka (https://www.turkuamk.fi/fi/turun-amk/tutu/innovaatiopedagogiikka/) ja siihen liittyen monimuotoiset itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmät, jotka edistävät tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista sekä tiedon jakamista ja rakentamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turun ammattikorkeakoulun kehittämä innovaatiopedagogiikka vastaa ajan muutospaineisiin ja kehittää opetusotetta niiden lähtökohdista. Se perustuu kriittiseen tarkasteluun, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Innovaatiopedagogiikka noudattaa laatusykliä ja eurooppalaista koulutusten laatuprosessia ja -kriteeristöä. Lue lisää: https://innopeda.turkuamk.fi/innovation-pedagogy/.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jonkin osion ahotointi edellyttää vähintään puolen vuoden työkokemusta kyseisellä palvelusektorilla viimeisen viiden vuoden aikana sekä opettajan kanssa sovittavan näytön tekoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa keskimäärin n. 135 opiskelijan työtä.
Lukujärjestykseen merkitty 52 h lähiopetusta, joten itsenäistä työtä on 83h.
.
OSAAMISNÄYTTÖ on opintojakson aikana opiskelijan tekemä kirjallinen tuotos, joka koostuu kolmesta osiosta ja toteutetaan itslearningin portfolio työkalulla:
- majoituspalveluiden osiossa opitusta
- ruokapalveluiden osiossa opitusta
- liikkumispalveluiden osiossa opitusta
Lisäksi erikseen palautettavat tehtävät:
- kyselylomake (ruokapalvelujen osio)
Sisällön jaksotus
Majoituspalveluiden osuus
- Koko opintojakson toteutussuunnitelman esittely ja itslearning
- Majoituspalveluiden liikeideat/konseptit
- Asiakaspolku, standardi palveluprosessi
- Keskeiset tunnusluvut ja revenue management
- Turvallisuus ja vastuullinen liiketoiminta
Ruoka-/ravintolapalveluiden osuus
- Ravitsemus, erityisruokavaliot
- Ravintolakonseptit ja asiakaskokemus
- Ravintolapalvelun prosessit
Liikkumispalveluiden osuus
- Keskeiset käsitteet liittyen saavutettavuuteen, liikennepalvelusektorit, kehittämislinjaukset
- Varsinais-Suomen liikenne- ja liikkumispalvelut, liikennepalveluprosessien erityispiirteet, matkailureitit, kartat, paketointi, myyntikanavat
- Liikennepalveluiden/liikkumisen tulevaisuusnäkymiä, vastuullisuus- ja turvallisuusnäkökulmia
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähiopetus, itslearning, tarvittaessa ryhmäsähköpostit
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen osaamisnäyttö
- majoituspalveluiden osiossa opitusta (arvioijana Susanna Saari)
- ruokapalveluiden osiossa opitusta (arvioijana Annika Karppelin)
- liikkumispalveluiden osiossa opitusta (arvioijana Telle Tuominen)
Osaamisnäytön osiot arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Osioiden palautusajankohdat ilmoitetaan tehtäväohjeistuksessa. Myöhässä palauttaminen pudottaa arvosanaa yhdellä numerolla.
Lisäksi erikseen palautettava tehtävä:
- kyselylomake (Annika Karppelin), hyväksytty-hylätty (voi "rajatapauksessa" nostaa ruokapalveluosion arvosanaa)
Kokonaisarvosana asteikolla 0 - 5, siten, että majoituspalveluiden osuus 40 %, ruokapalveluiden osuus 40 % ja liikkumispalveluiden osuus 20 % kokonaisarvosanasta.
Lisäksi opintojaksolla seurataan aktiivista osallistumista lähiopetuskerroille. Jokainen poissaolokerta lähiopetuksesta alentaa osaamisnäytön arvosanaa yhden numeron verran.
Hylätty (0)
Osaamisnäyttötehtävä on palauttamatta tai se on erittäin pinnallinen tai niukka. Tuotoksessa on vähäisesti tai ei lainkaan yhteyttä oppimateriaaleihin tai kontaktiopetuskertojen aiheisiin. Tuotos ei juurikaan sisällä opiskelijan oman tiedonhaun tulosten tai kokemusten esittelyä. Myös tuotoksen puutteellinen rakenne, puutteelliset lähdeviite- ja lähdeluettelotiedot tai heikko oikeakielisyys voivat olla hylkäämisen syy.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaamisnäyttötuotoksen sisällön yhteys opintojakson osaamistavoitteisiin on heikohko eli tuotos kattaa vain osan opintojakson osaamistavoitteista ja teemoista. Oppimateriaalien tai kontaktiopetuskertojen sisältöjä referoidaan hajanaisesti, mutta teemoihin ei ole juurikaan yhdistetty omaa pohdintaa tai itse löydettyä tietoa ja esimerkkejä. Tuotoksen rakenteessa ei ole huomioitu ohjeistusta ja/tai rakenne on epäjohdonmukainen, lähdeviitteissä ja lähdeluettelossa on paljon virheitä ja/tai tekstin oikeakielisyys on niin heikkoa, että ymmärrettävyys kärsii.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaamisnäyttötuotos on suurelta osin tehtävänannon ohjeistuksen mukainen ja se kattaa pitkälti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Tuotoksessa yhdistetään oppimateriaalien ja konktaktiopetuskertojen näkökulmia omiin havaintoihin sekä joihinkin omiin elinkeinoesimerkkeihin ja lisätietoihin. Tuotos kuvaa hyvin ammatillisen osaamisen karttumista. Sen luettavuus on pääosin hyvä, mutta se sisältää joitakin oikeakielisyys-, lähdeviite-, lähdeluettelo- ym. virheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tuotos kattaa sisällöltään erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Se havainnollistaisi hyvin opiskelijan oppimaa esimerkiksi työelämäedustajalle kertoen sekä ammatillisesta osaamisesta että opiskelijan motivaatiosta, luovuudesta sekä kyvystä kriittisesti ja suunnitelmallisesti paneutua tehtäviin. Tuotoksen tekstiosa on viimeistelty, monipuolinen, loogisesti aiheesta toiseen etenevä napakka kokonaisuus, jossa yhdistyvät oppimateriaalien ja lähikertojen käsitteet ja tietoperusta opiskelijan itse löytämiin osuviin lisätietoihin ja esimerkkeihin. Tuotoksen rakenne on kiitettävällä tasolla, samoin oikeakielisyys sekä lähdetietojen ilmoittaminen.